مزیت رقابتی چیست؟
در دنیای امروز برای فروش کالا و خدمات که پر رقابت هست شما باید خاص باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید تا از میان خیلی از همصنفیهایتان دیده شوید و مشتریها را به سمت خود بکشانید؛ به عبارت دیگر باید یک یا چند مزیت رقابتی و ارزش ایجاد کنید.
مزیت رقابتی چیست؟
وقتی شما مزیتی برای مشتریانتان ایجاد کنید که رقیبتان نتوانسته باشد برای مشتریانش فراهم کند، آن مزیت را مزیت رقابتی میگویند. این نوع مزیتها نه تنها مشتری را به خرید از شما ترغیب میکند، بلکه نشان میدهد که در مقایسه با رقیبانتان شما برتر هستید.
در چه بخش هایی از کسب و کار مزیت رقابتی استفاده می کنیم؟
مزیت رقابتی تنها به یک بخش از کسب و کار محدود نمیشود؛ بلکه باید در همه بخشها مورد استفاده قرار بگیرد.در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم:
کیفیت و سرعت اپلیکیشن یا وبسایت
نحوه فروش
استفاده از فناوریهای بهروز
نحوه ارسال محصولات
خدمات پس از فروش
قیمتگذاری محصول
چرا مزیت رقابتی اهمیت دارد؟
اگر به تازگی تصمیم به راهاندازی یک کسب و کار گرفتهاید، باید نسبت به رقیبانی که از سالها پیش در این زمینه فعالیت داشتهاند مزیتی داشته باشید تا بتوانید با آنها رقابت کنید. همان طور که وقتی میخواهید برای اولین بار در یک مسابقه ورزشی شرکت کنید، نه تنها باید به اندازه رقیبانتان، بلکه باید بهتر از آنها باشید تا برنده شوید. در غیر این صورت کسب و کارتان در بدو تأسیس، منحل خواهد شد.مردم در حال حاضر از شرکتهای موجودکه همان رقبای شما هستندخرید میکنند. برای آنکه بتوانید مشتریان آنها را ازآن خود کنید و در کسب و کار نوپایتان موفق باشید، باید رفتار مصرف کنندگان را تغییر دهید و آنها را به خرید محصولات خود ترغیب کنید. از نظر محصولات ممکن است نتوانید نوآوری داشته باشید و باید همان محصولاتی را بفروشید که بقیه میفروشند یا همان خدماتی را ارائه دهید که بقیه ارائه میدهند؛ پس باید به فکر ایجاد مزیتی بیافتید که رقبای شما از ارائه آن عاجزند. بنابراین برای جذب مشتریان به سمت خود و در دست گرفتن بازار، نیاز به یک مزیت رقابتی دارید؛ در غیر این صورت، مشتریان به سمت رقیبانتان جذب خواهند شد و درآمدتان کاهش میابد.
چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم و از رقبا سبقت بگیریم؟
با وجود آنکه در دنیای امروز رقابت شدید شده اما هنوز هم میتوان در ارائه خدمات و کالاها کارهای منحصر به فردی انجام داد. به هر حال شما باید مزیتهایی را که رقبایتان ارائه میدهند ارزیابی کنید سپس اقدام به ارائه مزیتهایی نمایید که آنها به مشتریان خود ارائه نمیدهند.برای این منظور نیاز به تحلیل سه عامل زیر است:
تحلیل رقبا: عملکرد رقبا را با دقت دنبال کنید. ببینید چه خدماتی ارائه میدهند و کدام خدمات مهم را در لیست کار خدمات خود ندارند. ببینید رقیبانتان چه ضعفهایی دارند و سعی کنید آن ضعفها را در کسب و کار خود جبران کنید. در واقع باید نقاط ضعف رقیبانتان را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.
تحلیل مشتری: مشتریها را فراموش نکنید. در نهایت آنها هستند که بابت کالا و خدمات شما پول میپردازند. ارزشهایی برای آنها در نظر بگیرید. ارزشهایی بیشتر با قیمت پایینتر. بنابراین بهتر است نیازهای مشتریان را بشناسید، بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند و بر اساس آن اقدام به رفع نیازهای آنان نمایید.
کسب دانش: بهتر است برای اینکه بتوانید متفاوت از رقیبهایتان باشید بر دانش و توانمندی تیم کسب و کار خود تکیه کنید. توانمندی و دانش شما میتواند برای شما مزیت رقابتی به ارمغان بیاورد و خودش نیز یک مزیت نسبی برای کسب و کار شما باشد. اگر تیمی متخصص در امر فروش داشته باشید بهتر میتوانید نسبت به سایر رقبا محصولات خود را به فروش برسانید. حتی اگر توانمندیهای محصولات شما در حد رقیبتان باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکزآمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: کارآفرینی ، کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مزیت رقابتی ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان