چگونه یک استارت آپ موفق داشته باشیم؟
افراد بسیاری فکر می کنند استارت آپ یا استارتاپ به کسب و کارهایی گفته می شود که برای اولین بار توسط شخص یا شرکتی راه اندازی می شوند و قبل از آن نمونه ای دیگری از آن در آن کشور یا حتی در دنیا وجود نداشته است. اما واقعا مفهوم استارت آپ به این کسب و کارها ختم نمی شود. این روزها در اکثر محافل به ویژه در میان جوانان و دوست داران دیجیتال مارکتینگ صحبت های زیادی در مورد استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپای تازه تاسیس می شود. خیلی از افراد هم ایده های خوبی در ذهن دارند که فکر می کنند با عملی کردن آن ها می توانند دنیا را متحول کنند.
استارت آپ چیست؟
استارت آپ به کسب و کارهایی گفته می شود که جهت برطرف کردن نیازی بر پایه فناوری های جدید راه اندازی می شود. البته این را بدانید که مفهوم استارت آپ فقط مختص به کسب و کارهای آنلاین نیست. چون بیشتر استارت آپ ها حول محور تکنولوژی های جدید راه اندازی می شوند این طور است وگرنه استارت آپ هایی هم وجود دارند که بر پایه تکنولوژی نیستند و کاملا سنتی هستند.
استارت آپ با کسب و کارهای دیگر چه تفاوتی دارد؟
معمولا همه فکر می کنند استارتاپ ها بر پایه ایده نوآورانه و خلاقانه ای راه اندازی می شوند. معمولا استارتاپ ها به گونه ای هستند که کمتر کسی می تواند از آن کپی کند و در این صورت است که اکثر آن ها کم رقیب یا حتی بی رقیب ظاهر می شوند. اما تمرکز اصلی استارت آپ ها روی صحیح دیده شدن و همچنین بیشتر دیده شدن است. چون قرار است ایده شان برای رفع نیاز افراد زیادی کاربرد داشته باشد. معمولا استارت آپ ها برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی دارند و به خاطر همین مورد هم اکثرا استارت آپ ها با حمایت مالی و سرمایه گذار کارشان را شروع می کنند. امروزه شرکت های زیادی با عنوان شتاب دهنده که به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها کمک می کنند وجود دارند. یکی از تفاوت های استارت آپ ها با دیگر کسب و کارهای اینترنتی در این است که استارت آپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. مقیاس پذیری در برخی از استارت آپ ها به صورت چشمگیر دیده نمی شود.
شتابدهنده ها چه کمکی به استارت آپ ها می کنند؟
شتاب دهنده ها که طی چند سال گذشته تعدادشان افزایش یافته است. کار اصلی شان سرمایه گذاری روی استارت آپ ها است. در واقع شتاب دهنده ها در قبال سرمایه گذاری روی ایده های نو و کاربردی استارت آپ ها درصدی از مالکیت آن ها را می گیرند. شتاب دهنده ها علاوه بر سرمایه گذاری روی استارت آپ ها خدماتی مثل آموزش دادن توسط متخصصین آن حوزه را در اختیار صاحب ایده ها قرار می دهند. معمولا شتاب دهنده ها شانس به موفقیت رساندن استارت آپ ها را افزایش می دهند. شتاب دهنده ها از ابتدای شروع کار یک استارت آپ یعنی ارائه محصول اولیه یا نسخه دمو تا مراحل پایانی و پیشرفته تر همراه آن ها هستند. البته شتاب دهنده ها فقط از ایده های خام استقبال نمی کنند. یعنی فکر نکنید کسی که فقط ایده ای داشته باشد هر چند ناب می تواند از شتاب دهنده ها کمک بگیرد. بعضی ازافراد فکر می کنند شتاب دهنده ها خریداران ایده ها هستند. در صورتی که اصلا این طور نیست. اید ایده همراه با طرح توجیحی باشد تا شتاب دهنده ها بدانند قرار است روی چه ایده و استارت آپی سرمایه گذاری کنند. شتاب دهنده ها یک پشتیبان و راهنمای خوب برای راه اندازی و به موفقیت رساندن استارت آپ ها هستند.
