چگونه به یک مدیر کسب و کار موفق تبدیل شویم؟
همان طور که معلوم است مدیر کسب و کار وظیفه دارد تمام فعالیتها و کارهایی که در یک کسب و کار صورت میگیرد را مدیریت کند. البته کسی که یک کسب و کار را مدیریت میکند باید کارکنان و نیروهای انسانی آن و بیزنس را هم راهبری و هدایت کند. مدیر کسب و کار کسی است که باید تمهیداتی بیندیشد تا در نهایت شرکت به بهرهوری و راندمانی که از آن انتظار میرود برسد. در واقع مدیر کسی است که یک هدف برای شرکت تعیین میکند و سپس تمام نیروهای انسانی، تجهیزات، ماشین آلات و کلیه داراییها را در مسیری هدایت و رهبری میکند که این اهداف و آرمانها محقق شود. در این صورت مجموعه یا کسب و کار همیشه در مسیر رشد قرار میگیرد ولی اگر این مدیر نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، کسب و کار در مسیر نزولی قرار میگیرد و در نهایت با ورشکستگی، مشکلات مالی، کمبود منابع انسانی، نارضایتی مشتریان و غیره مواجه میشود.
مدیر کسب و کار به چه کسی گفته می شود؟
مدیریت کسب و کار در واقع به معنای سازماندهی موثر منابع موجود انسانی و غیرانسانی در کسب و کار برای دستیابی به اهداف است. بنابراین مدیر کسب و کار کسی است که باید این دانش و توانایی را داشته باشد تا با استفاده درست و هوشمندانه از منابعی که در کسب و کار وجود دارد، برای رسیدن به اهدافی که پیش روی یک کسب و کار وجود دارد تلاش کند. در هر سازمان بسته به فعالیتهایی که در آن صورت میگیرد، مدیریت وظایف مختلف و متنوعی بر عهده دارد ولی یک سری وظایف وجود دارد که بین تمامی مدیران کسب و کار مشترک و یکسان است.
وظایف مدیر کسب و کار
طراحی پلن و برنامه مناسب برای کسب و کار
سازماندهی تمام فعالیتها و هدایت آن در مسیر درست
مشخص کردن کارکنان
جهتدهی به تمام فعالیتها و منابع انسانی
کنترل تمام عملیات و فرآیندها
بودجهبندی و مدیریت درست منابع مالی
چگونه یک مدیرکسب و کار موفق باشیم؟
برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب و موفق نکات زیر خیلی اهمیت دارد:
یک مدیر خوب باید در اولین گام ارتباط خوبی با کارکنان و منابع انسانی خود داشته باشید و خودش را از آنها فراتر نبیند. نگاه برابر باعث همکاری بهتر و موثرتر میشود.
دومین کار استفاده از نظرات دیگران است. شما به عنوان مدیر میتوانید از نظرات دیگران نهایت استفاده را ببرید.
ک محیط کاری مثبت و عالی برای کارکنان به وجود بیاورید و تلاش کنید که حقوق آنها را در سریعترین زمان ممکن بدهید. ایجاد یک محیط کاری خوب هم ارتباط شما و کارکنان را بهتر میکند و همین باعث میشود که بازدهی کارکنان چندین برابر شود.
مدیر کسب و کار موفق چه وظایفی را برعهده دارد؟
برنامه ریزی: اولین کاری که یک مدیر باید برای یک کسب و کار انجام دهد و شاید مهمترین وظیفهای است که بر عهده دارد، برنامهریزی است. مدیر باید تشخیص دهد که یک شرکت باید در آینده در چه مسیری قرار بگیرد و چه اقداماتی انجام دهد. برنامهریزی یا Planning به معنای واقعی کلمه هسته مدیریت کسب و کار محسوب میشود. در صورتی که برنامهریزی به درستی صورت گیرد، شرکت در مسیر درستی قرار میگیرد و میتواند به راحتی رشد و پیشرفت کند. این برنامهریزی باید بر اساس اطلاعات درست و بر اساس تحقیق و پژوهش انجام شود. مدیر با برنامهریزی درست خود کاری میکند که شرکت بدون هیچ مشکل و دغدغه به اهداف خودش برسد و اگر کسب و کار در این گام درست عمل نکند به احتمال زیاد در گامهای بعدی هم به مشکل برمیخورد و در نهایت به هدفی که مد نظر دارد نمیرسد.
