چگونه یک کسب وکار اینترنتی راه اندازی کنیم؟
در دنیای امروزی، مصرفکنندگان دیگر محدود به مکانهای جغرافیایی نیستند. ضمن اینکه در زندگی شهرنشینی، افراد دیگر تمایل ندارند زمان خود را در ترافیک خیابانها تلف کنند. فروشگاههای سنتی، رقیب قدرتمندی به نام فروشگاه اینترنتی پیدا کردهاند. بسیاری از افراد، خرید از فروشگاه آنلاین را به فروشگاههای سنتی ترجیح میدهند. ساخت فروشگاه اینترنتی ، برای شما هم میتواند مزیت جالبی داشته باشد. مهمتر از همه، اینکه نیاز به مکان فیزیکی برای ارائه محصولات نخواهید داشت و نیاز نیست بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف اجاره یک مکان کنید. در فروشگاه اینترنتی، شما میتوانید در لحظه به هزاران نفر خدمات ارائه دهید. با ایجاد فروشگاه اینترنتی شما میتوانید به یک بازار بسیار گسترده با مشتریان بسیار زیاد دست پیدا کنید، ضمن اینکه فروشگاه شما به صورت ۲۴ ساعته، باز خواهدبود.
چگونه یک کسب وکار اینترنتی راه اندازی کنیم؟
توجه داشته باشید مراحل راه اندازی و استفاده از فروشگاه اینترنتی به دلیل اینکه رابطه مستقیم با کسب و کار و درآمد شما دارد، نیاز به توجه بسیار برای ایجاد آن است. مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی به شرح زیر است:
محصولات خود را درست تعریف کنید: حتما به اینکه چه فروشگاهی راه اندازی کنید، چه محصولاتی را ارائه دهید و چه شرایطی برای ارائه محصول داشته باشید فکر کرده اید. ولی اگر هیچ ذهنیتی از فروشگاه خود ندارید، دست به کار شوید و به محصول یا محصولات مورد علاقه برای ارائه خود فکر کنید و سپس از این آموزش ساخت سایت فروشگاهی استفاده کنید. پیش از اقدام به ساخت فروشگاه اینترنتی، در ابتدا، تصمیم بگیرید قصد دارید دقیقا چه چیزی را به فروش برسانید. برای اینکه بهتر بتوانید قدم اول را طی کنید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:
آیا محصولات شما فیزیکی هستند و باید برای مشتری ارسال شوند؟
آیا در خصوص نحوه تحویل محصول به مشتری، تصمیمگیری کردهاید؟
آیا برای تمامی محصولات خود باید یک انبار کامل داشته باشید؟
قصد دارید انواع متنوعی از محصولات را به فروش برسانید، یا اینکه بر روی محصولات خاصی فعالیت میکنید؟
مشتریان شما از چه گروهی هستند؟
قبل از ساخت فروشگاه اینترنتی یا آنلاین، میتوانید محصولات خود را در سایتهای فروشگاهی بزرگ، بصورت واسطه جهت فروش قرار دهید و نحوه بازخورد مشتریان را بررسی کنید.
محصول ارائه شده شما مورد استقبال عموم مردم قرار میگیرد یا فقط قشری خاص را شامل می شود؟
با اینحال، بهتر است قبل از ورود به عرصه فروش، رقبا را کمی بیشتر بشناسید.
محصول خود را شناختید،حالا ایده ساخت سایت فروشگاهی را پخته تر کنید: آیا شما به مغازه ای که نام و نشانی ندارد و فقط یک سری محصول در پشت ویترین چیده است، اعتماد می کنید؟ در مورد فروشگاه اینترنتی هم همین موضوع صادق است. پس برای حرفه خود ارزش قائل باشید و نام تجاری با برند خود را انتخاب کنید. نامی انتخاب کنید که در ذهن مشتری باقی بماند و در عین حال با بیزینسی که در حال راه اندازی فروشگاه اینترنتی آن هستید مرتبط باشد. این نام برای شما همیشگی است، پس نامی را انتخاب کنید که همیشه برایتان تازگی داشته باشد. در خصوص این مورد، کمی در بازار جستجو و مشتریان هدف خود را مشخص نمایید. حتی در ابتدا میتوانید، ایده خود را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارید و نظرات افراد مختلف با سلیقههای متفاوت را، بسنجید. بعد از آنکه نام خود را انتخاب کردید، نوبت آن رسیده که درباره محصولات مسیر راهی طولانی طراحی کنید.
انتخاب نام وب سایت برای ساخت فروشگاه اینترنتی: از مهم ترین اقدامات برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، پس از تعریف محصول و خدمات و نیازمندی ها، این است که دامنه ای متناسب با نام برگزیده خود ثبت کنید. بنابراین قدم بعدی برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی،خرید دامنه سایت است.
یک دامنه ثبت کنید: نام دامنه همان نام مغازه شما در فروشگاه فیزیکی به حساب می اید. در واقع نام سایت شماست و مشتریان با وارد کردن آن در مرورگر سیستم یا گوشی همراه خود، وارد سایت شما میشوند. نامی برای سایت خود انتخاب کنید، که کوتاه و منحصربهفرد باشد و بتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد. برای خرید دامنه، به سراغ شرکتهای ثبت دامنه بروید و با بررسی نامهای مختلف، نام مناسبی را ثبت کنید. در هنگام ثبت دامنه، کمی خلاقیت به خرج دهید و نامی را انتخاب کنید که متناسب با کسب وکار شما باشد.
