تفاوت طرح توجیهی و طرح تجاری
طرح توجیهی یا همان گزارش مطالعات امکانسنجی گزارشی تشکیل شده از سه بخش اصلی شامل مطالعات بازار (اقتصادی)، مطالعات فنی و مطالعات مالی است که هدف کلی آن، بررسی توجیه پذیری یک طرح سرمایه گذاری است. هدف مطالعات بازار تعیین ظرفیت قابل کسب از بازار هدف تعیین شده به منظور تعیین برنامه تولید محصول است که از طریق مطالعه عرضه و تقاضای محصول در بازار هدف و پیش بینی آن در سال های آتی انجام خواهد شد. هدف مطالعات فنی ، تعیین لیست نیازمندی های پروژه است. در این خصوص لیست هزینه های سرمایه گذاری ثابت و هزینه های قبل از بهره برداری در فاز ساخت و لیست هزینه های تولید یا همان هزینه های جاری سالیانه در فاز بهره برداری، بر اساس نیاز و ویژگی های طرح تعیین خواهد شد. هدف مطالعات مالی نیز، ترسیم فرآیندها و صورتهای مالی طرح و محاسبه شاخص های مالی و تحلیل حساسیت پروژه بر مبنای تغییرات احتمالی در هزینه ها و درآمدهای برآورد شده است. در این خصوص، نرم افزار کامفار به عنوان نرم افزار تخصصی ارزیابی مالی پروژه های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار میگیرد که البته تمامی محاسبات آن توسط نرم افزار اکسل نیز قابل انجام است. با وجود اینکه ممکن است در ادبیات سازمانی برخی شرکت ها و ارگان های داخلی یا حتی خارجی، این دو گزارش، یکسان تعریف شوند، اما در واقع طرح تجاری یا همان طرح کسب و کار یا بیزینس پلن و طرح توجیهی یا همان گزارش مطالعات امکان سنجی میتوانند به صورت دو گزارش مجزا تهیه شوند. هدف طرح توجیهی یا همان گزارش مطالعات امکان سنجی،بررسی و ارزیابی میزان توجیه پذیری یک طرح تجاری است. در حقیقت، طرح تجاری دربردارنده اطلاعاتی است که صفر تا صد نحوه اجرای طرح را ارئه میدهد و از چشم انداز و سیاست های کلان شرکت آغاز میشود و پس از معرفی بازار هدف و تامین کنندگان و فرآیند تولید و تشریح کل سیستم، در نهایت به ارائه برنامه جامع بازاریابی میپردازد. اما تمرکز طرح توجیهی در بخش مطالعات بازار بر برآورد تقاضای مازاد بازار هدف و در بخش مطالعات مالی بر محاسبه شاخصهای مالی طرح است. بنابراین، در خصوص توالی و روند تدوین طرح تجاری و طرح توجیهی مشخص است که مطالعات امکان سنجی، پس از تدوین طرح تجاری انجام خواهد شد و گاهاً پس از مطالعات امکان سنجی، ممکن است تغییراتی در طرح تجاری ایجاد شود.
طرح توجیهی چیست؟
یک طرح توجیهی طرحی کلی از مهمترین مسائل مرتبط با یک ایده کسبوکار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار میشود. بهعبارتدیگر، طرح توجیهی است که تعیین میکند آیا یک ایده کسبوکار ایدهای معقول است یا نه. یک طرح توجیهی جامع اطلاعات ضروری بسیاری برای طرح کسبوکار به دست میدهد. برای مثال، بهمنظور تعیین امکانسنجی یک پروژه، تحلیل خوبی از بازار ضروری است. این اطلاعات مبنای بخش بازار یک طرح کسبوکار قرار میگیرند. ازآنجاکه تدوین یک طرح کسبوکار، سرمایهگذاری ارزشمندی از پول و زمان محسوب میشود، شما میخواهید پیش از انجام این سرمایهگذاری اطمینان حاصل کنید که هیچ مانع بزرگی بر سر راه ایده کسبوکارتان وجود ندارد. شناسایی موانع این هدف تدوین یک طرح توجیهی است.
یک طرح توجیهی به سه حوزه اصلی نظردارد:
مسائل بازار
مسائل فنی سازمانی
مسائل مالی
هدف برنامه کسبوکار به حداقل رساندن خطرات مرتبط با یک کسبوکار جدید و به حداکثر رساندن شانس موفقیت از طریق برنامهریزی و تحقیق است.
