تفاوت کارآفرینی با استارت آپ
استارت آپ وکارآفرینی دوموضوع به شدت جدا ازیکدیگر هستند که امروزه باتوجه به رشد کسب و کارها و شرکت های نوپا بایکدیگر تلفیق شدند. ایجاد یک استارت آپ و رشد و بلوغ آن و در نهایت رسیدن به یک کسب و کاری تجاری می تواند یک کارآفرینی باشد، استارتاپ ها در حوزه فناوری و در عصر امروز متفاوت هستند با آن چیزی که قدیم از آن به عنوان کارآفرینی نام می بردیم. اصطلاحا شاید بهتر باشد استارتاپی که هنوز مدل تجاری و درآمد نداشته را یک آزمایشگاه بدانیم، آزمایشگاهی که قرار است یک خلاقیت یا نوآوری را آزمایش کند و احتمال دارد به جواب نرسد، پس نمی توانیم از روز اول به یک استارتاپ، کارآفرینی بگوییم.
کارآفرینی: کارآفرینی معمولاً یک فرآیند دارد. فرآیند کارآفرینی فرآیندی است که با تشخیص فرصت توسط کارآفرین شروع میشود و سپس کارآفرین به ایدهپردازی حول محور فرصت میپردازد و یک سری ایده را بررسی میکند. یک یا چندتا از این ایدهها را انتخاب میکند و به نوآوری در زمینه این ایدهها میپردازد، بعد یک طرح کسبوکار پیرامون آن مینویسد و به دنبال تأمین مالی و نمونهسازی اولیه میرود. درنهایت سرمایه مالی بزرگتری تأمین میکند و نمونه را در مقیاس انبوه میسازد و کسبوکاری پایدار راهاندازی میکند و باید همیشه دغدغه این را داشته باشد که کسبوکارش را حفظ کند و سعی کند در مسیر رشد قرار بگیرد. به نوعی این فرآیند به دو بخش کلی تقسیم میشود: بخش اول تشخیص فرصت درست و طراحی ارزش حول آن و اطمینان از استقبال محصول است و بخش دوم طراحی یک کسبوکار، توسعه و حفظ آن.
استارت آپ: فرآیند استارتآپی یک ایده، به بخش اول این فرآیند مربوط میشود، یعنی جایی که شما با کلی ابهام روبرو هستید و باید آنها را یکییکی رفع کنید، اعتبارسنجی انجام دهید و در صورت نیاز به تغییر، تغییرات را اعمال کنید.
تفاوت کارآفرینی با استارت آپ چیست؟
شاید در نگاه اول بعضی فکر کنند که استارتاپ ها همان کارآفرینان هستند. اما کارآفرینی فرآیندی است که یک مدل کسب و کار مشخص را تنها با تیم های جدید یا در مکانها و زمانهای جدید بازآفرینی میکند. ولی کار استارتاپها ساخت یک مدل کسب و کار جدید است. یعنی علاوه بر تغییر مکان، زمان و تیم کاری کسب و کار ، اجزای آن (محصولات،روش توزیع،فعالیتها و منابع مورد استفاده، مشتریان هدف و …) را هم تغییر میدهد. کاری که با ابهام و ریسک بالا انجام میگیرد و نتیجه آن در صورت موفقیت، خلق ثروت زیاد برای صاحبان استارت آپ است. معمولا کارآفرین اجزاء مدل کسب و کار خود را می شناسد و نمونه واقعی آن را در محیط های دیگر دیده است. ولی برای استارتاپ بعضی یا همه اجزای، ناشناخته و همچنین دارای ابهاماتی است. حتی بازارهای هدف برای تیم استارتاپی، در حد فرضیه و حدس و گمان است. ضمنا گسترش پذیر بودن و تکرار پذیر بودن مدل کسب و کار استارتاپ هم با ابهام مواجه است.کارآفرینان فرصت را پیدا میکنند. زمانی که حرف از فرصت میزنیم یعنی بازارهدف، نوع محصول و مشکلی که دقیقاً قصد حل آن را دارید مشخص است. ولی در فرایند استارت اپ شما ایدهای نو دارید و مسیر آن در تاریکی مطلق قرار دارد. کارآفرینان همحوزه تا حدی میتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند اما در راهاندازی استارتاپ همه چیز برعکس است.به دلیل نبود مدل کسبوکاری که تمامی مشکلات را پیشبینی کنند، راهاندازی استارتاپ ریسک بالایی دارد. اما این مسائل نباید باعث دلسردی شما شود. استارتاپها به دلیل ایده جدیدی که اجرا میکنند و در قالب محصول ارائه میدهند، سرعت رشد بالاتری نسبت به کارآفرینی و کسبوکارهای سنتی دارند. البته در بعضی از مواقع به سرمایه اولیه کمتری نسبت به کارآفرینی نیاز دارد. استارتاپ ها زمانی می توانند رشد چشمگیر و موفقی داشته باشند که همراه با خلاقیت و نوآوری باشند و در پی آن بتوانند ارزش آفرینی کنند. در کار آفرینی هر کسب و کار را می توان به نوعی کار آفرینی در نظر گرفت. در واقع هر کسی که شغلی را ایجاد کنند بدون درنظر گرفتن اینکه آن شغل براساس ایده ای جدید است یا خیر و با ایجاد آن شغل، افراد دیگر را نیز شاغل کند، می توان کار آفرین درنظر گرفت. اما در استارتاپ ها اینگونه نیست! اولویت اصلی استارتاپ ها داشتن خلاقیت و نوآوری است به صورتی تکرار پذیر و مقیاس پذیر نیز باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- چگونه می توانیم یک کارآفرین باشیم؟
- مزیت رقابتی استارتاپ شما چیست؟
- ۶ دلیل شکست استارتاپ ها
- استارت آپ چیست؟
- بهترین ایده های کارآفرینی
- استارت آپ و مراحل راه اندازی آن
- چگونه نام مناسبی برای استارت آپ خود انتخاب کنیم؟
- مهم ترین ویژگی های استارت آپ موفق
- کارآفرینی چیست؟کارآفرین کیست؟
- چگونه برای استارت آپ خود تیم موفق تشکیل دهیم؟
- مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد برای استارت آپ ها
- دلایل اشتباهات استارت آپی
برچسب ها: کارآفرینی ، استارت آپ ، کارآفرین ، کسب و کار ، امایش سلامت سرزمین ، استارتاپ ، تیم سازی استارتاپ ، کارآفرینان ، راه اندازی استارتاپ ، کسب و کار نوپا ، استارتاپ رشت ، کسب و کار گیلان ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استارت آپ موفق