یک هاست خریداری کنید: هر مغازه ای در مکانی فیزیکی قرار دارد. هاست یا میزبانی وب سایت شما هم حکم همان مکان فیزیکی را دارد. هاست، فضایی است که کل اطلاعات سایت شما بر روی آن قرار میگیرد، تا بهواسطه آن، همه بتوانند سایت شما را مشاهده کنند. همانطور که در زمان خرید یا اجاره یک مغازه به محیط و شرایط آن، میزان رفت و امد در حوالی مکان مورد نظر و پتانسیل بازدید از مغازه توجه می کنید، در زمان خرید هاست برای سایت هم به ویژگی های آن توجه کنید. چرا که هاست یا میزبان شما، ستون فقرات فروشگاه اینترنتی شماست.استفاده از هاست ارزان و بیکیفیت،فروشگاه اینترنتی شما را در آینده، با مشکل روبرو خواهد کرد و یکی از نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب هاست درست است. هاستی را انتخاب کنید که کیفیت خدمات مناسبی داشته باشد و از پشتیبانی فنی خوبی نیز برخوردار باشد. به عبارت سادهتر، هاستی را انتخاب کنید که نگران مشکلات بارگذاری سایت بر روی آن نباشید، و بتوانید تنها روی فروش محصولات خود تمرکز کنید.
وب سایت خود را طراحی کنید: تا به اینجای کار مقدمات راه اندازی فروشگاه اینترنتی را طی نموده اید، از اینجا به بعد کار اصلی آغاز می شود. خود را اماده مراحل هیجان انگیز تر کنید. سایت همان ویترین فروشگاه شماست. برای اینکه ویترین جذابی داشته باشید، بر نوع طراحی سایت باید حساسیت به خرج دهید. علاوه بر اینکه تلاش میکنید طراحی سایت جذابی داشته باشید، به سادگی سایت هم باید دقت کنید. در مراحل ساخت سایت فروشگاهی در مرحله طراحی سایت، بایستی برمزیت خرید آنلاین تمرکز شود و بایستی به گونه ای باشد که تا حد امکان پروسه خرید را برای مشتریان ساده کند. ممکن است بخواهید طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود را به یک طراح بسپارید. امروزه دیگر نیاز نیست سایت را از صفر طراحی کنید. میتوانید یکی از سیستمهای مدیریت محتوا و قالبهای آماده را برای طراحی انتخاب کنید.
راه اندازی درگاه پرداخت: برای دریافت درگاه پرداخت و راه اندازی سایت فروش، میتوانید بطور مستقیم سراغ بانکها بروید و قراردادهای لازم را با آنها ایجاد کنید. روش دوم، استفاده از شرکتهای واسط است. این شرکتها با دریافت درصد مشخصی به عنوان کارمزد، درگاه پرداخت ارائه میکنند. پس از اینکه محصول توسط مشتری انتخاب شد، نوبت به پرداخت آن میرسد. بنابراین، باید یک درگاه پرداخت مطمئن به مشتریان ارائه دهیم.
تبلیغات: برخی از مالکان کسبوکار، تصور میکنند که پس از راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی کار مهم دیگری ندارند. پس از اینکه فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کردید، زمان آن رسیده که آن را به همه معرفی کنید. برخی از طریق شبکههای اجتماعی فروشگاه خود را تبلیغ میکنند، و برخی با راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی سعی در معرفی آن دارند. علاوه بر شبکههای اجتماعی میتوانید از سرویس ایمیل نیز، استفاده کنید و با ارسال ایمیل به مشتریان هدف آنها را از محصولات و تخفیفات جدید، آگاه کنید. یکی از تاکتیکهای خوب و مهم، تبلیغ در گوگل است. برخی از شرکتهای میزبانی خصوصا آنهایی که سرویس فروشگاهساز ارائه میکنند، امکاناتی را در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل، در رتبههای نخست قرار دهید. به عبارتی، هر زمان که شخصی محصول مرتبط با سایت شما را در گوگل جستجو میکند، نام سایت شما را در نتایج اولیه مشاهده میکند. برای اینکه فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید، بسیار مهم است که در پروسه راهاندازی آن، به همه بخشها توجه کافی داشته باشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: خدمات تخصصی کسب و کار ، استارت آپ ، اشتغال ، مشاور کسب و کار ، کسب و کار ، بیمه بیکاری ، رشت ، تبلیغات ، استخدام ، کسب و کارهای مجازی ، فروشگاه آنلاین ، اینترنت ، کسب و کار اینترنتی ، مشاغل اینترنتی ، بازاریابی اینترنتی ، کسب و کار آنلاین ، طرح کسب و کار ، تبلیغات انلاین ، کسب درآمد ، تبلیغات فضای مجازی ، تبلیغات اینترنتی ، کسب و کار نوپا ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، کسب و کار گیلان ، مشاوره کسب و کار در رشت ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار ، استارت آپ موفق ، حراجی اینترنتی ، حراجی آنلاین ، صاحبان کسب و کار ، کسب و کار موفق ، تبلیغات دیجیتال ، خلاقیت در کسب و کار ، تبلیغات هدفمند ، کسب و کار کوچک ، تبلیغات آنلاین ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، کار ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، کارگر ، مدیریت فرآیند کسب و کار ، کسب و کار سنتی ، تبلیغات خلاقانه ، تبلیغ ، فرآیند کسب و کار