طرح کسب و کار چیست؟
چنانچه طرح توجیهی بیانگر این است که ایده کسبوکار شما محکم و مستدل است، گام بعدی تهیه یک طرح کسبوکار است. طرح کسبوکار این تحلیل را در سطحی پیچیدهتر و عمیقتر ادامه داده و بر پایهای که طرح توجیهی ایجاد کرده، استوار است. برای مثال، بخش مالی طرح شامل برآورد صورتوضعیتهای مالی و تخمینهای مالی خواهد بود. یک طرح کسبوکار به شما این فرصت را میدهد که نقاط ضعف را یافته و از مشکلات پنهان پیشاپیش پرده بردارید. این طرح در خدمت دو هدف قرار میگیرد: نخست، تحلیلی است از اینکه کسبوکار شما تا چه میزان بهخوبی کار خواهد کرد؛ و دوم، سند مکتوب و مستنداتی است که میتواند پشتوانهای برای تأمین مالی پروژه بهحساب آید. اگرچه طرحهای کسبوکار و طرحهای توجیهی اغلب بهعنوان بخشی از فرایند تقاضای وام به بانک ارائه میشوند، اما این مهمترین ویژگی آنها نیست. مهمترین ویژگی در این روند این است که آنها شمارا به فکر وامیدارند. یک طرح کسبوکار گاهی بهعنوان سندی از فرایند ذهنی شما توصیف میشود، آنگاهکه شما به تحلیل نیازهای کارکنان و مدیریت، هزینه عملیاتتان، بازار، رقابتتان و غیره میپردازید. این طرح به شما کمک میکند مقصودتان را روشن و مشخص کنید؛ بنابراین، اهمیت طرح توجیهی و طرح کسبوکار برای صاحبان شرکت بسیار بیشتر از هر کس دیگری خواهد بود، حتی اگر آنها متصدیان پرداخت وام در بانکها باشند. بااینحال، برنامهریزی بهتنهایی ضامن موفقیت در کسبوکار نیست. طرح شما باید واقعگرایانه و بر مبنای فرضیههای معتبر استوار باشد. اغلب افراد، درصورتیکه خودشان طرح توجیهی و یا طرح کسب کار را تنظیم کنند باید تلاش کنند تا جنبه عینی آن را حفظ کنند. اگر شما شدیداً مشغول سازماندهی این کسبوکار هستید، پس شما از عواطفتان در آن سرمایهگذاری کردهاید. افراد بهراحتی در این موقعیت مشکلات و خطرات احتمالی را نادیده انگاشته یا آنها را کوچک میشمارند. به خاطر داشته باشید که برنامهریزی، هرچند صحیح باشد، هرگز یک ایده غلط کسبوکار را معقول و امکانپذیر نمیسازد.
تفاوت های طرح کسب و کار با طرح توجیهی
معمولا در طرح توجیهی، مشخصات فنی محصول به صورت مفصل تر توضیح داده می شود، در حالی که در طرح کسب و کار به شرح کلی محصولات و خدمات اکتفا شده و به جزئیات توجه زیادی نمی شود. با این که از نظر پیش بینی های مالی این دو طرح شباهت های زیادی دارند اما یک طرح کسب و کار کامل صورت های مالی پیش بینی شده را برای ۳ تا ۵ سال آتی ارائه می نماید که تقریبا تمامی نسبت های مالی در آن محاسبه می گردد و این موضوعی است که در طرح توجیهی چندان رایج نمی باشد.
در طرح کسب و کار بخش های سازمانی و بازاریابی به طور مفصل شرح داده می شوند، در حالی که طرح توجیهی شرح بازاریابی بسیار ضعیف تری نسبت به این طرح کسب و کار دارد. همچنین باید به خاطر داشت که بخش سازمانی مانند ماموریت، تیم های مدیریتی، ساختار حقوقی و مدل کسب و کار اصلا در طرح توجیهی وجود ندارد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که مهم ترین تفاوت طرح توجیهی با طرح کسب و کار عدم پوشش دو بخش طرح سازمانی و طرح بازاریابی در طرح توجیهی است.
طرح توجیهی در ابتدای هر پروژه ها و معمولا فقط یک بار تهیه می گردد اما طرح کسب و کار به صورت فرآیندی و مستمر تهیه می شود و حتی ممکن است چندین بار در جریان برنامه ریزی به منظور راه اندازی و توسعه و حتی در فرآیند اجرا مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
انجام طرح توجیهی می تواند به مشاورین و متخصصین خارج از پروژه سپرده شود اما طرح کسب و کار کاملا نیاز به یک تیم اجرایی پروژه دارد که با درگیر شدن کامل کارآفرین در فرآیند نگارش همراه است. در واقع، هیچکس جز شخص کارآفرین نمی تواند درباره ساختار حقوقی و سازمانی و همچنین جنبه های عملیاتی بازاریابی تصمیم گیری نماید.
طرح توجیهی بیشتر یک دید کلی به روند پروژه می دهد اما طرح کسب و کار وارد جزئیات شده و تمامی ابعاد کلیدی یک کسب و کار را مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- تفاوت طرح توجیهی و طرح تجاری
- طرح توجیهی چیست؟
- طرح کسب و کار چیست؟
- نحوه نگارش طرح توجیهی
- طرح تجاری کسب و کار چیست؟
برچسب ها: اشتغال ، مشاوره کسب و کار ، طرح توجیهی ، طرح تجاری ، طرح کسب و کار ، امکان سنجی طرح ها ، مشاوره کسب و کار رشت ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان
۱ نظر
محمود حجتی
۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۱۷:۰۳:۴۰<p><a href="#">مقالاتی که در مورد</a> <a href="https://www.ostadcoach.com/stages-of-business-growth/">رشد کسب و کار</a> <a href="#">قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم</a></p>