برندینگ و آشنایی با انواع آن
برندینگ چیست؟
برندینگ در واقع طرح ، اصطلاح ، واژه ، نماد یا هر ویژگی دیگری که محصول و یا خدمت یک فروشنده یا یک شرکت را از سایر محصولات و خدمات دیگران متمایز می کند. در واقع با دیدن یک برند در ذهن مخاطب خدمات و محصولاتی که از یک فروشنده یا شرکت انتظار داشته باشند ، ایجاد می شود.
هدف برندینگ
برندسازی یا برندینگ فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده میشود. هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در آینده است.برندینگ استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح وانتخاب نمایند.
اهمیت برندینگ یا برندسازی
نام تجاری یا برند شما احتمالاً یکی از مهمترین داراییهای سازمان است. این به سازمان شما هویت میبخشد، کسب و کار شما را به یاد ماندنی میکند، مصرفکنندگان را ترغیب به خرید از شما میکند، از بازاریابی و تبلیغات پشتیبانی میکند و باعث افتخار کارمندانتان میشود.ازآنجاییکه برند سازی منجر به جایگاهیابی مناسب محصول شما در بازار و حفظ مشتریانتان میشود، ارزش وقت و هزینه صرف شده را خواهد داشت. برند شما باید متناسب با ویژگی بازار هدفتان و نشاندهنده هویت کسبوکارتان باشد و شما را همانگونه که میخواهید به دیگران نشان دهید.
انواع برندینگ
برندینگ انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برندینگ اسمی: در این نوع از برندینگ، شرکت برای بازاریابی و فروش محصولاتش از قدرت نام برند خود استفاده میکند. معمولاً استفاده از این نوع برندینگ برای شرکتهای مطرح و جاافتاده مناسب خواهد بود. در این روش شرکت مزبور میتواند از لوگو، شعار یا رنگهای خاص برند خود کمک بگیرد.
برندینگ منفرد: گاهی شرکتهای بزرگ محصولاتی را عرضه میکنند که مستقل از شرکت مادر، برند خاص خودشان را دارند.
برندینگ نگرشی: در برندینگ نگرشی، خود محصول در ماهیت و تجربهای که رقم میزند محو میشود.
برندینگ بدون برند: برندینگ بدون برند یک روش مینیمالیست و خاص است که معمولاً برای محصولات سادهای انجام میشود که طراحی نسبتاً ثابتی دارند. در این روش مهمترین مؤلفه در برندینگ سادگی است.
توسعه برند: برندینگ به وسیله توسعه برند هنگامی اتفاق میافتد که یک برند وارد یک بازار جدید میشود.
برندینگ برندهای فروشگاهی: برندهای فروشگاهی یا لیبل شخصی برندهایی هستند که معمولاً عرضه آنها محدود به سوپرمارکتهای خاص است این برندها با عرضه محصولات ارزانتر و باکیفیتتر تلاش میکنند تا با تولیدکنندگان بزرگ رقابت کنند.
برندینگ از طریق جمع سپاری: در این روش برای شکل دادن به برند از مردم کمک گرفته میشود؛ لذا مشتریان فرصتی برای حضور در فرآیند نامگذاری برند پیدا میکنند و همین باعث جلب علاقه شخصی آنها به محصول خواهد شد.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
- مقایسه و بررسی دیجیتال مارکتینگ و برندینگ دیجیتال
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، برندسازی ، برندینگ دیجیتال