چگونه استراتژی برند را طراحی کنیم؟
یک برند موفق یا ناموفق فرآیندی بسیار پیچیده وگاه متفاوت است. معمولا خلق یک برند موفق در ذهن مصرفکنندگان، توسط بازاریابها به مرور شکل میگیرد و اصلا نمیتوان به صورت تصادفی یک برند موفق را ایجاد کرد. عکس این قضیه اما صادق نیست و در صورتی که حواسمان نباشد میتوانیم تمام زحماتی که به مرور برای خلق یک برند کشیده شده است را با حرکتی اشتباه و در کمترین زمان ممکن از بین ببریم.خواه یک برند به مرور زبان و با هزینه تبلیغات کم سر زبانها افتاده یا همراه با هزینهی بسیار زیاد و در زمانی کوتاهتر شکل گرفته باشد، پس از مدتی یک برند موفق باید طرفدارانی داشته باشد که رابطه مصرفکنندگان با برند، فراتر از یک رابطه تولیدکننده و مصرفکننده باشد.
استراتژی برند چیست؟
استراتژی برند، یک برنامه بلند مدت در راستای توسعه یک برند است که ارزش یک برند و به دنبال آن ارزش سازمان دارنده آن برند را افزایش دهد. نیاز است تا هویت، شخصیت و فرهنگی متناسب با یک برند طراحی شود و این خصوصیات در تمام ابعاد کاری یک سازمان به صورتی پیادهسازی شود که به طور مستقیم نیازها، تمایلات و خواستههای مصرفکنندگان را برطرف کند.استراتژی یک برند را به صورتی دیگر نیز میتوان تعریف کرد. استراتژی یک برند میتواند به عنوان یک پشتیبان طولانی مدت بر پایه خصوصیات مختلف مصرفکنندگان برای برند در نظر گرفته شود.
چرا تدوین استراتژی برندینگ اهمیت دارد؟
برندی که محصولش را بدون داشتن استراتژی برند به بازار عرضه کند، دقیقا معادل این است که یک ناشر کتابی را بدون داشتن جلد وارد بازار کند و انتظار داشته باشد که این کتاب به فروش برسد. اگر شما به مخاطبانتان دلیلی برای خرید محصولتان ندهید و بین محصول خودتان و رقبا تمایز ایجاد نکنید، آنها نیز بدون توجه به محصولتان به راحتی از کنارش میگذرند و محصولی دیگر را خرید میکنند. بنابراین استراتژی برند و تدوین استراتژی برندینگ امری بسیار مهم در برندیگ است. در جهانی که محصولات از تعداد مصرفکنندگان بسیار بیشتر شدهاند، همه به دنبال راهنمایی میگردند. مردم به دنبال برندهایی میگردند که با آنها حرف بزنند و نیازهایشان را برطرف کنند. داستان هر برند، نقش بسیار مهم و فزایندهای در انتخاب محصولات و یا خدمات آن برند دارد. به همین دلیل است که وقتی یک شرکتی تازه تاسیس میشود و برندش ناشناخته است نمیتواند بازار را بگیرد و وقتی یک برند حجم وسیعی از بازار را در دست دارد، برند تازه وارد اگر مزیت رقابتی جذاب و بودجه تبلیغاتی کافی نداشته باشد محکوم به شکست است،اگر یک برند بازار را در دست گرفته است، در ایده کسب و کار و استراتژی برند تجدید نظر شود. وقتی که برندها هویت و شخصیتی مستقل داشته باشند، برای مخاطبانشان اهمیت منحصر به فردی پیدا میکنند و در واقع بیانگر سبک زندگی مصرفکنندگان خواهند شد.
چگونه استراتژی برند را طراحی کنیم؟
استراتژی یک برند چیزی بسیار فراتر از اسم یک سازمان، لوگو و یا رنگهای سازمان است. استراتژی یک برند در واقع راهنمای اصول و قوانین برند، راه و روش پیشبرد کسب و کار و مزیتهای رقابتی شما است. حتی اگر این قوانین را به صورت رسمی تدوین نکرده و بر روی کاغذ نیاوردهاید، وحشت نکنید. معمولا قوانین نانوشتهای در هر سازمان برای برند وجود دارد. تنها کافیست تا این قوانین را بر روی کاغذ بیاورید و آنها را تقویت کنید. در حین طراحی برند احتمالا با تضادهایی در برندتان رو به رو میشوید که میتوانید آنها را رفع و رجوع کنید.
ماموریت خود را در طراحی استراتژی برند مشخص کنید: انگیزه شما هرچیزی که باشد و به هر طریقی که شکل گرفته باشد، ماموریت شما مشخص است و باید در راستای کاری که به شما انگیزه میدهد تلاش کنید. پس از اینکه ماموریت اصلی خودتان را مشخص کردید میتوانید چنلهای فروش، پیامهای بازاریابی، مدلهای توسعه محصول در آینده و پارتنرهای استراتژیک خود را مشخص کنید.
