طرح تجاری کسب و کار چیست؟
طرح تجاری نقشه راه هر کسب و کاری است که در رسیدن به اهداف آن بسیار کمک می کند. مهم ترین دلیل برای تهیه طرح تجاری، بررسی امکانپذیری طرح در وهله اول برای خود کارآفرین و بعد از آن برای سایرین و دینفعان می باشد. بیشتر کارآفرینان تصور مبهمی از ایده خود دارند. با مکتوب کردن طرح کسب و کار و لحاظ کردن عوامل و متغیرهای مختلف موجود، کارآفرین تحلیل خوبی از ایده خود انجام داده، مخاطرات و اسیب های احتمالی را کاهش می دهد. علاوه بر این، طرح تجاری نوعی ابزار تصمیم گیری می باشد که در مورد نحوه اجرا و پیاده سازی کسب و کار راهنمای خوبی است.
طرح تجاری کسب و کار چیست؟
یک طرح تجاری به عنوان یک سند مکتوب تعریف می شود که به طور مفصل توصیف می کند چه کاری قصد دارید انجام دهید و چگونه برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می کنید. طرح تجاری ابزاری ضروری برای همه مشاغل است. دقیقاً مثل اینکه خانه بدون نقشه اولیه ساخته نمی شود یا فیلمی بدون فیلمنامه ساخته نمی شود ، شما بدون داشتن برنامه صحیح و عملی یک کار را شروع نمی کنید.یک طرح تجاری ، استراتژی مکتوب را از ترکیب دیدگاه های بازاریابی استراتژیک ، مالی و عملیاتی ترسیم می کند. سندی ایجاد کنید که جزئیات عملیات تجاری شما را در اختیار شما قرار دهد و می تواند برای جذب سرمایه گذاران بالقوه ، شرکای تجاری و مشتریان استفاده شود. بسته به مخاطبان ، یک طرح کسب و کار از نظر برنامه ها و پیش بینی های مالی ، استراتژی بازاریابی ، برنامه های کارمندان و روند صنعت می تواند رسمی و دقیق باشد که می تواند بر روی تجارت شما تأثیر بگذارد ، یا می تواند غیررسمی باشد و یک نمای کلی از عملیات تجاری و اهداف آتی.
چرا یک طرح تجاری اهمیت زیادی دارد؟
برای تأکید بر اهمیت برنامه های تجاری،پنج دلیل اصلی وجود دارد که چرا شما برای تجارت خود به یک طرح کسب و کار نیاز دارید.
برای تعیین اولویت ها: اداره یک کار شامل موارد زیادی است که باید در نظر بگیرید. بعضی اوقات نمی توانید همه چیز را کنترل کنید. برنامه ریزی شغلی به شما کمک می کند تا موارد درست و مهم را پیگیری کنید. سپس ، می توانید وقت ، تلاش ، پرسنل و سایر منابع خود را از نظر استراتژیک اختصاص دهید.
برای تصمیم گیری های مهم به عنوان یک کار آفرین: داشتن یک طرح تجاری قوی به شما کمک می کند ایده ها و استراتژی های تجاری خود را تعریف و تمرکز کنید. شما نه تنها باید روی مسائل مالی تمرکز کنید بلکه باید روی مسائل مدیریتی ، منابع انسانی ، فناوری ، رقبا و مشتریان نیز تمرکز کنید. با تفکر عمیق در مورد استراتژی های اصلی خود ، می توانید درک کنید که چگونه این تصمیمات بر استراتژی گسترده شما تأثیر می گذارد.
برای شناسایی نقاط ضعف احتمالی: با به اشتراک گذاشتن این طرح با دیگران ، می توانید صاحب نظران و متخصصان باشید یا حتی مشتریان به شما کمک می کنند مشکلات احتمالی ایده خود را شناسایی کرده و به شما مشاوره های ارزشمندی ارائه دهند. با تشکر از آن ، عوامل خطر کاهش می یابد.
