طرح کسب و کار چیست؟
اغلب تصور میشود که طرح کسب و کار (Business plan) حتماً باید طرحی بزرگ و طولانی باشد، ولی در واقع نیازی نیست که طولانی باشد و برخی اوقات طرحهای کسب و کار چند صفحه ای و جامع نیز میتوانند بسیار مفید باشند. بنابراین اگر شما طرح تجاری (بیزینس پلن) خوبی بنویسید موفقیت شما در تجارت تضمین خواهد شد. یک کارآفرین میتواند با استفاده از یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود جذب سرمایه کند و مجوزهای لازم جهت راه اندازی کسب و کار خود را کسب نماید.
بیزینس پلن یا طرح کسب وکار چیست؟
هر کسب و کاری برای شروع کار خود نیازمند تأمین منابع مالی است. سرمایه گذاران پول خود را برای کارآفرینانی سرمایه گذاری خواهند نمود که بتوانند آنها را قانع کنند طرحشان سودآور است. بیان ایده کارآفرینانه در قالبی قابل فهم و منطبق بر یک منطق و نظم اصولی طرح کسب و کار یا در اصطلاح بیزنس پلن نام دارد. این منطق تجاری باید توسط تیمی حرفه ای نوشته شود به نحوی که این تیم در تعامل با فرد یا تیم کارآفرین بتواند یک سند کتبی آماده کند که سرمایه گذار از ابتدا تا انتهای پروژه را بصورت اجمالی ببیند و از سودآور بودن سرمایه گذاری خود اطمینانی نسبی پیدا کند.
چرا باید بیزینس پلن بنویسیم؟
هر کار کارآفرینانه دارای ریسک است. تشریح ابهامات و ریسک ها در قالب طرح کسب و کار به سرمایه گذار کمک می کند تا تصمیمی معقول برای به جریان انداختن سرمایه خود در شریان کسب و کار کارآفرینانه بگیرد. پس اگر منابع مالی و مجوزهای لازم برای شروع کسب و کار خود را می خواهید، باید یک طرح کسب و کار حرفه ای داشته باشید. این کار تنها در سایه یک تیم مشاوره و نگارش قوی قابل انجام است. حتی رعایت اصول نگارشی در نوشتن طرح کسب و کار یک کار حرفه ای است که می تواند بر روی تصمیمات سرمایه گذاران برای اعطای سرمایه اثر بگذارد. پس ریسک نکنید و بدون تجربه جلو نروید. نوشتن یک طرح کسب و کار مهارت بالایی می خواهد. بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار از یک طرف برای کارآفرینی که می خواهد کسب و کاری راه اندازی کند یک کتابچه راهنماست که او را از ابتدا تا توسعه کامل کسب و کار خود راهنمایی می کند؛ از طرف دیگر طرح کسب و کار برای کسانی که در حال حاضر صاحب کسب و کار خود می باشند وسیله ای جهت پیشبینی و مدیریت بهتر کسب و کارشان است. طرح کسب و کار از بخشهای کاربردی همچون مباحث فنی (زیرساختها، منابع انسانی و تولیدی)، بازاریابی و مالی تشکیل شده است. اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم، یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن در حقیقت راهنمایی جامع برای تجارت شما است.
خدمات مشاوره و نوشتن یک بیزینس پلن شامل:
بررسی خصوصیات شما به عنوان یک کارآفرین موفق در بیزینس پلن: در این قسمت از طرح کسب و کار وظیفه ما این است که وجهه شما را به عنوان یک شخص توانمند و کارآفرین معرفی نماییم. این بخش از طرح کسب و کار تاثیر روانی مثبتی بر سرمایه گذار نسبت به شما ایجاد خواهد کرد چراکه می داند با چه کسی سروکار دارد و این موضوع در جلب اعتماد وی بسیار حائز اهمیت است. وظیفه ما این است که سوابق و پیشنیه شغلی شما را به طور روشن و به وضوح مطرح کنیم:
صلاحیت شما به عنوان یک کارآفرین
توجه به شرایط و نیازمندی های لازم برای راه اندازی کسب و کار
چگونگی جذب سرمایه در بیزینس یا کسب وکارتان
مشخص کردن نهادها و افراد یاری دهنده در کسب وکارتان
انعکاس توانایی ها و مهارت ها و تخصص شما در راه اندازی کسب و کار مدنظر
بررسی ایده کسب وکارشمادربیزینس پلن: ایده، هسته مرکزی هر نوع فعالیت کارآفرینانه است. اما چگونه میتوانید مطمئن باشید ایده ای که دارید ایده خوبی است؟ چگونه متوجه می شوید که آیا این ایده احتمال شکست یا موفقیت بالایی دارد؟ چگونه ایده خود را برای سرمایه گذار تشریح می کنید؟و اینکه آیا میتوانید ایده های خود را در بازار هدف خود پیاده سازی کنید یا نه؟
توضیح کامل ایده کسب و کار شما
تعیین فلسفه کسب و کار شما و اهداف مدنظر در بازار هدف
تعیین چشم انداز شما در کسب و کارتان و بررسی عملی بودن آن در بازار هدف تان