اهداف کسب و کار خودرا مشخص کنید: استارتآپهای زیادی نیستند که آینده نگری داشته باشند و برای آینده کسب و کارشان برنامهریزی کرده باشند، در صورتی که اگر هر استارتآپی اهدافش را از ابتدا مشخص کرده باشد، میتواند تا حد قابل قبولی به تدوین استراتژی برندینگ برای کسب و کارش کمک کند. شاید خیلی خوشبینانه و دور از واقعیت باشد که هدفتان از راهاندازی یک کسب و کار این باشد که جا پای برندهای مطرح دنیا بگذارید و بازار هدف آنها را تصاحب کنید. امااگر از ابتدا بدانید که اهداف کسب و کارتان چیست میتوانید ارزش کسب و کارتان را در آینده نه چندان دور تخمین بزنید و در همین راستا با طراحی و تدوین استراتژی برندینگ موفق و کاربردی، کسب و کارتان را توسعه ببخشید. اهداف کسب و کار و استراتژی برندتان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در تمام اوقات پشتیبان هم باشند.
مصرف کنندگان و مشتریان خودرابشناسید: مخاطبان و نیازهایشان را بخشبندی کنید از مهمترین کارهایی است که هر سازمان برای تدوین استراتژی برندینگ باید انجام دهد، اما خیلی از سازمانها اهمیت این بخش را درک نکردهاند و یا از توانایی انجام این کار عاجز هستند. شما باید جایی را به عنوان هدف قرار دهید، سپس تمام تمرکزتان را روی آن هدف معطوف کنید و در نهایت تیر را به سمت هدف شلیک کنید. اگر جایی را به عنوان هدف در نظر نگرفته باشید، طبیعتا روی هیچ بخشی نیز نمیتوانید تمرکز کنید.
پیامی مشخص و پرقدرت را به مخاطبانتان برسانید: وقتی جایگاه برند خود را مشخص کردید، قدم بعدی این است که جایگاهتان را با رشتهای از پیامها برای کاربرانتان معنا کنید. هر کمپینی که طراحی میکنید، لازم است تا پیامی پر قدرت را به مخاطبانتان برسانید و باورهایتان را به آنها گوشزد کنید. یک برند موفق همیشه تلاش میکند تا پذیرای مشکلات، انتقادات و پیشنهادات مصرفکنندگان خود باشد و با آنها ارتباطی بسیار نزدیک برقرار کند، سپس با استفاده از نظرات و علایق مخاطبانش استراتژی برند خود را تنظیم کند.
حفظ ثبات کسب وکار: یکی از نکات کلیدی طراحی و تدوین استراتژی برندینگ موفق، ثبات آن برند است. برند شما باید به سادگی قابل شناسایی باشد و در میان انبوهی از برندهای دوست و رقیب خیلی راحت تشخیص داده شود. در فروشگاه، شبکههای اجتماعی، دیوارها، سایتها و هرجایی که کاربرانتان نشانهای از شما را ببینند تمام خاطراتی که از شما دارند دوباره در ذهنشان نقش ببندد.این بدان معنا نیست که یک برند اصلا نباید تغییر کند، اتفاقا باید تغییر کند. چرا که برند به مثابه یک موجود زنده است و یکی از پایهایترین تعاریف موجود زنده رشد است، اما این رشد باید در قالب یک چارچوب مشخص باشد و تا حد امکان از این حد و مرز تخطی صورت نگیرد. برندهایی که بر اساس فرهنگ رایج در یک منطقه محصولاتشان را شخصیسازی یا بومیسازی میکنند نیز محبوبیت بیشتری در بین مصرفکنندگان آن منطقه پیدا میکنند.
طراحی و تدوین استراتژی برندینگ خودرا از چه زمانی آغاز کنیم؟
واقعیت این است که هرچه زودتر بهتر،. شما اگر هنوز استارتآپ خود را راه نینداختهاید، لازم است که این کار را همراه با اولویت بالا در دستور کار قرار دهید، اگر تازه کسب و کارتان شروع به کار کرده و هنوز شروع به تدوین استراتژی برندینگ خود نکردهاید، سریعا دست به کار شوید و اگر مدت زمان زیادی است که کسب و کارتان را راه انداخته ولی به طراحی و تدوین استراتژی برندینگ خود فکر نکردهاید، همین الان هم دیر است و باید در راستای تدوین استراتژی برندینگ خود دست به اقدام فوری بزنید.
مطالب مرتبط:
- اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
- مقایسه و بررسی دیجیتال مارکتینگ و برندینگ دیجیتال
- برندینگ و آشنایی با انواع آن
- چگونه یک برند موفق بسازیم؟
- اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کارها
- مراحل برندسازی چیست؟
- برندسازی شخصی چیست؟
برچسب ها: برندسازی ، برندینگ دیجیتال