تفاوت مراکز رشد با شتابدهنده ها
شتابدهندهها و مراکز رشد از بازیگران اصلی بخش توسعه استارت آپها و نوآوری داخل هر کشور هستند. شتابدهنده و مرکز رشد هر کدام با منابع و روشهای خودشان به کارآفرینان در مسیر راهاندازی و گسترش کسبوکارهای نوپا کمک میکنند.مراکز رشد و شتابدهندهها به صاحبان مشاغل و کسب و کارها کمک میکنند تا شرکتهایشان را گسترش دهند و به سودآوری برسند. این شرکتها خدمات ویژهای را برای شرکتهای در حال رشد ارائه میدهند و از آنها حمایت میکنند. مراکز رشد و شتابدهندهها هر دو، با ارائه ایدههای مناسب و یا با تکمیل ایدههای خود کارآفرینان، آنها را برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود کمک میکنند. با این حال، میان این دو تفاوتها و شباهتهای بسیاری وجود دارد.در ابتدا باید مزایا و معایب هر کدام را دانست. برای درک تفاوت میان شتابدهندهها و مراکز رشد، بررسی ساختار برنامههای پیاده شده بهترین راه است. شتابدهندهها، بر اساس یک دورهی زمانی مشخص از هفتهها تا ماهها برنامههایشان شروع میشود و گروهی از مربیان متخصص و کاربلد در صورت وقوع اتفاقات غیرمنتظره، کارآفرینان را هدایت و راهنمایی میکنند. شتابدهندهها به نحوی از مراکز رشد ساختار یافتهتراند.
چگونه می توان به این نتیجه رسید که شتابدهنده برای کسب و کار من مناسب است؟
ابتدا، اهداف کسب و کار خود را ارزیابی کرده و زمانبندی خاصی را برای رسیدن به آنها تنظیم کنید. اگر در شرایط فعلی استارتآپ خود به راهحلی کوتاه مدت از چند هفته تا 5-6 ماه نیاز دارد، پس دربارهی شتابدهندهها بیشتر جستجو کنید. شتابدهندهها فقط از استارتآپهای نوپا و تازه وارد در عرصهی کسب و کار حمایت میکنند. اکنون پس از ارزیابی دقیق اهداف و تعیین مرحلهی فعلی استارتآپ و تصمیمگیری در مورد شرایطشان، میتوانید به یک برنامه شتابدهنده بپیوندید و از منابع و راهنمایی مربیانآنها بهره ببرید. شما تنها به تجزیه و تحلیل استارتآپ خوداز دیدگاهی درست نیاز دارید استارتآپها یا کارآفرینان میتوانند با پیوستن به مراکز رشد کسب و کار خود را با پیشنهاداتی که آنها ارائه میدهند، گسترش دهند. کسب و کارها هم بدون سرمایهی کافی و هدایتی صحیح نمیتوانند به اهدافشان برسند. برنامههایی که در مراکز رشد ارائه میشوند، هم میتوانند مستقل باشند و هم تحت حمایت افراد و یا موسسات. سرمایهگذاران فرشته یا موسسات دولتی اغلب از برنامههای مراکز رشد که مزایایی را برای خود آنها نیز به همراه دارد، حمایت میکنند. مدت زمان دورههای مراکز رشد میتواند از 6 ماه تا یک سال و نیم ادامه داشته باشد و برنامههای مراکز رشد برای رشد سریع پایهریزی نشدهاند. استارتآپهایی که تمایل به رشد سریعی دارند، معمولا به شتابدهندهها ملحق میشوند.
مراکز رشد چه کارهایی انجام می دهند؟
هنگامیکه یک استارتآپ به مرکز رشد پیوست، باید با تیم حاضر در مرکز رشد همکاری کند و به بهترین شکل ممکن به قوانین احترام بگذارد. استارتآپها ابتدا باید به جایی که سایر شرکتهای مرکز رشد در آن قرار دارند، نقل مکان کنند. بنابراین استارتآپ میتواند به سرعت اهداف، ایدهی اصلی استارتآپ و سایر موارد را باز تعریف کند. در طی این مرحله، استارتآپها طرح کسب و کار خود را پایهریزی میکنند و میتوانند تحقیقات بازار خود را در اینجا تکمیل کنند.در اکثر موارد، مراکز رشد یک فضای کار اشتراکی را در اختیار استارتآپها قرار میدهند که به بهینهسازی ایده و نظارت بر پیشرفت استارتآپها کمک میکند. وقتی صحبت از ارتباطات، همکاری و شبکهسازی میشود، مراکز رشد بهترین گزینه هستند، زیرا آنها این فرصت را در استارتآپها قرار میدهند تا ایدههای خود را در مراحل اولیه در بهترین مسیر گسترش دهند.
چگونه می توان به این نتیجه رسید که مرکز رشد برای کسب و کار ما مناسب است؟
باز هم باید توجه داشته باشید که پیوستن به یک مرکز رشد، به طور قطع موفقیت یک استارتآپ را تضمین نمیکند. استارتآپ همچنین باید در جزئیات قسمتهای دیگر نیز زمان زیادی را صرف کند که این هیچ ربطی به برنامهی مرکز رشد ندارد. ارزشگذاری یک استارتآپ، هدف اصلی بنیانگذاران و از برنامههای مرکز رشد است.
مزایای پیوستن به مراکز رشد و شتابدهنده ها
مهم نیست که یک استارتآپ چه تصمیمی میگیرد، در هر حال پیوستن به یک مرکز رشد یا شتابدهنده هیچگاه گزینهی بدی نخواهد بود. البته، همانند هر چیز دیگری، معایبی هم دارند که آنها را نیز باید بشناسید. برخی از برنامههای این مراکز شامل تأمین فضای کاری اشتراکی و سرمایه است. به عنوان فردی که به تازگی وارد کار شده است، باید شبکهسازی کنید و با افراد زیادی آشنا شوید. مراکز رشد و یا شتابدهندهها میتوانند کمکتان کنند.
معایب پیوستن به شتابدهنده ها و مراکز رشد
وقتی با تیمی متشکل از افرادی که برگزیدهاید و کسانیکه به آنها اعتماد دارید کار میکنید، تصمیماتی که در طی این سالها میگیرید، متعلق به شما و تیمتان است. دیدگاه و روال معمولتان هنگامی که عضوی از یک شتابدهنده یا مرکز رشد میشوید، تغییر میکند. آنها نظرات خود را تحمیل میکنند و ایدههایتان را در جهت مشخصی پیش میبرند.به علاوه، دورههایی که برگزار میکنند و مربیانی که استارتآپها خواهند داشت زمان میبرد. بنابراین حضور در جلسات و مستند سازی بخشی از روزمرهی شما خواهد شد. توسعه محصول و یا خدمات ممکن است تا اتمام این دوره به تعویق بیفتد. اساساً تصمیمات و برنامههای کسب و کارتان تقریباً به طور کامل به شخص دیگری بستگی دارد و شما باید به برنامههای روزانه شخص دیگری بپیوندید.
مقایسه بین شتابدهنده ها و مراکز رشد
زمان: وقتی صحبت از مدت زمان طول کشیدن برنامهها میشود، مراکز رشد تغییر پذیر و آزاد هستند. بدین معنا که بسته به اهداف استارتآپ میتوان آنها را تغییر داد. تمرکز مراکز رشد بر رشد سریع یک شرکت نیست، بلکه بر روی طول عمر و ارزش آن تمرکز کردهاند. مراکز رشد میتوانند برای بیش از یک سال استارتآپها را هدایت کنند. در سویی دیگر، شتابدهندهها بر اساس جدول زمانی که پیشتر تنظیم کردهاند، عمل میکنند. این جدول زمانی از چند هفته تا چند ماه میتواند از شرکتی به شرکت دیگر کاملا متفاوت باشد. این دوره به طور کامل به جذب سرمایه و حمایت و آموزش برای ساخت یک کسب و کار اختصاص داده شده است. در پایان برنامهی شتابدهنده، استارتآپ باید بتواند سرمایهگذاران را متقاعد کند که از ایدههای آنان حمایت و پشتیبانی کنند.