معرفی محصولات و خدمات شما در بیزینس پلن: در این بخش وظیفه ما این است که محصول یا خدمات شما را به درستی معرفی کرده و نقطه تمایز محصولات شما را نسبت به رقبا مشخص مینماییم. مزیت رقابتی شما در این بخش مربوط به متفاوت بودن محصول یا خدمت، مواد اولیه، کانال توزیع و بازار شما نسبت به رقبای موجود است. در این قسمت مشخص میشود که :
آیا محصول شما به اندازه کافی خلاقانه است یا نه؟
مزیت اصلی محصولات شما چیست و چه امتیازاتی نسبت به محصولات رقبا دارد؟
تعیین بازار هدف در بیزینس پلن:در این قسمت وظیفه ما این است که نشان دهیم شما چگونه باید به مشتریان اصلی خود در بازار هدف تان دسترسی پیدا کنید. در این قسمت مشخص میشود که :
مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
نیاز اصلی مشتریان هدف شما چیست و محصولات شما چه نقشی در رفع این نیاز دارد؟
مشتریان هدف شما در کجا قرار دارند و چگونه میتوان نیازهای آنها را تجزیه تحلیل کرد؟
تجزیه و تحلیل رقبا در بیزینس پلن: در این بخش وظیفه ما این است که با بررسی مشخصات رقبای شما، آنها را شناسایی کرده و برای مقابله با آنها راه حل هایی ارایه دهیم. در این بخش موارد ذیل مطرح میشود:
تجزیه و تحلیل و شناسایی نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان
تجزیه و تحلیل و شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبای تان
مقایسه کسب و کار شما با رقبا
تعیین استراتژی های مناسب جهت مقابله با رقبا
تعیین مکان اجرای کسب وکار شما در بیزینس پلن: در این بخش وظیفه ما این است که مکان مناسب جهت اجرای کسب و کار شما را مشخص کرده و نشان دهیم که تغییر مکان می تواند چه منافع و مضراتی را برای شما به دنبال داشته باشد. از طرفی ما تعیین میکنیم که برای انتخاب مکان مورد نیاز در بازار هدف تان باید چه مواردی را مدنظر قرار داده و چه پیش نیازهایی جهت اجرای کسب و کارتان مورد نیاز است.
تعیین حجم بازار در بیزینس پلن: در این بخش بینش کاملی از تحقیقات بازار به دست آورده و مشخص میشود که میزان تقاضای محصولات شما در بازار چقدر است.
بازاریابی محصولات شمادربیزینس پلن: در این بخش محصولات و کسب و کار شما به دقت و با جزئیات کامل بررسی شده و مشخص می شود که:
شما به عنوان یک کارآفرین چگونه باید کسب و کار و محصولات یا خدمات خود را تجزیه و تحلیل کنید.
شما چگونه باید بازار جدید خود را تجزیه و تحلیل کنید.
شما چگونه باید استراتژی های مناسب جهت معرفی و بازاریابی محصولات خود را انتخاب و اجرا نمایید.
درنهایت می توان خروجی این بخش را در قالب یک برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن تکمیل نمود.
تعیین ساختار کسب و کار شما در بیزینس پلن:در این بخش باید ساختار کسب و کار شما مشخص شود. اینکه سازمان شما دارای چه ساختاری است و فعالیتهای هسته ای کسب و کارتان از اهمیت بالایی برخوردار است.
فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار شما در بیزینس پلن:در این بخش باید مشخص شود چه فرصت هایی پیش روی شماست و چه مخاطراتی کسب و کار شما را تهدید میکنند. در این بخش تعیین میکنیم که شما به عنوان یک کارآفرین چگونه با تهدیدها مقابله کرده و همچنین چگونه باید از فرصتهای پیش رو استفاده نمایید.
روش های قانونی اجرای کسب و کار شما در بیزینس پلن
شما به منظور ورود به بازارهای مختلف قبل از هر چیز باید با قوانین و مسائل حقوقی مکانهای مختلف آشنایی کامل داشته باشید و آن را در طرح کسب و کار خود وارد نمایید. موارد قانونی از جمله مهم ترین مسائلی هستند که به شما در متقاعد کردن مسئولین و متصدیان امر در ارائه مجوزهای لازم کمک میکنند. ما در این بخش مشخص میکنیم که:
اهداف کاری شما در بازارهای مختلف چه فرم های حقوقی نیاز دارد.
مقررات و رویه ها ی قانونی مربوط به کسب و کار شما چه هستند.
سرمایه اولیه مورد نیاز جهت راه اندازی کسب و کار شما چقدر است و این سرمایه چگونه قرار است تأمین شود.
نحوه ثبت شرکت، تعیین مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و تعیین روش توزیع سهام چگونه است.
و در نهایت روش معرفی کسب و کارتان به ادارات ذیربط چگونه است.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- مشاوره کسبوکار چیست و چه انواعی دارد
- بیزینس پلن استارتاپ
- بوم مدل کسب و کار چیست؟
- کسب وکار و انواع آن
برچسب ها: مشاور کسب و کار ، مشاوره کسب و کار ، کسب و کار ، بیزینس ، طرح کسب و کار ، بیزینس پلن