آنچه که لازم است درباره شغل مدیر بازاریابی بدانیم
مدیر بازاریابی یا مدیر مارکتینگ نقش اساسی در رشد کسبوکار دارد. تبلیغ یک کسبوکار، محصول یا خدمات، اطمینان از ارسال پیامهای مناسب جهت جذب مشتریان بالقوه وحفظمشتریان خود از اصلیترین وظایف مدیر مارکتینگ هستند. مدیران بازاریابی همچنین باید درک عمیقی از بازار، مخاطب هدف،نیازهای مشتریان و ویژگیهای محصول یا خدمات ارائه شده، داشته باشند. انجام تحقیقات بازار و ایجاد پرسونای مشتری برای برنامهریزی نحوه تعامل و همدلی با مشتریان هم ضروری است.
کار مدیر بازاریابی چیست؟
برای رسیدن به این پست باید مدتی به عنوان کارشناس بازاریابی کار کنید. به عنوان مدیر بازاریابی باید بهترین راه برای ترویج محصولات و خدمات کارفرما یا شرکت خود را برنامه ریزی کنید. کار مدیر بازاریابی مستلزم داشتن مهارت های خاصی است و به ویژه باید مهارت های مدیریتی برای هدایت و انگیزش تیم های کاری و توانایی تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید..در سال های اخیر نقش بازاریابان با مشاغل دیگر از جمله ویزیتورها اشتباه گرفته می شود. آنچه در روزنامه ها و نشریات تحت عنوان استخدام بازاریاب چاپ می کنند در واقع همان ویزیتور است که باید با مراجعه به خریداران احتمالی یا تماس تلفنی با آنها نسبت به معرفی محصول یا خدمات شرکت کارفرما اقدام کرده و پس از جلب نظر وی محصول خود را به آنها بفروشد. لازم به ذکر است که این نوع از فروش (ویزیتوری) تنها برای برخی از محصولات کاربرد دارد و در تمام صنایع و شرکت ها مرسوم نیست.از سوی دیگر شغل بازاریابی با شغل فروشندگی نیز متفاوت است و در شرکت های بزرگ معمولا واحد بازاریابی از واحد فروش نیز مجزا می باشند. به عبارت بهتر تیم بازاریابی به بررسی و جمع آوری اطلاعات بازار از طرق مختلف پرداخته و بر اساس تحلیل های به دست آمده اقدام به طراحی تبلیغات، طراحی محصول، نحوه توزیع و … می کند و به مدیرعامل در این حوزه مشورت ارائه می دهد. در صورتی که تیم فروش بر اساس سیاست های تنظیم شده در بخش بازاریابی نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان، برگزاری جلسات مذاکره فروش، ارائه پیشنهاد قیمت و در نهایت انعقاد قرارداد اقدام می نماید.
اهمیت نقش مدیر بازاریابی در کسب و کار ما چیست؟
بازاریابی، یکی از کلیدیترین وظایف کسبوکارهای امروزی است و نقش مستقیمی بر میزان درآمد شرکت دارد. مدیر بازاریابی علاوه بر کمک به حل مشکلات مشتریان، بهطور مستقیم در رشد تجارت مشارکت دارد. عنوان شغلی مدیر بازاریابی، مسئولیت بزرگی است و به سختکوشی و فداکاری نیاز دارد. اما هیچ عنوان شغلی دیگری به این اندازه، خلاق، هیجانانگیز، الهامبخش و تأثیرگذار نیست.
کارشناس بازاریابی چه مسئولیت هایی بر عهده دارد؟
تحقیق روی بازار، تمایلات مشتریان و رقبا، به منظور شفاف شدن نیاز بازار و تدوین استراتژی های شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات خود
تهیه کلیپ های تبلیغاتی برای فرستادن به روزنامه ها، مجلات، تلویزیون یا رادیو
تهیه پوستر، بروشور و آگهی برای محصولات یا خدمات، به منظور استفاده تیم فروش از آنها در هنگام مذاکرات فروش
نگهداری از بانک اطلاعاتی مشتریان ، به منظور بررسی مداوم آنها و اخذ گزارشات و تحلیل های مختلف از مشتریان و ارائه به مدیریت شرکت
پیدا کردن اسپانسر ، برای تولید محصولات یا خدمات جدید به منظور کاهش هزینه های تولید از طریق تأمین بخشی از هزینه های آن از طریق اسپانسرها
برگزاری نمایشگاه ها و گردهمایی ها، به منظور معرفی محصولات و خدمات جدید ارائه شده به بازار و یا به دست آوردن بازار و مشتریان جدید برای محصولات قبلی
گزارش روند کار به مدیران مربوطه ،این گزارش ها عموما بنا بر نظر مدیر بازاریابی یا مدیر عامل تهیه می شود.
ارتباط با مشتریان، تامین کنندگان و رسانه ها، به منظور ایجاد بازار بیشتر برای فروش محصولات و خدمات شرکت
وظایفی که یک مدیر بازاریابی بر عهده دارد؟
تحقیق و تحلیل روند بازار ، به منظور شفاف شدن نیاز بازار و تدوین استراتژی های شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات خود
شناسایی بازارهای هدف و بهترین راه های دستیابی به آنها
تدوین استراتژی های بازاریابی ، به منظور ارائه به مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت برای تصویب و اجرا
برنامه ریزی و مدیریت بودجه بازاریابی ، یعنی پیش بینی هزینه های بازاریابی و تخمین درآمدهای ناشی از اقدامات بازاریابی برای شرکت
نظارت بر تهیه پوسترها، بروشورها و وب سایت ها
شرکت در نمایشگاه های تجاری، کنفرانس ها و جلسات فروش
نظارت و کنترل بر اثربخشی استراتژی ها ، با توجه به اینکه بسیاری از کارهای بازاریابی جدید و خلاقانه است و برای اولین بار انجام می شود، نیاز است مرتبا از میزان بازدهی و تأثیر گذاری آنها کسب اطلاع شود تا در صورت نیاز، آن استراتژی اصلاح شده یا متوقت شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: بازاریابی ، اشتغال ، کارآفرین ، کسب و کار ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بیمه بیکاری ، رشت ، بازاریابی چریکی ، استخدام ، بازاریابی اینترنتی ، فروش و بازاریابی ، بازاریابی وب ، مشاور بازاریابی ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی ، بازایابی شبکه ای ، بازاریابی درونگرا ، مدیریت بازاریابی ، بازاریابی مستقیم ، بازاریابی چندسطحی ، بازاریابی شبکه ای ، مشاوره بازاریابی ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، کار ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، کارگر ، بازاریابی برند ، بازاریابی محصول ، بازاریابی انبوه ، برنامه بازاریابی ، طرح بازاریابی ، کاریابی الکترونیک ، کارمند ، مدیر بازاریابی