- ارسال شده در ۱۴۰۰ مهر ۱۰ ساعت ۱۰:۱۹
- توسط کارشناس
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
تفاوت شتابدهنده ها با مراکز رشد
شتابدهنده ها و مراکز رشد استارت آپ ها هر کدام به روش خودشان به کار آفرینان در مسیر تبدیل شدن به شرکت های موفق کمک می کنند.مراکز رشد و شتابدهنده ها به صاحبان مشاغل و کسب و کارها کمک می کنند تا شرکت هایشان را گسترش دهند و به سودآوری برسند. این شرکتها خدمات ویژهای را برای شرکتهای در حال رشد ارائه میدهند و از آنها حمایت میکنند. مراکز رشد و شتابدهندهها هر دو، با ارائه ایدههای مناسب و یا با تکمیل ایدههای خود کارآفرینان، آنها را برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود کمک میکنند.
تفاوت شتابدهنده ها با مراکز رشد
آشکارترین تفاوت میان شتاب دهنده ها و مراکز رشد در چارچوب زمانی آنهاست. شتاب دهنده برای یک مدت زمان کوتاه و مشخص، معمولا ۹۰ روز الی ۴ ماه، با استارتاپها کار میکند. همچنین به استارتاپها میزان مشخصی سرمایه میدهند،شتاب دهنده ها معمولا در ازای سرمایه و راهنمایی چیزی ما بین ۳ الی ۸ درصد یا بیشتر از مالکیت شرکت شما را طلب میکنند. مسیر شتاب دهنده ها یک مسیر فراگیر در جهت رسیدن موفقیت نهایی نیست. در عوض، شتاب دهنده ها میخواهند که به شما کمک کنند تا به نقطهای برسید که در آن آمادهی کسب سرمایهی بیشتر میشوید. هدف شتاب دهنده ها رشد اندازه و ارزش هر چه سریعتر یک شرکت به منظور آمادگی برای رسیدن به اولین دور کسب بودجه و منابع مالی است. مراکز رشد با دورههای منتورینگ به مدت بیش از یک و نیم سال، تمرکز کمتری بر روی رشد داشته و هیچ هدف خاصی را برای شرکت به جز کسب موفقیت با سرعتی مناسب مد نظر ندارند. در حقیقت، هدف برخی از مراکز رشد ممکن است، آمادهسازی شرکت شما برای یک برنامهی شتاب دهنده باشد. مراکز رشد با وجود دارا بودن توان مالی، حق سهمی از شرکت شما برنمیدارند یا اگر حق سهمی داشته باشند بسیار ناچیز است، چرا که مانند شتاب دهنده ها سرمایهی اولیهای را وارد استارتاپ نمیکنند. بسیاری از مراکز رشد از طریق کمکهای مالی دانشگاهها تأمین میشوند و همین امر به آنها امکان میدهد تا خدمات خود را بدون داشتن سهامی از شرکت شما ارائه دهند.
مراکز رشد سه تفاوت عمده با شتابدهنده ها دارند. این سه تفاوت عبارتند از:
مدت زمان استقرار استارتاپ ها: اولین تفاوت عمده مراکز رشد با شتابدهنده ها مدت زمان استقرار تیم ها در آنها ست.شتابدهنده ها بین 3 الی 6 ماه یک تیم استارتاپی را نگه میدارند و در این مدت کوتاه فرایند شتابدهی را برای آنها پیاده سازی می کنند و در پایان دوره شتابدهی، با آنها خداحافظی میکنند و رابطه ی آنها با تیم ها در حد سهامدار باقی می ماند. اما در مراکز رشد تیم ها حداقل یکسال و حداکثر 5 سال فرصت دارند تا از امکانات مرکز استفاده کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند.
برداشت سهام از استارتاپ ها: دومین تفاوت مراکز رشد با شتابدهنده ها برداشت یا عدم برداشت سهام از استارتاپ ها ست.شتابدهنده معمولا با انگیزه اقتصادی تاسیس می شوند، بنابراین از استارتاپ هایی که جذب می کنند، بنابرقرارداد خود، درصدی سهام برمی دارند. در حالی که مراکز رشد سازمان های غیرانتفاعی هستند و درازای خدمات خود، سهام دریافت نمی کنند.
نوع خدمات به استارتاپ ها: سومین تفاوت مراکز رشد با شتابدهنده ها نوع خدماتی است که به استارتاپ ها ارایه میدهند.شتابدهنده در جزییات کسب و کار استارتاپ ها وارد می شود و با به کارگیری مکانیزم های متعدد و مجموعه مدیریتی شتابدهنده و تیم ستادی و منتورها سعی دارند که مسیر رشد کسب و کارها به چند ماه برسانند. ولی مراکز رشد در جزییات کسب و کارها دخالت چندانی نمیکنند و صرفا با فراهم آوردن امکانات مختلف مانند تامین فضا و امکانات دیگر سعی دارند به رشد استارتاپ ها کمک کنند.
مزایای شتاب دهنده ها و مراکز رشد
کار کردن با شتاب دهنده ها و مراکز رشد، مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای شروع کار، مشاوره و راهنمایی از افراد با تجربه میتواند شما را از اشتباهاتی که استارتاپ شما را کاملا نابود کند باز دارد. هم شتاب دهنده ها و هم مراکز رشد امکان دستیابی به سرمایههایی را فراهم میکند که جذب آنها به روشهای دیگر امکانپذیر نیست، حال میتواند در طول راهبری و چه پس از آن باشد. علاوه بر این، آنها فضایی را مهیا میکنند تا ایدهی شما توسعه و گسترش یابد. در نهایت، قرار گرفتن به عنوان بخشی از یک شتاب دهنده یا مرکز رشد، ارتباطات ارزشمندی را ایجاد میکند و ممکن است بعضی از آنها رویدادهایی برای شبکهسازی ترتیب بدهند و به شما کمک کنند تا بتوانید خودتان را نشان بدهید.
معایب شتابدهنده ها و مراکز رشد
در برابر مزایای فراوان شتاب دهنده ها و مراکز رشد، معایبی نیز وجود دارد. برای مثال، وقتی شما فقط با تیم خود کار میکنید، روال کاری و چشمانداز شرکت، تنها بر اساس نظر خود شماست. اما در همکاری با یک شتاب دهنده یا مرکز رشد، آنها میتوانند نظرات خود را به شما تحمیل کنند و ایدهی شما را به جهتی تغییر دهند که تیمتان به طور کامل با آن موافق نیست. از طرف دیگر، کار با آنها نیازمند تعهد طولانیمدت است و بیشتر اوقات لازم است که شما وقت خود را به جای توسعهی محصول به حضور در جلسه با راهبران یا سرمایهگذاران بگذرانید. علاوه بر این، برنامهی زمانبندی شما به برنامهی راهبران وابسته است. همچنین، گاهی اوقات که میخواهید بدون هیچ مزاحمتی به کار خود بپردازید باید با راهبران خود صحبت کنید و گاهی اوقات که نیاز به راهنماییهای آنها دارید، درگیر کمک به سایر تیمها هستند.
مطالب مرتبط:
- خدمات اصلی یک شتابدهنده کسب و کار واقعی چیست؟
- شتابدهنده چیست؟و انواع آن
- مراحل کار شتابدهنده ها
- اهداف و خدمات شتابدهنده ها
برچسب ها: شتاب دهنده ، شتابدهنده ، شتابدهنده دکترکاربین ، شتاب دهنده مالی