اهمیت تبلیغات خلاقانه برای کسب و کارها چیست؟
یکی از مهم ترین روش های معرفی و فروش محصولات و خدمات شرکتها، تولیدیها، افراد و سازمانها به مشتریان بالقوه تبلیغات است، امروزه با گسترش شبکههای ارتباطی و رسانههای اجتماعی و ارزان شدن تبلیغات، تبلیغات خلاقانه به یکی از دغدغههای مهم مدیران فروش تبدیل شده است.
تبلیغات چیست؟
به فعالیت های ارتباطی برای انتشار ویژگی های یک محصول با انگیزه فروش فروش محصول یا خدماتی خاص به مشتریان تبلیغات گفته می شود. تبلیغات یکی از قدیمیترین اشکال بازاریابی است که تلاش میکند برعملکرد مخاطب هدف در خرید، فروش یا انجام فعالیت خاص تاثیر بگذارد. این فعالیت به دنبال جلب توجه یا علاقه بیننده است و در پی آن است که با او تعامل برقرار کند. پیام تبلیغاتی یا تبلیغات خلاقانه میتواند خاص باشد یا برای مخاطب عام ارائه شده باشد.
انواع تبلیغات
امروزه فرمهای جدیدی از انواع بازاریابی و تبلیغات شکل گرفتهاند.اشکالی مانندبازاریابی ایمیلی،تبلیغات از طریق موتورهای جستجو. درست از زمانی که اینترنت به ابزاری عادی در دست کاربران تبدیل شد، تبلیغات فرمهای مختلفی به خود گرفت.تبلیغات سنتی و دیجیتال معمولا هر تبلیغات یک پیام دارد که کاملا برای محصول موردنظر شخصی سازی شده است. پیامهای تبلیغاتی میتوانند به نسبت به انتخاب پیامدهنده در روزنامهها، بنرهای شهری، شبکههای اجتماعی یا موتورهای جستجو قرار بگیرند. تبلیغات تجاری معمولا به دنبال تولید بیشتر و مصرف بیشتر محصولات یا خدمات آنها از طریق توسعه نام تجاری تبلیغدهنده هستند. آنها به دنبال این هستند که نام تجاری خود را در ذهن مصرف کننده حک کنند. درنتیجه مشتریان وفادار پیدا خواهند کرد و بخشی زیادی از فروششان تضمین خواهد شد.
اجزا تبلیغات
تبلیغات،علیالخصوص تبلیغات خلاقانه برای آنکه تاثیر مناسبی روی مخاطب داشته باشد باید از تمام اجزاء استفاده کند. اصولا تبلیغات از پنج جز اصلی تشکیل شده است که همگی در انتقال پیام به مخاطب نقشی اساسی دارند:
المان های بصری: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین جز هر تبلیغات، المان بصری است. تبلیغات اثرگذار، تبلیغی است که بتواند تأثیر بصری مناسبی بر مخاطب بگذارد. ولین گیرنده حسی ما در برخورد با تبلیغات بینایی و گیرنده بصری ما است. طراحان تبلیغات، باید اولین نکتهای که درنظر میگیرند تاثیر بصری مناسب آن بر بیننده باشد. تصاویر، رنگها، اندازه، شکل، جنس، عمق، ضخامت و… همگی میتوانند در تاثیرگذاری و رسایی پیام نقش تعیینکنندهای داشته باشند. پیام تبلیغات باید با المان بصری آن تناسب محتوایی داشته باشد. از رنگی که به عنوان رنگ غالب در انتقال پیام استفاده میکنید تا اشخاصی که آن را اجرا میکنند.
