استراتژی بازاریابی
بازاریابی چیست؟
بازاریابی یا مارکتینگ به زبان ساده، به اعمالی که باعث انجام فعالیتی از سوی مشتری میشوند که برای کسبوکار سودمند است بازاریابی گفته میشود. بازاریابی همه استراتژیها و تاکتیکهایی را در بر میگیرد که شرکتهای مختلف با بهره برداری از آنها در جهت پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید تلاش میکنند.
تنظیم و اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر
مخاطب خود را بشناسید: طبیعتاً هر شرکتی برای خدمت به مشتریان خود راهاندازی میشود؛ با این وجود، بسیاری از شرکتها برای درک اینکه آن مشتریان چه کسانی هستند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند (که شرکت باید به دنبال پیدا کردن راه حل برای آنها باشد) به اندازه کافی وقت صرف نمیکنند. لذا برای موفقیت استراتژی بازاریابی خود در ابتدا باید با مخاطب یا مشتری هدف و نیازها، خواستهها و مشکلات وی تا جایی که میتوانید آشنایی پیدا کنید.
عمل مطلوبی که مشتری باید انجام بدهد را مشخص کنید: مرحله بعد از تعیین افرادی که باید به آنها دسترسی پیدا کنید، تعیین عمل یا اعمالی است که آنها را به سمت خرید هدایت میکند. طبیعتاً عمل نهایی مطلوب، انتخاب کالا و خریداری حضوری یا غیرحضوری آن است؛ اما معمولاً قبل از رسیدن به این مرحله، انجام برخی اقدامات دیگر (مانند عضویت در فهرست ایمیل مارکتینگ، دنبال کردن شما در شبکههای اجتماعی، تماس با کارشناسان شرکت برای مشاوره یا دریافت نمونه محصول) ضروری است.
مفهوم قیف بازاریابی را درک کنید: درک عملکرد چیزی موسوم به «قیف بازاریابی» در هنگام تعیین اعمال مطلوبی که به دنبال انجام آنها از سوی مخاطب هستید قطعاً به نفع شما خواهد بود. قیف بازاریابی یک قیف شماتیک است که موقعیت مشتری در فرآیند خرید (از بیاطلاعی از محصول یا حتی وجود مشکل، تا شروع تحقیق درباره گزینههای مختلف و در نهایت، خرید) را به تصویر میکشد.
تاکتیک های خود را مشخص کنید:شناسایی و انتخاب تاکتیکهایی که به کمک آنها میتوانید بهتر و سریعتر به هدف خود دست پیدا کنید بخشی از همه استراتژیهای مؤثر بازاریابی است. با توجه به مخاطبان خود وتاکتیکها و کانالهایی که برای آنها محبوبیت بیشتری دارند میتوانید شروع خوبی داشته باشید. برای انتخاب بهترین روشها و کانالها ابتدا بررسی کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر وقت خود را در کجا میگذرانند و سپس برای انتخاب تاکتیکها و روشهای مختلف بازاریابی برای ارتباط مؤثر با آنها در زمان مناسب در آن موقعیتها برنامه ریزی کنید.
استراتژی بازاریابی خود را اجراکنید: پس از تعیین و تنظیم استراتژی بازاریابی، نوبت به اجرای آن میرسد. برای اجرای صحیح و دقیق استراتژی بازاریابی باید «مهارتها»، «پرسنل» و «ابزار» مناسبی را در اختیار داشته باشید.
مهارت هایی که برای بازاریابی لازم است
مهارتی که هر بازاریاب برای موفقیت در بازاریابی به آن نیاز دارد به نوع اقداماتی وابسته است که باید انجام بدهد؛ اما به طور کلی از جمله مهمترین مهارتهای لازم که در بسیاری از روشهای بازاریابی به کار میآیند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مهارت ارتباط کلامی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر در بازاریابی اهمیت به سزایی دارد و وضوح و تاثیرگذاری کلام معمولاً در موفقیتآمیز بودن بازاریابی حرف اول را میزند.
مهارت نویسندگی: شما به عنوان کسی که بازاریابی میکند زیاد باید دست به قلم شوید؛ چه برای تولید محتوا، یا نوشتن ایمیل برای مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ تان.
مهارت تحقیق: تحقیق بیشتر به معنای کسب اطلاعات بیشتر است و هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر میتوانید برنامه ریزی کنید.
مهارت تجزیه و تحلیل: توانایی تحلیل اطلاعات خام جمع آوری شده و شناسایی روندهای صعودی و نزولی و علت آنها برای تعدیل و بهبود اقدامات مرتبط با بازاریابی ضروری است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی چریکی و اصول پیادهسازی آن در کسبوکارها
- چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- بازاریابی محتوا چیست؟
- تفاوت بازاریابی و تبلیغات
- مزایای بازاریابی محتوا
- اهمیت بازاریابی اینترنتی و تاثیر آن برکسب وکارها
- بازاریابی B2B چیست؟
- بازاریابی B2C چیست؟
- بازاریابی چریکی چیست؟
- بازاریابی شبکه ای چیست؟
- بازاریابی درونگرا چیست؟
- مدیریت بازاریابی چیست؟
- بازاریابی مستقیم چیست؟
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی وب ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی ، بازایابی شبکه ای ، بازاریابی درونگرا ، بازاریابی مستقیم