فرآیند اجرای استراتژی چگونه است؟
از آنجاییکه استراتژی، خط اصلی حرکت هر سازمانی است، لذا اینکه بطور کامل بخواهیم اجرای استراتژی را به دست افراد در خارج از سازمانمان بسپاریم، شاید نیاز به فکر بیشتری داشته باشد؛ اما آنچه میتواند مفیدِ فایده باشد، در مرحله اول آگاهی و داشتن اطلاعات کافی نسبت به استراتژی و در مرحله دوم مشاوره با افراد آگاهی است که در سالهای اخیر، مسیرهای گوناگون و متنوعی را تجربه کردهاند. در مرحله اجرای استراتژی مسئولیت از عهده استراتژیست ها برداشته می شود و به مدیران بخش ها و واحدهای وظیفه ای محول می گردد. البته در تمام طول اجرا، استراتژیست ها روند اجرا را ارزیابی می نمایند. با توجه به اهمیت این مرحله، داشتن تخصص و مهارت لازم برای عملیاتی کردن هر یک از استراتژیها یک ضرورت است.
اجرای استراتژی چیست؟
اجرای استراتژی یعنی کمک کردن به افراد، برای انتخابهای کوچکی که همراستا با یک انتخاب بزرگ هستند. این تعریف ما از اجرای استراژی است. این مفهوم مستلزم تغییری بزرگ در نگرش ما نسبت به اجراست که میتواند رویکرد های اجرای استراتژی را بهبود بخشد. ما به عنوان یک مدیریت استراتژیک، باید درهنگام نگاه کردن به اجرای استراتژی در سازمان، یک درخت تصمیم را به جای برنامهی عملیاتی خود تصور کنیم. این الگوهای تصمیمگیری هستند که در مرکز فرایندهای موفق استراتژی قرار دارند، نه فهرست کردن کارهای ضروری که بطور معمول و روتین انجام میشود. ما باید برای بهبود سرعت و دقت اجرا، انرژی خود را بهجای درخواست از افراد برای ساختن برنامههای عملیاتی، روی کمک به آنها برای گرفتن تصمیماتی بهتر متمرکز کنیم.
نقشه راه استراتژی چیست؟
باتوجه به افزایش پیچیدگی و تنوع مسائل استراتژیک در سازمانهای امروزی، مدل های تحلیل و تصمیم گیری استراتژیک نیز بایستی جهت مواجهه با این پیچیدگی توسعه پیدا کند. نظر به این مسئله، رویکرد های نوینی که درپی بهرهگیری از روشهای جامع نگر سیستمی بوده و دارای قابلیت خوبی در حل مسائل پیچیده و پویا هستند، برای جاری سازی و اجرای استراتژی های سازمانی و پاسخگویی قابل قبول به برخی از نارسایی های موجود در روشها و مدل های اجرای استراتژی در سازمان، بهترین گزینه هستند. باتوجه به اینکه هریک از متدلوژی های سیستمی دارای محدودیت هایی هستند،سیستم مداخلات جامع به دلیل تمامیت آن و قابلیت بهره گیری از ترکیب متدلوژی ها، برای تدوین نقشه راه اجرای استراتژی انتخاب شده است. نقشه راه پیشنهادی، با به کارگیری متدلوژی های سیستمی، ضمن بستر سازی فرهنگی و یادگیری استراتژی در سازمان، فرآیند اجرا و بخشی از تدوین و ارزیابی استراتژی ها را روشمند ساخته است.
استفاده از سیستم مداخلات جامع برای اجرای استراتژی در سازمان ها
همچنین نقشه راه اجرای استراتژی از طریق برقراری اجماع میان ذینفعان و مجریان استراتژی، به آرامی توانسته فاصله میان لایه های استراتژیک و عملیاتی را در سازمان کاهش دهد. بر طبق مراحل پیاده سازی متا متدلوژی، ابتدا موانع اجرای استراتژی در سازمانهای عمومی بررسی می شود، سپس دو متدلوژی پویایی های سیستم و متدلوژی سیستم های نرم، به عنوان متدلوژی های غالب انتخاب خواهد شد. بدین صورت که با استفاده از متدلوژی سیستمهای نرم، استراتژی های عملیاتی استخراج شده و با کمک متدلوژی پویایی های سیستم، اولویت بندی استراتژی ها و تخصیص منابع انجام شده، در مرحله آخر با پیاده سازی متدلوژی سیستمهای نرم در یک سازمان عمومی، متا متدلوژی اجرا و گامهای اولیه نقشهراه استخراج میشود. درپایان نقشه راه اجرای استراتژی در طی ده گام و دو اقدام اصلی ارائه و به اعتبارسنجی آن پرداخته شده که به کارگیری این نقشه راه در سازمانهای عمومی منجربه تدوین برنامه عملیاتی و دستیابی به سیستمی از شاخص های عملکردی خواهد شد.