سازماندهی: دومین وظیفه و مسئولیتی که یک مدیر بیزنس بر عهده دارد این است که بعد از برنامهریزی، منابع انسانی، مصالح، تجهیزات و ماشینآلات لازم را برای اجرایی کردن آن برنامه سازماندهی و هماهنگ کند. در واقع وقتی هدف تعریف میشود، باید روی کاغذ نوشت که از چه مسیری میتوان به آن هدف رسید و وقتی که چگونگی رسیدن به هدف روی کاغذ مشخص شد، نوبت به تقسیم وظایف و واگذاری مسئولیتها به افراد و شناسایی و تعیین ابزار لازم برای انجام کارها است. در واقع کسی که مدیریت کسب و کار را بر عهده دارد باید ارتباط مناسبی بین منابع انسانی و غیرانسانی ایجاد کند تا بهرهوری به بالاترین حد ممکن برسد.
ارتباط با کارکنان: سومین وظیفهای که یک مدیر کسب و کار بر عهده دارد، مدیریت نیروی انسانی است. مدیران به خوبی میدانند که نیروی انسانی ارزشمندترین دارایی یک سازمان است. همیشه مدیران هوشمند به دنبال استخدام افرادی هستند که در بالاترین سطح قرار داشته باشند. وقتی نیروی انسانی یک سازمان عالی و کاردان باشند در مدت کوتاهی آن سازمان به یکی از بهترین کسب و کار در صنعت خود تبدیل میشود و همه آن بیزنس را به عنوان یک الگو میشناسند. اگر مدیر ارتباط خوبی با کارکنان داشته باشد میتواند انگیزه و توانایی آنها را چندین برابر کند و بهرهوری آنها را به بالاترین حد ممکن برساند.
جهت دادن به تمام فعالیت ها و امور کسب و کار: اگر مدیریت، شخصاً دانا و توانا باشد میتواند نیروی انسانی و تجهیزات و منابع موجود را در یک مسیر درست و منطقی برای رسیدن به هدف هدایت ورهبری کند. ممکن است یک سازمان پس از مدتی مشغول فعالیتها و کارهایی شود که با هدف اصلی آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد. تنها کسی که در چنین مواقعی باید وارد میدان شود و با تدبیر به مسائل جهت بدهد و اجازه ندهد که فرآیندها از ریل خارج شود، مدیر کسب و کار است.
مدیریت کردن امور مالی: یکی از مهمترین کارهایی که بر عهده یک مدیر کسب و کار است، مدیریت کردن امور مالی است. این کار باید به صورت روزانه و در بازه های زمانی کوتاهمدت انجام شود؛ زیرا در بلندمدت ممکن است رسیدگی به امور مالی با مشکل روبرو شود. مدیر باید حقوق و دستمزد کارکنان، خرید موارد اولیه، میزان فروش به مشتریان، سرمایهگذاری، وضعیت سهام و کلیه مسائل مالی را به خوبی و با دقت بررسی و مدیریت کند تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری شود. حیات یک کسب و کار به مدیریت درست منابع مالی بستگی دارد.
کنترل کردن: مدیر کسب و کار باید در کنار مدیریت و هدایت فعالیتها و فرآیندها، توانایی کنترل کردن و ارزیابی کیفیت در تمامی فرآیندهای سازمان را داشته باشد. اگر کنترل و بازنگری در یک سازمان و کسب و کار وجود نداشته باشد، ممکن است بیزنس خیلی زود از هدف خودش منحرف شود و محصولات را بر اساس چیزی که لازم است تولید نکند. کنترل امور میتواند شامل آنالیز هزینهها، اندازهگیری عملکرد و تلاش برای سرعت بخشیدن به امور شود. مدیر باید به صورت دائمی و همیشگی نتایج را بررسی کند و میزان انطباق این نتایج با هدف کسب و کار را بسنجد و در صورتی که نیاز به اصلاح است در سریعترین زمان ممکن اقدام اصلاحی را انجام دهد.
برای کسب اطاعات بیشتر از مشاورین مرکزآمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- کسب وکار و انواع آن
- ویژگی های صاحبان کسب و کار موفق
- مشاوره کسب و کار چرا برای کسب و کار شما ضروری است؟
- یک مشاور کسب و کار چه مسئولیت هایی دارد؟
- چگونه کسب و کار موفقی داشته باشیم؟
- خلاقیت در کسب و کار به چه صورت است؟
- چگونه کسب و کار جدید راه اندازی کنیم؟
- چگونه کسب و کار کوچک خود را به موفقیت برسانیم؟
برچسب ها: استارت آپ ، طرح توجیهی ، کسب و کار ، کسب و کار آنلاین ، طرح کسب و کار ، کسب درآمد ، امکان سنجی طرح ها ، بیزینس پلن ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار ، صاحبان کسب و کار ، کسب و کار موفق ، خلاقیت در کسب و کار