ادبیات قدرتمند با قابلیت ماندگاری در ذهن: کلماتی که برای یک تبلیغات استفاده میشوند، یکی از قدرتمندترین عناصر در تبلیغات بهحساب میآیند. علاوه بر محتوای بصری که میتوانند انتقال دهنده مهمی در تبلیغات بهحساب بیایند،این کلمات هستند که میتوانند به بهترین شکل ممکن با مخاطب ارتباط برقرار کنند و توجه او را به موضوع محوری پیام جلب کنند. استفاده از ادبیات مناسب که با مخاطب هدف تناسب داشته باشد میتواند به طراحان پیامهای تجاری کمک کند تا مستقیما ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. گاهی متن یک تبلیغات آنقدر گیرا است که میتواند تا انتهای پیام، بیننده را میخکوب کند.جلب توجه مخاطب و به فکر انداختن او اولین قدم برای جذب او است. کلماتی که در طراحی تبلیغات تجاری استفاده میشوند باید با لحن اثرگذارومناسبی یان شوند. لحن درست که به خوبی طنینانداز شود با همکاری کلماتی که به درستی انتخاب شدهاند، درصد بالایی از کار شما را تکمیل خواهند کردبه همین دلیل است که بسیاری از پیامهای تبلیغاتی، مخصوصا پیامهایی که از رسانههای جمعی پخش میشوند به صورت آهنگین ساخته میشوند تا ریتم آنها در ذهن مخاطب باقی بماند.
مکان مناسب: قرار گرفتن تبلیغات درمکان مناسب خود، یکی دیگر از عناصر حیاتی تبلیغات، مخصوصا تبلیغات خلاقانه است. اینکه کدام رسانه را برای انتشار کدام تبلیغات انتخاب میکنید، میتواند تاثیر زیادی دربازدهی تبلیغات داشته باشد. بستر انتشار تبلیغات و تناسب آن با مخاطب هدف میتواند به دیده شدن و به دست آوردن واکنش کمک کند. برعکس، نمیتوان از تبلیغاتی که بستر انتشار آن چندان مورد توجه مخاطب هدف نیست انتظار تاثیرگذاری داشت.
زمان بندی مناسب: المان دیگری که در تاثیرگذاری تبلیغات خلاقانه بر مخاطب اهمیت دارد،زمان بندی مناسب و وقت شناسی طراح در برنامهریزی برای تبلیغات است. این مسئله خصوصا در تبلیغات تلویزیونی طرح میشود. حتما میدانید که نرخ و تعرفه تبلیغات در ساعتهای مختلف و حتی قبل و بعد از برنامههای مختلف متفاوت است. دلیل این مسئله تفاوت در جمعیت مخاطبان هدف و توجه آنها نسبت به ساعتها و همچنین برنامههای مختلف است. طراحان تیزرهای تبلیغاتی همچنین میدانند که مثلا اوقات صبحگاهی زمان مناسبتری برای پخش تبلیغاتی است که مخاطبین هدف آنها را زنان خانهدار تشکیل میدهند. این مسئله نکته مهمی است که هر طراح تبلیغاتی باید به خوبی به آن واقف باشد و بداند که بنا بر مخاطبین هدف، تبلیغات در چه بستری و چه زمانی منتشر شود تا بیشترین واکنش و بازدهی را درپی داشته باشد.
فراخوان برای عمل: فراخوانی به عمل که معادل اصطلاح call to actionاست، یکی دیگر از مهمترین اجزا تبلیغات را تشکیل میدهد. متاسفانه بسیاری از طراحان تبلیغاتی از این جز حیاتی غفلت میکنند. فراخوانی به معنای ارائه توضیحات درباره راههای دسترسی مشتری بالقوه به شما است. نداشتن CTA مانند این است که شما فیلمی بدون پایان و نتیجهگیری بسازید. Call to action بنا بر نوع و بستر تبلیغات،میتواند به سادگی یک کلیک باشد یا اطلاعات تماس برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر را هم شامل شوداگر قرار است تبلیغات بنری و در سطح اینترنت انجام شود، بهترین گزینه برای فراخوانی به عمل،بارگذاری لینک وب سایت تبلیغ دهنده در بخشی از تبلیغات است تا مشتری به سادگی بتواند به سایت موردنظر هدایت شود.