چگونه یک استارت آپ موفق داشته باشیم؟
به طور کلی برای راه اندازی یک استارت آپ موفق باید ابتدا یک ایده خوب داشته باشید یعنی یک محصول یا خدمتی که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند و همچنین سرمایه گذاری که هزینه های شما را تا جای ممکن کاهش دهد.
شناخت نیاز و خلق ایده: اولین و مهمترین چیز در راه اندازی یک استارت آپ شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند. نیازی نیست حتما ایده ناب و خاصی داشته باشید! بعضی وقت ها با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز می توان نیاز آن ها را بر طرف کرد. ایده های خود را حتما یادداشت کنید. خصوصا ایده های ریزی که در ذهن تان است و به ایده اصلی تان مربوط می شود. هر چقدر هم که باهوش باشید باز هم جزئیات ایده تان از یادتان می رود.
ساخت نمونه اولیه:خیلی از افراد هیچ وقت نمی توانند استارت آپ خود را راه اندازی کنند در این مرحله متوقف می شوند. ایده های خیلی خوبی دارند ولی هیچ وقت نمی توانند آن ها را عملی کنند. بهترین راه این است که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید. اگر بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید مطمئن باشید استارت آپ شما به زودی راه اندازی می شود.
ارائه نمونه اولیه : مرحله بعدی این است که محصول اولیه خود را حداقل به 100 نفر نشان دهید و نظرات آن ها را جویا شوید. بهتر است این 100 نفر افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشند چون اگر آشنا باشند مطمئن باشید برای روحیه دادن به شما می گویند محصول تان خیلی خوب است هرچند که اصلا به صلاح شما نباشد. پس این مرحله خیلی مهم است و بازخوردهایی می گیرید بسیار به شما کمک خواهد کرد.
تأمین سرمایه گذار: زمانی که احساس کردید محصول شما نقصی ندارد و آماده ارائه شده است نوبت به جذب سرمایه گذار می رسد. اگر خودتان نمی توانید از پس مخارج های پروژه بر آیید بهتر است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید. همچنین می توانید به سراغ شتاب دهنده ها بروید.
ثبت ایده یا برند: بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده است تا استارت آپ خود را راه اندازی کنید. بهتر است برای شروع ایده و برند یا شرکت خود را ثبت کنید.
راه اندازی محصول: محصول شما هرچقدر هم که ناقص باشد باید راه اندازی شود. مواردی مثل رابط کاربری ، بهینه سازی ، افزایش سرعت عملکرد و … را می توانید در آینده به محصول خود اضافه کنید. فراموش نکنید هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده است و طی گذشت زمان رفته رفته کامل شده است.
جذب کاربران بیشتر و همراهی آنها: سعی کنید ایده تان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند 1000 کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از بازخوردهای آن ها محصول یا خدمت تان را کامل کنید. همینطور هم است. باید کاربرانتان را دنبال کنید. به عنوان مثال اگر همراه شما نشدند مسئله را جویا شوید. اشکال کار را پیدا کنید و در مرحله بعدی آن را حل کنید.
دوباره راه اندازی کنید: با توجه به بازخورد های دریافت شده می توانید نقایص محصول خود را پیدا کنید. حالا نوبت آن رسیده است که این نقایص را بر طرف کنید و محصول تان را دوباره راه اندازی کنید. مطمئن باشید محصول شما با ارزش است که قصد دارید نقایص آن را برطرف کنید و آن را دوباره راه اندازی کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: استارت آپ ، کسب و کار ، استارتاپ ، کسب و کار نوپا ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، استارتاپ رشت ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استارت آپ موفق