چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟
برند و برندسازی قوی برای موفقیت یک کسب و کار لازم و ضروری است. برند تنها یک نام تجاری نیست و چیزی فراتر از نام و لوگو است. در واقع درکی که دیگران از شما دارند، برندتان را میسازد. مجموعه کارهایی که برای ایجاد بهترین درک برای دیگران میسازید برندسازی است. بنابراین باید تلاش کنید اصول برندسازی قوی را به درستی پیاده کنید.
برندسازی چیست؟
امروزه حتماً زیاد شنیدید که باید روی برندسازی تجاری یا شخصی خود کار کنید تا جلوه بیرونی خوبی از خودتان بسازید. در واقع برندسازی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که نحوه درک نسبت به کمپانی، سازمان یا شخص شما را شکل میدهد. قطعا این ادراک خریداران نیست که از وجود آنها بیرون میآید اما درک آنها به یک دلیل خیلی مهم است ادراک باعث دیکتهشدن رفتار میشود. خلاصه اینکه نحوه درک افراد از یک برند، کاملا نحوه تعامل و رفتار آنها با کسب و کار را مشخص میکند. البته ناگفته نماند به اعتقاد بسیاری از افراد برندسازی با برندینگ تفاوت دارد. در واقع در برندسازی شما مشغول ساخت یک برند و افزایش آگاهی نسبت به آن هستید. اما در برندینگ همان مجموعه اقداماتی را انجام میدهید که مربوط به خلق ارزش برای مشتری و نحوه درک او از کسب و کار میشود. اما مرسوم است که از همان واژه برندسازی استفاده میشود.
چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟
برای اینکه برند قوی خلق کنیم باید مراحل زیر را طی کنیم.
هدف گذاری: یکی از کلیدیترین عناصر برندسازی، هدف است. با اینکه همه برای کسب درآمد فعالیت میکنند و هدف نهایی پول است، ولی تمام ماجرا نیست و باید اهداف عمیقتر و ارزشمندتری داشته باشید.
ارزش های پیشنهادی و مزایای رقابت:بررسی کنید چه ویژگیهای باعث میشود از دیگران متمایز باشید و مشتریان از شما خرید کنند. چطور میتوانید برندتان را در ذهن مخاطبان حک کنید تا شما را متفاوت از رقبا بدانند. ارزشهای پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست و چرا با دیگران فرق میکنید.
شناسایی مشتریان هدف: درست است که در مرحله اول باید اطلاعات دموگرافی و مردمشناسی مخاطبانتان را داشته باشید، اما فراموش نکنید همه چیز به این سادگی نیست و باید عمیقتر باشید. شما با مردم واقعی مواجه هستید، افرادی که براساس احساسات و رفتارهای خود تصمیم میگیرند.
ساختن شخصیت برند: برند خودتان را انسانی با شخصیت بدون خطا در نظر بگیرید. همه چیز را درباره این فرد توضیح دهید و این صفات را در کسب و کار خود گسترش دهید.
ثابت قدم بودن: برندهای قوی در کنار ارزشهای اساسی از روی فونت، استایل، تصاویر و کارهایی که انجام میدهند، کاملا قابل شناسایی هستند. تلاش کنید همیشه در خط مشی خود ثابت قدم باشید تا از خودتان هویت قوی بسازید. ولی در طول مسیر انعطافپذیری لازم را داشته باشید تا بهروز بمانید.
مزایای برندسازی
یکی از مهم ترین اهداف هر کسب و کاری که هیچگاه متوقف نمیشود، برندسازی است. اما این کار چه مزایایی دارد که باعث شده تا این اندازه مهم باشد.
افزایش آگاهی از برند: بدون شک یکی از مهمترین مزایای برندسازی، افزایش آگاهی از برند است؛ چرا که باعث میشود مخاطبان بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند.
افزایش مشتریان و فروش: طبیعتاً هر چه افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند در نتیجه درک بهتری خواهند داشت و همین مسئله باعث میشود اعتماد آنها نسبت به شما افزایش پیدا کند. در نهایت این مسئله کمک میکند تا مشتریان بیشتری پیدا کنید.
افزایش اعتبار: برندهایی که قویتر هستند، اعتبار بیشتری دارند؛ چرا که باعث میشود افراد زیادی به آنها سر بزنند و این کسب و کار را یک منبع موثق بدانند.
ارتقای ارزش کسب و کار: یکی دیگر از مهمترین مزیتهای برندسازی خوب این است که رفتهرفته جایگاه بسیار خوبی در بازار پیدا میکنید و همین امر باعث ارتقای ارزش برند شما میشود.
رضایت و خوش حالی کارکنان: کاملا طبیعی است که همه تلاش کنند در یکی از برندهای سرشناس مشغول به کار شوند. علاوه بر این کارکنان فعلی نیز از اینکه برای یک برند کار میکنند کاملا راضی و خوشحال خواهند بود.
عناصر مهم برند سازی
برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن برندسازی خود را انجام دهید، باید با المانها و عناصر آن به خوبی آشنا باشید. برندسازی عناصر مهم و زیادی دارد که در ادامه مهمترین موارد را میبینید.
هدف: یکی از مهمترین و اصلیترین المانهای برندسازی هدف و قصد شما از داشتن یک برند قوی است. با اینکه هدف شما میتواند تک بعدی باشد، ولی بدون شک برندهایی موفقتر هستند که به چیزی فراتر از فروش و کسب درآمد فکر کنند.
انسجام و یکپارچگی: یک برند المانهای مختلفی دارد. به همین دلیل اگر میخواهید تصویری ماندگار و هماهنگ در ذهن مخاطبان ایجاد کنید، باید انسجام و هارمونی میان این المانها را به خوبی در نظر بگیرید.
برقراری ارتباط: درک دیگران از ماست که باعث دیکتهشدن رفتار و احساسات آنها میشود و همین مسئله علت اصلی تصمیمگیری افراد برای خرید است. بنابراین باید به فکر برقراری ارتباط عمیق با مخاطبان باشیم تا بتوانیم براساس روابطمان با آنها امیدوارم باشیم که از ما خرید کنند.
توجه به کارمندان: یکی از مهمترین عناصر برندسازی توجه ویژه به کارکنان است. شما فقط با مشتریان مواجه نیستید و بلکه کارمندانتان نیز بخش مهمی از برندینگ هستند. ضمن اینکه تکتک آنها میتوانند نماینده برند شما باشند. بنابراین باید تلاش کنید از آنها نمایندگان قدرتمندی بسازید.
هیچ برندی به خودی خود متولد نمی شود،شما باید داستان برند خود را بسازید.برای ثبت برند خود از مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- برندینگ و آشنایی با انواع آن
- چگونه یک برند موفق بسازیم؟
- اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کارها
- مراحل برندسازی چیست؟
- برندسازی شخصی چیست؟
- چگونه استراتژی برند را طراحی کنیم؟
برچسب ها: آمایش سلامت سرزمین ، برندسازی ، برندینگ دیجیتال