چگونه تبلیغات خلاقانه داشته باشیم؟
امروزه با توجه به فضای رقابتی شدیدی که وجود دارد اهمیت تبلیغات صحیح بسیار بیشتر از گذشته شده است. در این فضای رقابتی هر محصولی که توسط برندها تولید می شود باید با تبلیغات مناسب تر از سایر رقبا به مشتریان معرفی بشود. شکی در این مسئله نیست که هرچقدر تبلیغات خلاقانهتر باشد، اثرگذارتر خواهد بود و خواهد توانست که فروش بیشتری را برای محصول به ارمغان بیاورد. هر تبلیغ اجزا مختلفی دارد که هرکدام از آنها میتوانند به صورت مستقل تاثیر عمیقی بر مخاطب بگذارند. اگر دوست دارید تبلیغاتی که طراحی میکنید خلاقانه باشد، باید به همه این ابعاد توجه کنید و تا جایی که میتوانید خلاقیت را در همه ابعاد تبلیغاتتان اجرایی کنید. متن تبلیغات، گرافیک و ویژگیهای بصری آن، رنگ، صدا، فراخوان برای عمل و.. همگی از اجزای تاثیرگذار تبلیغات هستند و اگر دوست دارید که کمپینی خلاقانه طراحی کنید، باید به همه آنها توجه کنید.
راهکارهای انجام تبلیغات جذاب و خلاقانه
شناسایی بازار هدف:اولین قدمی که برای طراحی تبلیغات اقدام باید کردداشتن شناخت صحیح از بازار هدف است. اگر برند شناخت درستی از بازار هدف داشته باشد می تواند نیازهای مخاطبان هدف را به درستی پیدا کند و با توجه به این نیازها محصول موردنظر خود را به طرز صحیحی به مخاطبان هدف معرفی کند. نکته مهمی که بایددر هنگام طراحی تبلیغ مدنظر قرار بگیرد توضیح صادقانه و صحیح از مزیت های محصول مورد نظر است. باید از تبلیغ های اغراق آمیز در مورد مزیت های محصول خودداری شود.
استفاده از مشتریان قبلی: یکی از راهکارهای خلاقانه استفاده از مشتریان قبلی در معرفی محصولات است. مخاطبان به مشتریان پیشین که از محصولات برند استفاده کرده اند اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغاتی که خود برند انجام می دهد پیدا می کنند. برای یک تبلیغ جذاب می توانید محصولات را از زبان مشتریان سابق برند به مخاطبان معرفی کنید تا با این کار برای مخاطبان هدف جذابیت ایجاد شود.
اهمیت تبلیغات خلاقانه در دنیای امروز
تبلیغات در دنیای اقتصاد و کسبوکارهای امروزی نقش بسیار مهمی را بازی میکند. این اهمیت تا جایی ادامه پیدا کرده است که تبلیغات را به یکی از ضرورتهای کسبوکارها، مخصوصا کسبوکارهای نوپا تبدیل کرده است. فرقی ندارد که تولیدکننده باشید، مشتری باشید یا بازرگان. درهرصورت تبلیغات راهی مناسب برای شناسایی محصولات و پیدا کردن راهی برای ارتباط میان تولیدکننده و مصرفکننده است و برای گروههایی که در اقتصاد ایفای نقش میکنند، کاربرد خواهد داشت.
تبلیغات برای مشتریان اهمیت دارد:اهمیت تبلیغات برای مشتریان کمتر از اهمیت آن برای تولیدکنندگان نیست. تبلیغات آنقدر با زندگی روزمره ما عجین شده است که تصوری از نبودن آن نداریم. ما بدون آگهیهای تجاری و شناخت برندهای موجود در زمینههای مختلف،نخواهیم توانست اطلاعات درستی از یک محصول پیدا کنیم. اگر کالایی تبلیغ نشود، مشتری از وجود آن اطلاع نخواهد داشت و محدوده انتخابهای او از بسیار کم خواهد بود. تبلیغات به مشتری فرصت میدهد تا بهترین کالا را شناسایی کنید و در چرخه رقابت تولیدکنندگان، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد. شناسایی طیف وسیع برندهای فعال در یک زمینه خاص، میتواند به مشتریان کمک کند تا به سادگی کالای موردنظر را با اولویتهای خود پیدا کنند. تبلیغات به ما به عنوان مشتری و مصرفکننده، اجازه میدهد که در وقت صرفهجویی کنیم و سریعتر به خواستهمان برسیم.
تبلیغات برای فروشندگان و شرکت های تولید هم اهمیت دارد: تبلیغات اهمیت زیادی برای تولید کنندگان و فروشندگان محصولات دارد.چون:
به افزایش فروش محصولات کمک میکند.
به تولیدکنندگان و شرکتهای پخش و توزیع کمک میکند که رقبای خود را بهتر بشناسند و برای رسیدن به سطح برتر در رقابت با آنها، برنامهریزی داشته باشند.
