انواع شتابدهنده ها
شتابدهنده یک سازمان منسجم و مشخصی است که در آن افراد و تیمهای دارای طرح نوآورانه و فناورانه را انتخاب کرده و در یک دوره چند ماهه به آنها خدماتی از قبیل فضای کاری تجهیز شده، آموزش، مشاوره، مربیگری، سرمایه اولیه و ارتباط با شبکه سرمایهگذاران ارائه میشود. هر تیمی که موفق به اتمام دوره شتابدهی شود، تبدیل به شرکتی نوپا میشود که شتابدهنده به ازای خدمات ارائه شده، درصدی از سهام آن شرکت نوپا را از آن خود میکند. بر این اساس شتابدهندهها حلقه واسط بین کسب و کارهای نوپا و سرمایهگذاران جسورانه هستند.شتابدهنده ها در واقع مهمترین هدف آنها کمک به کسبوکارهای نوپا برای تبدیل کردن ایدههایشان به واقعیت و عملیکردن آنها است. شتاب دهندهها تمام ایدههای نو را بررسی میکنند تا بهترین آنها را پیدا کنند.
شتاب دهنده ها با توجه به شرایطی که دارند میتوانند به انواع مختلفی تقسیم شوند.
شتاب دهنده عمومی
در این نوع شتاب دهنده موضوع خاصی مدنظر نیست و بهصورت جامع بهدنبال کسبوکار نوپایی میگردند که شرایطش با شرایطی که آنها میخواهند یکی باشد تا آن را جذب کنند. فایدهای که شتاب دهنده های عمومی دارند این است که تعداد استارتاپ بیشتری را به خود جذب میکنند.
شتاب دهنده تخصصی
این نوع شتاب دهنده نسبت به انواع دیگر به میزان بیشتری توانسته توجه مردم را به خود جلب کند؛ زیرا درصد موفقیت استارتاپها در آن بالا است و بیشتر در بستر اینترنت خدمترسانی میکند. بنابراین فعالیت شتاب دهندهی تخصصی میتواند بینالمللی باشد. به همین دلیل شتاب دهنده تخصصی توانسته مشکل دوری استارتاپ از شرکت شتاب دهنده را حل کند. این شتاب دهندهها درواقع بهدنبال یک موضوع خاص هستند و برایشان اهمیت دارد استارتاپی که جذب شرکتشان میشود حتما دارای ایدهای در آن زمینهی بهخصوص باشد.
مزیت شتاب دهندههای تخصصی نسبت به شتاب دهندههای عمومی این است که قطعا تمرکز برروی یک ایدهی خاص، خروجی بهتری با خود بههمراه خواهد داشت چرا که پراکندگی و چند موضوعی بودن این تمرکز را نابود کرده و کیفیت را پایین میآورد.
شتاب دهنده مجازی
همانطور که از عنوان آن پیداست در شتاب دهندههای مجازی خبری از حضور واقعی افراد نیست و فعالیتشان فقط بهصورت مجازی خواهد بود. البته به این نکته هم باید اشاره کنیم که ایننوع از شتاب دهنده مخالفان زیادی هم دارد. مخالفان آن معتقد هستند که این نوع از شتابدهنده قطعا اثربخشی شتاب دهنده حضوری را ندارد اما درحد خودش در حال سودرسانی است. در برخی از موارد شتاب دهندهها انتخاب دیگری بهجز ارائهی خدمات بهصورت مجازی ندارند. به عنوان مثال یکی از آن دلایل میتواند موقعیت مکانی استارتاپ باشد. از جمله فواید شتاب دهندهی مجازی این است که میتواند در سطح بینالمللی نیز فعالیت داشته باشد.
شتاب دهنده سازمانی
این نوع شتاب دهندهها مستقل نیستند و دلیل نامگذاری آنها وابستگیشان به شرکتها و سازمانهای بزرگ است. وظیفهی آنها کمک به پیشرفت و رشد استارتاپهایی است که درواقع زیر مجموعهی آن سازمانهای بزرگ میباشند. معمولا این نوع شتاب دهندهها یک هدف بزرگ را دنبال میکنند.
شتاب دهنده مستقل
در واقع آنها بیشتر بهدنبال استارتاپهایی هستند که خیلی هم جدید نباشند ولی حرفی برای گفتن داشته و تنها بهدنبال پیشرفت در کار خود باشند نه شروع کار معمولا از کارآفرینان باتجربه که سالها در آن زمینهی خاص فعالیت کردهاند بهعنوان مربی در شتاب دهندههای مستقل استفاده میشود.
شتاب دهنده دولتی
این نوع از شتاب دهندهها به دولت و نهادهای دولتی تکیه کرده و توجه زیادی به سوددهی ندارند. زیرا هدف اصلی آنها کمک به کسانی است که دارای ایدههای نو هستند و خواهان رشد فناوری و اقتصاد کشور میباشند. شتاب دهندههای دولتیتمرکز ویژهای برروی آموزش محتوا به استارتاپها دارند.بنابراین اگر شما هم یک جوان با ایدههای نو هستید و بهتازگی کار خود را شروع کردهاید شتاب دهندههای دولتی میتواند کمک بسیار خوبی برای شما بهحساب بیاید.
مطالب مرتبط:
- شتابدهنده چیست؟و انواع آن
- مراحل کار شتابدهنده ها
- اهداف و خدمات شتابدهنده ها
- تفاوت شتابدهنده ها با مراکز رشد
برچسب ها: شتاب دهنده ، شتابدهنده ، شتابدهنده دکترکاربین ، شتاب دهنده مالی