- ارسال شده در ۱۴۰۰ مهر ۱۰ ساعت ۱۴:۰۳
- توسط کارشناس
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
کسب و کار نوپا چیست؟و ویژگی های آن
کسب و کار نوپا کسب و کاری هست که به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجادشده است،رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است، این کسب و کارها معمولاً مبتنی بر ایدههایی ریسک پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازارهدفشان نیز در حد فرض است. کسب و کارهای نوپا میتوانند در هر حوزهای ایجاد شوند، ولی اغلب به کسب وکارهایی گفته میشود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری فعالیت میکنند.
کسب و کار نوپا چیست؟
کسب و کار نوپا یا استارت آپ بیزینس کسب و کار و شرکت هایی می باشند که باهدف رفع نیاز بازار با تولید راه حل و روش جدید ایجاد شده و به سرعت رشد و پیشرفت میکنند. کسب و کار نوپا نتیجه کارآفرینی میباشد که برای رفع نیاز مخاطب با ارائه راه حل جدید شکل گرفته است.
ویژگی های کسب و کار نوپا
کسب و کار نوپا از قبیل کسب و کارهایی میباشد که در هر حوزه ای به خصوص در زمینه تکنولوژی ایجاد شده و ویژگیهای منحصر به فردی نسبت به سایر کسب و کارها دارد که شامل موارد زیر میباشد:
کسب و کار نوپا و شرکت استارت آپی بر پایه نوآوری و ایده جدید تشکیل میشود.
کسب و کار نوپا دارای ریسک پذیری بالا بوده و احتمال شکست زیاد میباشد.
در کسب و کار نوپا امکان رشد و پیشرفت زیاد بوده و سرمایه به سرعت باز میگردد.
کسب و کار نوپا در نتیجه کار تیمی تشکیل شده و ادامه مییابد.
راه اندازی کسب و کار نوپا
راه اندازی کسب و کار نوپا اگرچه کار دشوار و پیچیده ای می باشد ولی با برنامه ریزی دقیق،کار آفرینان و صاحبان کسب و کار می تواننداین مشکل را حل نمایند.برای راه اندازی کسب و کار موفق و نوپا لازم به داشتن برنامه جامع و داشتن نگرش واقع بینانه به مسائل می باشد.
اصول راه اندازی کسب وکار نوپا
نوشتن برنامه کسب و کار (business plan): اولین و مهمترین گام قبل از راه اندازی کسب و کار نوپا، نوشتن بیزینس پلن و برنامه کسب و کار به عنوان نقشه راه میباشد که لازم است به دقت و واقع بینانه نوشته شود تا در تصمیم گیریهای آتی در مسیر کسب و کار کمک کننده باشد.
مشخص نمودن مخاطبان و مشتریان هدف: با توجه به اینکه هدف از راه اندازی کسب و کار رفع نیاز مخاطب میباشد، در نتیجه قبل از راه اندازی کسب و کار حتما مشتریان هدف باید موردشناسایی قرار گرفته و نیاز آنها بررسی شود.
بازاریابی کسب و کار:در بازاریابی کسب و کار لازم است حتماً شیوه و روش های بازاریابی کسب و کار خودرا مشخص کرده و همچنین رقبا را شناسایی و بررسی نمود تا بتوان برای راه اندازی کسب و کار نوپا از اطلاعات به دست آمده استفاده کرد.
ثبت شرکت و کسب و کار نوپا:در این مرحله به عنوان آخرین اصلی از راه اندازی کسب و کار نوپا،باید تمامی اعمال مربوط به مسائل حقوقی و قانونی انجام شده و ساختار قانونی کسب وکار مشخص شودتا کسب و کار نوپا به طور رسمی و قانونی در بازار فعالیت نماید.
سرمایه گذاری در کسب و کار نوپا
کسب و کار نوپا برای رشد و پیشرفت سریع خود نیاز به یافتن سرمایه گذار جهت جذب سرمایه دارد که دارای مراحل مختلفی میباشد. مراحل مختلف سرمایه گذاری در کسب و کار نوپا عبارت است از:
سرمایه مرحله کشت ایده :اولین مرحله سرمایه گذاری در کسب و کار نوپا در فاز کشت ایده میباشد که به نوعی متکی به خود صاحب ایده است. در حقیقت در این مرحله، اعضا تیم با کمک اطرافیان و همچنین اندوخته خود کمک به پیش بردن ایده مینمایند.
سرمایه گذار فرشته: پس از آنکه کسب و کار نوپا به کمک سرمایه گذاری مرحله اول، آغاز به فعالیت کرد، مرحله دوم سرمایه گذاری که سرمایه گذاریفرشته نامیده میشود آغاز میگردد. در این مرحله سرمایه گذاران فرشته به مدت 12 الی 18 ماه کسب و کار نوپا مورد نظر را حمایت کرده و هزینه های آن را پوشش میدهند.
سرمایه گذار ریسک پذیر:در این مرحله سرمایه گذاران به طور تخصصی تر روی کسب و کار نوپا سرمایه گذاری نموده و قوانین و قراردادهای پیچیدهای را بین خود و صاحبان کسب و کار نوپا وضع میکنند.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- استارت آپ چیست؟
- چگونه یک استارتآپ راه بیندازیم: ۱۰ قدم تا شروع
- بیزینس پلن استارتاپ
- استارت آپ و مراحل راه اندازی آن
- کسب وکار و انواع آن