تفاوت بازاریابی B2B و بازاریابی B2C
بازاریابی دیجیتال به شکل های مختلفی اجرا می شود که این تفاوت به نوع مشتری های آنها برمی گردد به همین دلیل شاهد استفاده از دو واژه متفاوت بازاریابی B2B و بازاریابی B2C هستیم.دلیل استفاده از این دو سبک به نوع مشتری آنها برمی گردد و در حقیقت این مشتری ها هستند که مشخص می کند،استراتژی بازاریابی دیجیتال به چه صورت باشد.کسب و کار در چند دهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است و مدل های مختلفی را برای آن شاهد هستیم که با هدف رضایت مندی بیشتر فروشنده و خریدار استفاده می شود.دراین بین،مدل های کسب و کار از مدل هایی(شرکت با شرکت)B2Bو(شرکت با مصرف کننده)B2Cهستند که بیشتر به گوش می خورند.
تفاوت بازاریابی B2B و بازاریابی B2C چیست؟
B2B یا Business To Business به تجارتی گفته میشود که این شرکت ها، تجار و فروشندگان انجام میشود که معمولا عمده این تجارت بین تأمین کننده و خریدار است. در حالی که تجارت B2C تجارتی است که بین شرکت ها و مصرف کنندگان انجام میشود. در بازاریابی B2B نیز بازاریابی برای محصولات و خدمات کسب و کارها است و برای مشتریان نیست. در عوض بازاریابی B2C یک بازاریابی برای افراد است نه شرکتها.
چرا بازاریابی B2B با بازاریابی B2C متفاوت است؟
معمولا عمده ترین تفاوت این دو نوع بازاریابی در نوع تعاملات آنها است. بازاریابی برای شرکت ها با بازاریابی برای اشخاص و مشتریان متفاوت است و باید استراتژی های متفاوتی نیز در نظر گرفته شود. خرید در B2B مبتنی بر بودجه است بر خلاف B2C که مبتنی بر نیاز و خواسته و گاهاً مبتنی بر احساسات است. شرکت های بالقوه بسیار کمتر از مشتریان بالقوه هستند. در انواع بازاریابی B2B مخاطبان و مشتریان به دنبال تخصص هستند و کارایی، اما در B2C مخاطبان بیشتر در پی رفع نیازهای شخصی خود هستند. در واقع میتوان گفت در B2B اگر خریدی اتفاق بیفتد بر پایه منطق است اما ممکن است خرید در B2C بیشتر بسته به احساس است. به عنوان مثال خرید یک کالای خوراکی ممکن است به دلیل احساس گرسنگی اتفاق بیفتد.زمانی که یک مشتری در B2B خرید انجام میدهد درواقع ارتباط نزدیکی با خریدار برقرار کرده است در صورتی که در B2C اینگونه نیست. همچنین فرایند خرید در بازاریابی B2B معمولاً پروسه طولانی تر و پیچیده تری را طی میکند در حالی که پروسه خرید در B2C با سرعت بیشتری طی میشود و گاهی نیاز مصرف کننده به صورت آنی و فوری برطرف میگردد. علاوه بر اینها درآمد سالانه B2B بسیار بالاتر از B2C است در صورتی که ممکن است تعداد معاملات آن در طی یک سال کمتر باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی B2B و بازاریابی B2C و درک تفاوتهای آنها
- بررسی تجارت الکترونیک B۲B و ویژگی ها و مزایای آن
- بازاریابی B2B چیست؟
- بازاریابی B2C چیست؟
برچسب ها: بازاریابی ، مشاوره کسب و کار ، کسبوکارهای B2B ، B2C ، تجارت B2B ، تجارت بیزینس با بیزینس ، مزایای تجارت الکترونیک B2B ، مشاور بازاریابی ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، B2B