چه طور سهم بازار محصول را افزایش دهیم؟
افزایش سهم بازار، به معنای افزایش تعداد مشتریان و بهدنبال آن افزایش سود است. بنابراین بسیاری از شرکتها برای رسیدن به سود و درآمد بیشتر، از استراتژیهای مختلفی برای رسیدن به این مقصود استفاده میکنند. هر سازمان یا شرکتی که میخواهد در بازار به موفقیت دست پیدا کند، باید بهطور پیوسته برای افزایش سهم خود از بازار تلاش کند. اما حقیقت این است که بیشتر شرکتها، از برنامهریزیها و پروژههای سالانهی خود فاصله میگیرند و به اهداف موردنظرشان نمیرسند. زمانی که در انتهای سال مالی، درآمد شرکت، محاسبه و میزان موفقیت آن ارزیابی میشود، معمولاً انتظارات برآورده نمیشوند و اهداف درنظر گرفتهشده تبدیل به واقعیت نمیشوند. حتی اگر انتظارات برآورده شده باشند، مقیاس موفقیت واقعی، رشد درصد سهم بازار نیست، بلکه این مقیاس باید با سایر رقیبان شما که در صنعت یکسانی فعالیت میکنند، درنظر گرفته شود. درواقع نباید سهم خود را از بازار بهتنهایی درنظر بگیرید و باید آن را با رقبا مقایسه کنید.
چه طور سهم بازار محصول را افزایش دهیم؟
استفاده جدید برای محصول پیشنهاد دهید.
کشف کاربردهای جدید برای محصول،شما را قادر می سازد تا به مشتریان جدید تبلیغ کرده و بازارهای جدید را گسترش دهید.
نظرسنجی و مصاحبه با مشتریان و تیم شما می تواندروش های خلاقانه ای نشان دهد.
اگر محصول شما از یک منطقه کوچک شروع شده است،گسترش به مناطق جدید ملی یا بین المللی ممکن است مرحله بعدی توسعه بازار شما باشد.
افزایش پهنه جغرافیایی
چه زمانی برای گسترش کسب و کار و افزایش سهم بازار مناسب است؟
هیچ وقت قبل از زمان مناسب، برای رشد کسب وکارتان اقدام نکنید. صبر کنید تا شرکت شما پشتوانهای قوی از موفقیتهای قبلی در بازار را کسب کند و شما نیز مدارک و شواهد زیادی برای اثبات موفقیت مدل کسب وکارتان را به همراه داشته باشید. نتایج این بررسی، زمان درست را برای اجرای پروژه های توسعه کسب و کار، برای شما مشخص خواهد کرد. در ادامه، چند قانون اصلی را برای افزایش سهم بازار و جذب کردن مشتریان سایر رقبا، معرفی میکنیم.
ایجاد سهم بازار: اکثر شرکت هایی که موقعیت خود را در بازار تحلیل می کنند، به این نتیجه می رسند که بسیار پایین تر از سطح بهینه ی سهم بازار عمل میکنند. آنها خود را در فرایند تولید به صورت کامل بهینه نکرده اند. به همین علت است که برای دستیابی به اقتصاد توزیعی و اقتصاد تبلیغاتی، به اندازهی کافی بزرگ نیستند. آنها معمولا قادر نیستند تا به منظور افزایش سود، استعدادهای قویتری را جذب کنند و به سهم بیشتری از بازار دست یابند.
حفظ سهم بازار: تعداد زیادی از شرکتها، درحالی که موقعیت خود را در بازار بررسی میکنند، متوجه می شوند که درسطح قابل قبول و بهینهای فعالیت میکنند. از سوی دیگر، ریسک یا هزینههای افزایش سهم بازار ممکن است این دستاوردها را با مشکل روبه رو کند. کاهش سهم بازار فعلی و موجود، امکان دارد به کاهش سود منتهی شود. این شرکتها باید با دقت بر حفظ سهم بازاری که در اختیار دارند، متمرکز شوند. اما این شرکتها، معمولا متوجه می شوند که حفظ سهم بازار به اندازهی افزایش آن، چالشبرانگیز و دشوار است. آنها با روشهایی مانند معرفی محصولات نوین، حضور در قسمت های جدید بازار، تلاش برای تشکیل فرمهای جدید توزیع و اجرای تبلیغات نوین، داشتن رقیبان شکستخورده یا در شرف شکست، برای کسب سهم بازار پایدار شرکتهای دیگر تلاش میکنند.
تقلیل سهم بازار: کاهش سهم بازار، تلاش برای کاهش سطح تقاضای مشتری است. این روش ممکن است در کل بازار یا قسمتی از آن مورد توجه قرار بگیرد تا جریان عادی حرکات بازاریابی را برعکس کند. مثلا کاهش تبلیغات، افزایش قیمت ها و… برای کاهش سهم بازار انجام میشود. بعضی اوقات این مورد ممکن است در مقیاس بزرگتری انجام شود مثلا کاهش یا حذف بعضی از امکانات به خصوص محصولات یا کاهش کیفیت آنها. در دوران کمبود طولانیمدت،این اقدامات ضروری میشوند.
کاهش ریسک: شرکتهایی که تصور می کنند که سهم آنها از بازار در معرض خطر قرار دارد، ممکن است که به جای کاهش سهم خود از بازار، از استراتژیهای دیگری را برای کاهش خطر استفاده کنند. افزایش سهم بازار، تحت تاثیر هر دو عامل قرار دارد؛ هم ریسک و هم سودآوری. هر موفقیتی که شرکت در زمینهی کاهش ریسک مربوط به سهمی بالا کسب کند، درست شبیه به بهینهسازی سهم است.
مطالب مرتبط:
- دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- سرمایه گذاری چیست؟وآشنایی کامل با مفهوم آن
- برندینگ و آشنایی با انواع آن
- کسب وکار و انواع آن
برچسب ها: بازاریابی ، کسب و کار ، سرمایه گذاری ، برندسازی ، دیجیتال مارکتینگ