کاربرد: مراکز رشد بیشتر بر روی استارتآپهای محلی متمرکز شدهاند که همین ملحق شدن به آنها را دشوار کرده است. استارتآپهایی که مایل به پیوستن به برنامههای مراکز رشد هستند، خواستار رشدی سریع نیستند. در عوض شتابدهندهها بیشتر به دنبال رقابت هستند و معمولا به دنبال استارتآپهاییاند که میتوانند رشد بسیار سریعی داشته باشند.
محیطی: میان مراکز رشد و شتابدهندهها از نظر محیط تفاوت قابل ملاحظهای وجود ندارد. هر دو برنامه همکاری و راهنمایی، فضای کار اشتراکی و دسترسی به منابع و را ارائه می دهند.
مالی: مراکز رشد هیچگونه سرمایه و سرمایهگذاری را پیشنهاد نمیکنند؛ آنها پیشتر توسط موسسات یا سازمانهایی تامین مالی شدهاند. شتابدهندهها همیشه در قبال درصدی از سهام یک استارتآپ، سرمایهگذاری میکنند. درصد آنها در برنامههای مختلف شتابدهندهشان متفاوت است. اما این درصد تعیینکننده آن است که شتابدهنده تا چه حد باید از توسعهی استارتآپ حمایت کند. درصد میان 3 تا 10% متغیر است اما اغلب آن را 7% میگیرند.
تفاوت های مراکز رشد با شتابدهنده ها
اولین تفاوت مراکز رشد با شتابدهنده ها مدت زمان استقرار تیم ها در آنهاست.شتابدهنده ها بین 3 الی 6 ماه یک تیم استارت آپی را نگه می دارند.در این مدت کوتاه فرآیند شتابدهی را برای آنها پیاده سازی می کند و در پایان دوره شتابدهی ،با آنها خداحافظی می کنند و رابطه ی آنها با تیم ها در حد سهامدار باقی می ماند.اما در مراکز رشد تیم ها حداقل یکسال و حداکثر 5 سال فرصت دارند از امکانات مرکز استفاده کنندو کسب و کار خود را توسعه دهند.
دومین تفاوت مراکز رشد با شتابدهنده هابرداشت یا عدم برداشت سهام از استارت آپ ها می باشد.شتابدهنده ها معمولا با انگیزه اقتصادی تأسیس می شوند،بنابراین از استارت آپ هایی که جذب می کنند بنابر قرارداد خود درصدی سهام برمی دارند.درحالی که مراکز رشد سازمان های غیرانتفاعی هستند ودر ازای خدمات خود،سهام دریافت نمی کنند.
سومین تفاوت مراکز رشد با شتابدهنده ها نوع خدماتی است که با استارت آپ ها ارائه می دهند.شتابدهنده در جزئیات کسب و کار استارت آپ هاوارد می شودو با به کارگیری مکانیزم های متعدد و مجموعه مدیریتی شتابدهنده و تیم ستادی و منتورها سعی دارند که مسیر رشد کسب و کارها به چند ماه برسانند ولی مراکز رشد در جزئیات کسب و کارها دخالت چندانی نمی کنند وصرفاً بافراهم آوردن امکانات مختلف مانند تأمین فضا و امکانات دیگر سعی دارند به رشد استارت آپ ها کمک کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- استارتاپ و اصطلاحات آن
- اصول تیم سازی استارتاپ ها
- استارت آپ چیست؟
- استارت آپ و مراحل راه اندازی آن
- مراحل کار شتابدهنده ها
- اهداف و خدمات شتابدهنده ها
- انواع شتابدهنده ها
برچسب ها: کارآفرینی ، استارت آپ ، کسب و کار ، سرمایه گذاری ، استارتاپ ، شتابدهنده ، شتابدهنده دکتر کاربین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، شتابدهنده رشت ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استارت آپ موفق ، مراکز رشد