فرآیند اجرای استراتژی چگونه است؟
بسته به نحوه سازماندهی شرکت و ساختار سازمانی آن، تنوع در اجرای استراتژی بیشتر از تنوع در طراحی و تببین مدل برنامه ریزی استراتژیک است. در بیشتر شرکت های بزرگی که در چند صنعت فعالیت می کنند هر کس در سازمان می تواند اجرای استراتژی را بر عهده بگیرد که به نوبه میتواند بر پیچیدگی های اجرای استراتژی بیافزاید و نقش افراد و کارکنان را در آن تشدید نماید. تمام آن کارکنانی که در موفقیت فرآیند اجرای استراتژی نقش اساسی دارند، ممکن است در طراحی استراتژی مشارکت نکرده باشند یا مشارکت کمی داشته باشند. لذا ممکن است از حجم عظیم اطلاعات استفاده شده و فعالیتهای انجام شده در فرآیند طراحی و برنامه ریزی بی خبر باشند. بنابراین اگر به خوبی از تغییرات در مأموریت، اهداف، استراتژی ها و اهمیت آنها برای سازمان یا شرکت مطلع نشوند و توجیه نگردند در برابر تغییرات مقاومت خواهند کرد.
نقش تخصیص منابع در اجرای استراتژی چیست؟
منابع سازمان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در برنامهها و اهداف سازمان هستند. به طور معمول، طراحی و تدوین استراتژی مستلزم تخصیص منابع برای اجرای طرحهایی است که سازمان آنها را برای تحقق چشمانداز آرمانی خود در نظرگرفته است. علاوه بر این، استراتژی معمولاً بازتخصیص منابع را هم به دنبال دارد و روالی که تا قبل از تدوین استراتژی جدید برای تخصیص منابع وجود داشته است، دستخوش تغییر و تحول برای انطباق با استراتژیهای جدید میشود. سازمان باید فرایند ها و رویه های جدیدی ایجاد کند که بازتخصیص منابع را ممکن سازند؛ و نگاه استراتژیک برای اولویتبندی مجدد طرحها و برنامههای عملیاتی ضرورت پیدا میکند. در چنین شرایطی، برای موفقیت در پیاده سازی استراتژی نیازمند تعریف اولویتها در تخصیص منابع، مدیریت سرمایهگذاریها در سبد گزینههای سازمان، استفاده از شاخصهای مناسب برای انتخاب پروژهها و طرحها، و ایجاد سازوکارهایی برای نظارت بر کل فرایند تخصیص منابع هستیم.
نقش ساختار سازمانی دراجرای استراتژی چیست؟
ساختار سازمانی فقط در چارت سازمان و شرح شغل خلاصه نمیشود. ساختار بیش از آنکه مسئلهای در حوزه منابع انسانی باشد، یک مسئله در زمینه مدیریت استراتژیک است و میتوان ساختار را یکی از اهرمهای پیادهسازی استراتژی دانست. استراتژی و ساختار رابطه دوسویه با همدیگر دارند و تناسب میان استراتژی و ساختار کلید موفقیت در اجرای استراتژیها و حرکت در مسیر پیشبینیشده برای توسعه سازمان است. اگرچه برخی محققان و مشاوران معتقد به این هستند که ساختار از استراتژی پیروی میکند، اما باید در نظر داشت که هر تغییر در استراتژی، تغییر در ساختار را به دنبال دارد و تغییر ساختار، به نوبه خود لزوم تغییر استراتژی های سازمان را ایجاد میکند. ساختار و کلیه سازوکارهای ذیل آن مانند ارتباطات، هماهنگی و تمرکز تصمیمگیری، نقش مهمی در به ثمر رساندن اهداف استراتژیک سازمان دارند. به همین دلیل لازم است به جای نگاه به ساختار از دریچه طراحی شغل و تنظیم شرح مشاغل، آن را از دریچه استراتژی بنگریم و برای پیادهسازی استراتژی، طراحی سازمان مناسب را جدی بگیریم.
مراحل اجرای استراتژی در سازمان چیست؟
مراحل مختلفی برای اجرای استراتژیها در سازمان وجود دارد که بسته به استراتژیهای سازمان، نوع سازمان وساختار آن با یکدیگر تفاوت دارند، ولی بطور معمول میتوان موارد زیر را بعنوان مراح اجرای استراتژی در سازمان ارائه نمود:
تبیین و توسعه کارت امتیازی متوازن
تبیین و توسعه نقشه استراتژی
بیان شیوه های کارآمد شروع چشمانداز
بررسی شیوه های تسری اجرای استراتژی در سازمانها
تعیین انواع شاخصه ها و استفاده از آنها به عنوان شاخصه های استراتژیک نقشه استراتژی سازمان
بررسی شیوه های تسری استراتژی به واحدهای عملیاتی سازمانهای اقماری
بررسی شیوه های تسری استراتژی به واحدهای صف و ستاد سازمانها
تعیین زیر ساختهای سیستمی مورد نیاز برای تحقق استراتژیهای سازمان
بررسی عارضه های عمدی عدم اجرای اثر بخش استراتژی در سازمانها
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: بیمه ، اشتغال ، کارآفرین ، کسب و کار ، استراتژیک ، استخدام ، مدیریت استراتژیک ، مذاکرات استراتژیک ، استراتژی توسعه بازار ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، ثبت دادخواست ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استراتژی برندینگ ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، مدیریت استراتژیک برند ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، استراتژی تولید محتوا ، استراتژی ، فرآیند استراتژی