برای تأمین مالی: برنامه ریزی مناسب تجاری ، نقاط جریان پول را به هم متصل می کند. گاهی اوقات ، بررسی سود کافی است ، اما هنگامی که فروش غیرحضوری ، هزینه کالاهای فروخته شده یا بازپرداخت بدهی درگیر باشد ، فعالیت های مالی برنامه ریزی و مدیریت را می طلبد.
برای برقراری ارتباط ایده های خود با ذینفعان: یک طرح تجاری ابزاری برای برقراری ارتباط برای ترغیب موسسات مالی یا وام دهندگان به ریختن پول به شرکت شما است. این همچنین یک پایگاه برای افراد است که برای شرکت شما کار می کنند ، اعتبار خود را از تأمین کنندگان تأمین می کنند و مشتریان بالقوه را جذب می کنند.
انواع طرح های کسب و کار
طرح کسب و کار کوتاه مدت: یک طرح تجاری کوتاه معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۵ صفحه است و برای شرکت های تازه تأسیس در مراحل اولیه توسعه خود که هنوز روابط متقابل پیچیده ای وجود ندارد ، مناسب ترین است. برای یک شرکت با تأسیس ، یک طرح تجاری کوتاه فقط درصورتی معقول است که برخی از فرصت های سرمایه گذاری به طور تقریبی از قبل تأیید شود، تا بعداً بر اساس نسخه کوتاه ، یک طرح تجاری گسترده تهیه شود.
طرح کسب و کار گسترده: یک طرح تجاری گسترده معمولاً از ۲۰ تا ۴۰ صفحه تشکیل شده است. این نوع طرح تجاری ، مسائل شرکت را بسیار عمیق تر و دقیق تر از آنچه در نسخه کوتاه انجام می شود ، شرح می دهد. هرچه میزان سرمایه مورد نیاز بیشتر باشد ، ضرورت این نوع طرح تجاری نیز بیشتر می شود. چنین طرح تجاری باید شامل تجزیه و تحلیل دقیق بازار و تجارت و همچنین درآمد ، هزینه و برنامه ریزی مالی برای یک دوره ۵ ساله باشد. باید به طور واضح بیان کند که شرکت شما می تواند پس از برآورده شدن درخواست توسط خوانندگان ، آنچه را که می تواند روی میز ارائه دهد.
طرح کسب و کار عملیاتی: این نوع سند مهم شرکت شما در داخل است. در درجه اول توسط تیم مدیریت ، هیئت مدیره و مشاوران حرفه ای سطح بالا استفاده می شود. برای تمرکز و همسویی تلاش مدیران کل در جهت اهداف مشترک شرکت بسیار عالی است ، بنابراین باید حداقل سالانه به روز شود.برنامه های تجاری عملیاتی معمولاً طولانی و مفصل هستند ، شامل بیش از ۴۰ صفحه ، در بعضی موارد حتی بیش از ۱۰۰ صفحه.
نکات مهم برای نوشتن یک طرح کسب و کار کامل
هدف خود را تعیین کنید: هر مشاغل می تواند اهداف مختلفی داشته باشد ، بنابراین قبل از شروع به نوشتن ، باید بدانید که چرا می نویسید و می خواهید با آن به نتیجه برسید. بدون یک هدف یا مجموعه مشخص از اهداف مشخص ، برنامه کاری شما ارزش کمی خواهد داشت. یک طرح تجاری می تواند به عنوان یک نقشه راه همراه با راهنمایی برای موفقیت در نظر گرفته شود ، بنابراین مهم است که هدف را روشن کنید. اگر قصد استفاده از بودجه خود را دارید ، بهتر است به نحوه انجام این کار اشاره کنید. در طرف دیگر ، اگر می خواهید سرمایه گذار جذب کنید ، برنامه شما باید از همان ابتدا مورد توجه آنها قرار گیرد. بنابراین ، هدف شما باید در بخش خلاصه اجرایی برنامه کسب و کار شما ذکر شود.