تبلیغات در زمینهسازی برای معرفی محصولات جدید هم بسیار کارآمد و موثر است. این مولفه به مصرفکننده کمک میکند تا نسبت به محصولات جدید که وارد بازار میشوند آگاهی پیدا کنند و دوست داشته باشند که محصول را امتحان کنند.
ایجاد حسن نیت برای شرکتها و پیدا شدن مشتریان وفادار و همیشگی از دیگر ویژگیهای مثبت تبلیغات برای تولیدکنندگان و فروشندگان است.
کمک به رقابتهای تجاری از دیگر فواید تبلیغات است. تاثیر بر رفتار مصرفکنندگان و شناسایی برندی خاص و محصولات آن به مخاطب، به تولیدکنندگان کمک میکند که در صف رقابت دست بالاتر را داشته باشند و فروش بیشتری حاصل کنند.
جریان عرضه و تقاضا با کمک تبلیغات، بازتنظیم میشود و برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.
تبلیغات برای جامعه مهم است: کمک به آموزش افراد یکی از علل اهمیت تبلیغات است. تبلیغات به رفتار مصرفکنندگان شکل میدهد و حتی پیامهای تجاری هم میتوانند حامل سیگنالهای آموزشی برای حرکت به سمت جامعهای بهتر باشند.
اهمیت تبلیغات خلاقانه برای کسب وکارها چیست؟
دنیای تجارت این روزها بسیار رقابتی شده است و مصرفکنندگان با طیف وسیعی از از محصولات و گزینهها روبهرو هستند. در این وضعیت رقابتی، مفهوم وفاداری به برند جایگاه خود را نسبت به گذشته از دست داده است و مشتریان از محصولات برندی استفاده خواهند کرد که خدمات بهتری ارائه کند. به همین دلیل، بازار مصرف از قیمتها و امکانات رقابتی پر شده است و مشتریان انتخابهای زیادی در پیش دارند. در این میان بسیاری از تولیدکنندگان با درپیش گرفتن استراتژیهای خلاقانه تبلیغاتی و ارائه نوآوری، سعی دارند که محصولات خود را بدیع و ارزشمند معرفی کنند. به همین دلیل شاهد خلاقیتهای وسیع در تبلیغات هستیم. تبلیغات خلاقانه برای تولیدکنندگان و فروشندگان اهمیت زیادی دارد. در ادامه اهمیت این مسئله را با هم بررسی خواهیم کرد:
تأثیرگذاری: تاثیرگذاری چندبرابری تبلیغات خلاقانه نسبت به کمپینهای معمولی تبلیغاتی اثبات شده است. گاهی تبلیغات خلاقانه آنقدر تاثیرگذار هستند که حتی بیش از نود درصد به افزایش فروش محصولات تبلیغدهنده کمک میکنند. مخصوصا اگر حامل پیامهای اجتماعی مانند بحرانهای زیستمحیطی و معضلات اجتماعی باشند.
افزایش محبوبیت برند: وقتی خلاقیت ا چاشنی تبلیغ میکنید، محبوبیت برند را افزایش خواهد داد. افزایش تاثیرگذاری برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطب باعث خواهد شد که مصرف کنندگان احتمالی به برند موردنظر وفادار شوند و ترجیح بدهند از آن خرید کنند. مصرف کنندگان باور دارند برندهای قدرتمند به سلیقه مخاطب احترام میگذارند و تبلیغات قدرتمند هم دارند. به همین دلیل تلاش بیشتری برای تبلیغات خلاقانه و حرفهای خواهند کرد. طراحان خلاق سعی میکنند در تبلیغاتشان دغدغه مخاطب را به تصویر بکشند و توجه طیف وسیعی از افراد را به خود جلب خواهند کرد. این نوع از تبلیغات، میتواند هویتی جمعی خلق کنند و مصرفکنندگان را با فرهنگی مشترک دورهم جمع کنند. این نوع از انواع تبلیغ با ترکیب سادگی، زیبایی، تاثیرگذاری و خلاقیت باعث میشود مصرف کنندگان احساس کنند میتوان به این برند اعتماد کرد.
گستره رسانه ای: یکی دیگر از خصوصیات مثبت تبلغات خلاقانه نیاز به هزینه کمتر نسبت تبلیغات کمتر خلاق است. تبلیغی که خلاق باشد، به صورت خودکار بینندگان زیادی را به خود جذب خواهد کرد و فرصت دیدن را افزایش خواهد. مخصوصا اگر تبلیغات در رسانههای اجتماعی انجام شود. الگوریتمهای گوگل به صفحات با کیفیت و با محتوای غنی روی خوش نشان خواهد داد و باعث افزایش بازدید خواهد شد.وقتی محتوای تبلیغات خلاقانه باشد، بازدیدکنندگان آن به صورت ارگانیک افزایش پیدا خواهد کرد. افراد تبلیغاتی را که با دقت و جذابیت بصری همراه باشد را برای یکدیگر ارسال میکنند و این مسئله خود به افزایش بازدید آن کمک خواهد کرد.
تأثیرگذاری برمصرف کنندگان: اثرتبلیغات بر رفتار مصرفکنندگان غیرقابل انکار است. تبلیغات با ترکیب عنصر خلاقیت میتواند آگاهی مناسبی نسبت به برند در مصرفکنندگان ایجاد کند و باعث فروش بیشتر محصولات شود. تبلیغات مناسب میتواند با طی کردن فرآیند زیر در ذهن مصرف کننده، به رفتار آنها جهت بدهد:
آگاهی از برند: تا زمانی که مصرف کننده برند را نشناسد، از آن خرید نخواهد کرد. زمانی که کسبوکاری را آغاز میکنید، این خودتان و خانواده و دوستانتان هستند که از کسب و کار شما باخبر خواهند بود. آنچه میتواند باعث افزایش فروش محصولات و خدمات شما باشد، آگاه سازی دیگران از برندتان است. تبلیغات فاصله بین مصرفکننده و تولید کننده را کاهش میدهد. این پدیده با آگاه سازی مصرف کننده از ویژگیها و زوایای خدمات و محصولات برندی خاص میتواند توجه مصرف کننده را به تولید کننده جلب کند.
ارتباط پایدار:تبلیغات در صورت استمرار میتواند به ایجاد ارتباطی پایدار منجر شود. درواقع با استمرار تبلیغات رابطهای طولانیمدت میان تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد خواهد شد که به مرور زمان باعث شکلگیری هویت یک برند و تخصیص اعتبار به آن میشود.مجموعه این عوامل دست به دست هم میدهند تا مشتریان به تولیدکنندگان اعتماد کنند و وفاداری شکل بگیرد. همان نتیجهای که تولیدکنندگان به دنبال آن هستند.
تاثیر رفتاری:یکی دیگر از نتایج مهم تبلیغ، تاثیر بر رفتار مصرفکنندگان است. این مسئله با آگاهی دادن به مشتریان و مخاطبان هدف اتفاق میافتد.کسب اطلاعات از ویژگیهای خاص یک محصول به مشتریان میل به خرید و آزمایش آن را خواهد داد. تبلیغات خلاقانه میتواند کنجکاوی مصرفکننده را برانگیزد و اگر تبلیغات از فراخوان خوبی برخوردار باشد، احتمالا مشتری به کسب اطلاعات بیشتر اقدام خواهد کرد.مشتری ویژگیهای محصول را آزمایش خواهد کرد و آنها را با اولویتهای منطقی خود تطابق خواهد کرد. اگر ویژگیهای محصول موردنظر با انتظارات مشتری مطابقت داشت، آن را میخرد و تولید کننده به هدف خود میرسد.
تبلیغات خلاق راهی برای دیده شدن کسب و کارتان است.بامرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین فرصت های جدید خلاقانه ای برای شما خلق می کنیم.
مطالب مرتبط:
- چگونه کار خود را تبلیغ کنیم؟
- تفاوت بازاریابی و تبلیغات
- تفاوت بین تبلیغات سنتی و تبلیغات دیجیتال
- نقش تبلیغات در کسب و کار
- تبلیغات هدفمند چیست؟
- تبلیغات در فضای مجازی چگونه انجام می شود؟
برچسب ها: آمایش سلامت سرزمین ، بازاریابی ، تبلیغات ، تبلیغات انلاین ، تبلیغات فضای مجازی ، تبلیغات اینترنتی