تهیه یک سند چشم انداز: یک چشم انداز ، آنچه را که می خواهید در آینده کسب و کار شما باشد ، بر اساس اهداف شما باشد را تهیه کنید.ایجاد دیدگاه شما نیاز به تلاش زیادی از طرف تیم مدیریتی و همچنین کارکنان دارد. با طوفان فکری و به اشتراک گذاری ایده ها ، می توانید سوالات اساسی در مورد جهت کسب و کار خود را پاسخ گوباشد .
مشخصات شرکت ایجاد کنید: نمایه شرکت اغلب در وب سایت رسمی شرکت یافت می شود و برای جلب مشتری و استعدادهای احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، از مشخصات شرکت شما می تواند در برنامه تجاری شما استفاده شود. یک نمایه فریبنده باید شامل موارد زیر باشد:
تاریخچه سازمان
محصولات و خدمات
بازار هدف
مشتریان هدف
منابع
استراتژی های حل مسئله
مزایای رقابتی
این نمایه باید به اندازه کافی قابل مشاهده و مشخص باشد تا خوانندگان را به دنبال خود بکشاند. بنابراین ، آن را دست کم نگیرید ، زیرا این اولین بخشی است که خوانندگان ، مشتریان و راهنماها با آن تماس خواهند گرفت. هرچه دقیق تر و آموزنده تر باشد ، احتمال دستیابی به اهداف خود بیشتر خواهد بود.
رقبای خود را بشناسید: اولین قانون هر مشاغل این است که هرگز نگویید تجارت شما رقیبی ندارد. اگرچه ممکن است احساس کنید کاملاً بی نظیر هستید و کارهای خوبی انجام می دهید ، افرادی در آنجا هستند که کاری مشابه شما انجام می دهند. بنابراین ، آگاهی از رقبای خود کافی نیست ، بلکه باید آنها را بشناسید. شما باید اندازه ، سهم بازار ، سودآوری ، لیست محصولات و خدمات آنها ، استراتژی قیمت گذاری و نحوه جذب مشتری را بدانید. شبکه تجزیه و تحلیل رقبا یک روش موثر برای تجدید نظر در کسب و کار شما و تولید ایده های بهبود در صورت لزوم است.
طرح تجاری عبارت است از برنامه ریزی برای کلیه اموری که در یک تجارت ضروری به نظر می رسد،اموری مانند:تخصیص منابع،تمرکز بر روی نقاط کلیدی،کسب آمادگی،برای برخورد با تهدیدها و بهره برداری از فرصت ها طرح تجاری درواقع،راهنمای مسیر،برای عملکرد تجاری و اندازه گیری میزان پیشرفت در طول مسیر رسیدن به اهداف است،بیزینس پلن بخشی از تیم مشاوران مارا تشکیل می دهد که تمرکز آنها بر خدمات نوشتن طرح توجیهی می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار خود از مشاورین مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- تفاوت طرح توجیهی و طرح تجاری
- بوم مدل کسب و کار چیست؟
- بیزینس پلن استارتاپ
- طرح توجیهی چیست؟
- کسب وکار و انواع آن
- کسب و کار نوپا چیست؟و ویژگی های آن
- اهمیت بازاریابی اینترنتی و تاثیر آن برکسب وکارها
- امکان سنجی طرح ها
- طرح کسب و کار چیست؟
- نحوه نگارش طرح توجیهی
برچسب ها: خدمات تخصصی کسب و کار ، استارت آپ ، آمایش سلامت سرزمین ، مشاور کسب و کار ، مشاوره کسب و کار ، طرح توجیهی ، طرح تجاری ، کسب و کار ، سرمایه گذاری ، کسب و کارهای مجازی ، راه اندازی استارتاپ ، کسب و کار آنلاین ، طرح کسب و کار ، کسب درآمد ، بوم مدل کسب و کار ، امکان سنجی طرح ها ، بیزینس پلن ، کسب و کار نوپا ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، کسب و کار گیلان ، مشاوره کسب و کار در رشت ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار