چه کسانی به طرح توجیهی نیاز دارند؟
طرح توجیهی در ساده ترین و ابتدایی ترین شکل خود، به عنوان یک راهنما و نقشه راه عمل می کند که به کارآفرینان، اهداف کسب و کارشان و نحوه تحقق آنها را به وضوح نشان میدهد. تقریباً همه کسب و کارها تهیه چنین برنامه ای را در دستور کار خود قرار می دهند، اما مشکل اینجاست که کارآفرینان به طرح توجیهی به عنوان یک سند طولانی، خسته کننده و دانشگاهی نگاه می کنند. به لحاظ فنی، یک طرح توجیهی سنتی شامل یک سری قواعد جدی است، هر چند به این معنا نیست که اگر نتوانستند بخشی از اهداف ذکر شده در این برنامه را محقق کنند، با شکست مواجه شده اند.در هر صورت، طرح توجیهی پویا، بهترین نوع برنامه به حساب می آید. به طوری که هر چه شناخت شما از بازار و کسب و کارتان و حتی خودتان بیشتر می شود، می توانید آن را اصلاح کرده یا تغییر دهید. یاد گرفتن اصول نوشتن یک طرح توجیهی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه اکثر تجارت ها برای جذب سرمایه گذار به این برنامه نیاز دارند.
چه کسانی به طرح توجیهی نیاز دارند؟
با اینکه همه به طرح توجیهی احتیاج ندارند، اما توصیه می شود که هر تجارتی یک نقشه راه برای هدایت در مسیر پیشرفت داشته باشد. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک شرکت را دارید و می خواهید در آینده به یک شرکت بین المللی تبدیل شوید و صدها کارمند داشته باشید و … پس شما جزو آن دسته از افرادی هستید که باید به تهیه طرح توجیهی بپردازید. کسب و کارهایی که باید تهیه این برنامه را در دستور کار خود قرار دهند عبارتند از:
کسب و کارهای استارت آپ:کسب وکارهای استارتاپی برای اطمینان از اینکه همه چیز در سر جای خود قرار دارد، باید قبل از شروع تجارت شان اقدام به تهیه این سند دقیق کنند. از پیش بینی فروش گرفته تا سلسله مراتب مدیریتی و بودجه مورد انتظار و … همگی باید در این برنامه لحاظ شود زیرا تا وقتی که به این مسائل با جزئیات کامل پرداخته نشود، استارت آپ ها ممکن است از مسیر اصلی خود منحرف شده و نتوانند به اهدافشان برسند.
کسب و کارهای موجود:یک طرح توجیهی مناسب و کامل می تواند ابزار مهمی برای پیشرفت یک کسب و کار در حال فعالیت به حساب آید. فرقی نمی کند که به دنبال سرمایه گذار باشند یا فکر گسترش برندشان را در ذهن بپرورانند، تهیه و تدوین کلیه اقدامات لازم و پیش بینی ها، به شرکت های فعال دید روشنی درباره نحوه انجام این اقدامات می دهد و مشخص می کند که آیا این اقدامات عملی و ممکن هستند یا خیر.
کارآفرینانی که شرکای تجاری دارند:طرح توجیهی به نوعی یک توافقنامه محسوب می شود که در آن قوانین اصلی مشخص شده اند و شرکا با علم به این موضوع وارد کسب و کار می شوند.
کارآفرینانی که به دنبال سرمایه گذار هستند:به طور کلی هر کسب و کاری که قصد پیدا کردن سرمایه گذار را دارد باید به فکر تهیه طرح توجیهی باشد. این برنامه در واقع نقطه فروش شما محسوب می شود زیرا به سرمایه گذار نشان میدهد که پروژه شما چطور به سودآوری منجر می شود. در ضمن هر چه طرح توجیهی تان حساب شده و دقیق باشد، به سرمایه گذار اطمینان بیشتری می دهد که می توانید واقعاً آن را اجرا کرده و در تجارت خود به موفقیت برسید.
مزایای تهیه طرح توجیهی
دلایل متعددی برای نوشتن یک طرح توجیهی وجود دارد حتی اگر احتیاجی به جذب سرمایه گذار یا شریک تجاری نداشته باشید. مزایای تهیه طرح توجیهی شامل موارد زیر است:
به جذب سرمایه کمک می کند:داشتن یک طرح توجیهی، یک راه مطمئن برای جذب سرمایه گذار است. در واقع با این برنامه میزان جدیت و حرفه ای بودن خود و تعهد به تلاش شبانه روزی برای موفقیت تجارت تان را نشان می دهید. این برنامه، ابزاری برای ترسیم و نشان دادن شرکت و اهداف مورد نظرتان است که نه تنها می تواند برای کارمندان و شرکای تجاری تان مفید باشد، بلکه به سرمایه گذار اطمینان می دهد که می تواند روی بازگشت سرمایه اش حساب باز کند.
تصویر کاملی از کسب و کار را نشان می دهد:زمانیکه طرح توجیهی به درستی تهیه شود، همه فراز و فرودهای کسب و کارتان و مشکلات و خطرات پیش رو، اهداف و مسیر موفقیت تجارت تان را به تصویر می کشد.
توجه صاحبان کسب و کار را به اجرای استراتژی ها معطوف می کند:طرح توجیهی، یک ابزار بسیار عالی برای استارت اپ ها و کسب و کارهای کوچک به حساب می آید زیرا به آنها کمک می کند توجه بیشتری به ماهیت متمایز خود در بازار رقابت معطوف کنند و تمرکز ویژه ای روی مخاطبان هدف داشته باشند و به صورت حساب شده به ارائه خدمات یا کالا مطابق با نیاز مخاطب هدف بپردازند.
دسته بندی اولویت ها را میسر می کند:بسیاری از کسب و کارهای کوچک، یک اشتباه رایج دارند که بدون برنامه ریزی و اولویت بندی استراتژی خود، تجارت خود را آغاز می کنند. این موضوع اغلب منجر به ناتمام ماندن کارها می شود و از آنجا که تصویر مشخصی درباره اهداف کسب و کار وجود ندارد، مدیریت یک محیط پراسترس و گیج کننده کسب و کار دشوار خواهد بود.یک طرح توجیهی به وضوح اهداف، اولویت ها و استراتژی ها را مشخص کرده و تضمین می کند که با اجرای دقیق آن می توانید به بهره وری و سودآوری برسید. در واقع وقتی مشخص می کنید که زمان، منابع و انرژی خود را برای چه موضوعاتی باید اختصاص دهید، یک پروتکل ساده و راحت برای رسیدن به موفقیت در دست دارید.
شامل پیش بینی مشکلات و راهکارهایی برای مواجه با آن است:وجود مشکلات در مسیر راه اجتناب ناپذیر است و همیشه راه موفقیت هموار نیست. در این راستا شاید لازم باشد ترتیب اولویت ها را تغییر داده یا امور دیگری را در دستور کار خود قرار دهید. اما وقتی یک طرح توجیهی داشته باشید می توانید با اشتباهات یا شکست های احتمالی مقابله کرده و با استراتژی و اعتماد بالا به مسیر خود ادامه دهید. به عبارتی کسب و کارهایی که این برنامه را تهیه نکرده اند در مواجهه با مشکلات، تعجب کرده و آمادگی مقابله با آن را ندارند و به خاطر نداشتن آمادگی محکوم به شکست می شوند.
باعث افزایش مسئولیت پذیری می شود:در یک برنامه ریزی خوب، انتظارات مشخص است و در عین حال می توان به راحتی به پیگیری نتایج و هدف گذاری پرداخت. یک طرح توجیهی به عنوان ابزاری ضروری تلقی می شود چرا که مالکان کسب و کارها می توانند با استفاده از آن به بررسی منظم عملکرد شرکت بپردازند و در عین حال می فهمند که کدام بخش ها به توسعه یا بهبود نیاز دارند و در کدام بخش ها باید زمان و منابع بیشتری اختصاص یابد. از آنجا که مالکان کسب و کارها باید به صورت دوره ای (روزانه، هفتگی یا ماهانه) به بررسی این برنامه اقدام کنند، مسئولیت پذیری افراد نیز افزایش می یابد.
نظارت مناسب بر نقدینگی و سرمایه شرکت را امکان پذیر می کند:طرح های توجیهی بهترین وسیله برای مدیریت و کنترل سرمایه و منابع شرکت به شمار می روند. علاوه براین نگرانی درباره سرمایه، خرید وسایل، مسئولیت پرداخت بدهی و … باید به وضوح در طرح توجیهی آورده شود.
به هم سویی استراتژیک کمک می کند:هم سویی استراتژیک موضوع بسیار مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. هر تجارتی بازار خود در عرضه خدمات یا کالا را دارد.این قبیل شرکت ها موفق شده اند که محصولات یا خدمات خود را با مخاطب هدف خود، هم سو و هماهنگ کنند.در واقع با هم سویی استراتژیک می توان کالا یا خدمات را مطابق با نیاز مشتری ارائه کرد که به هدف گذاری در آینده می انجامد. اگر به وضوح هم سویی اهداف استراتژیک کسب و کار خود را در این برنامه نیاورید، کالاها یا خدماتی که قصد فروش آنها را دارید ممکن است هیچ هم خوانی و مطابقتی با نیاز مشتری هدف نداشته باشد.
مسیر کسب و کار به سمت موفقیت و پیشرفت را مشخص می کند:یک طرح توجیهی جامع، به تشریح اهداف تجارت تان و اقدامات لازم برای تحقق آنها می پردازد. این اهداف با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال رایج ترین هدف شرکت ها موضوعاتی مثل اهداف فروش، استخدام مدیر کارآمد، افتتاح شعبه دوم و … است.
یک یادآوری خوب برای مرور موفقیت ها و مشکلات است:طرح توجیهی باید طوری تهیه شود که کنترل و پیگیری مستمر تمام عناصر مرتبط با کسب و کار (از هزینه ها گرفته تا اهداف و موفقیت ها) را برای صاحبان کسب و کار الزام آور کند. در واقع این افراد باید با دیدگاه کارشناسی به همه مسائل ریز و درشت شرکت خود بنگرند. بررسی دوره ای و منظم امور کسب و کار، به تجار کمک می کند تا از موفقیت ها و مشکلات حال حاضر خود اطلاع بیشتری کسب کنند و سعی خود را برای پیدا کردن راهکارهایی برای مشکلات قرار دهند تا به مرور زمان به پیشرفت و رشد بیشتری برسند.
قواعد ضروری برای نوشتن طرح توجیهی
برای نوشتن طرح توجیهی باید یک سری قاعده و اصول را رعایت کنید. با اینکه این قواعد برای همه طرح های توجیهی الزامی نیستند، اما می توانند به درک راحت تر این برنامه کمک کنند. به عبارتی با استفاده از این اصول می توان خوانایی این برنامه را برای کسانی که قرار است آن را مطالعه کنند نظیر سرمایه گذاران و کارمندان و … آسان تر کنید.
کوتاه و مختصر باشد: به دو دلیل مهم باید طرح توجیهی تان کوتاه و مختصر باشد، اولاً خیلی از افراد اصلاً تمایلی به مطالعه یک برنامه ۴۰۰ صفحه ای ندارند، اما قطعاً در مواجهه با یک برنامه ۴۰ صفحه ای به مطالعه آن می پردازند. دوماً این برنامه مثل یک دستورالعمل باید باشد که مسیر کسب و کار و نحوه مدیریت آن را نشان دهد. پس باید بارها و بارها به آن مراجعه کرده و از آن استفاده کنید. حالا فکر کنید اگر این برنامه چند صد صفحه باشد، حتی خود شما نیز تمایلی به مطالعه آن نخواهید داشت.
زبانی ساده داشته باشد: با اینکه متنی تکنیکی می تواند تخصص و میزان دانش شما در حوزه مربوطه را نشان دهد، اما هنگام نوشتن طرح توجیهی باید به فکر مخاطب نیز باشید. بانک دارها و سایر سرمایه گذاران شاید به مطالعه یک متن سخت و تخصصی عادت کرده باشند اما مطالعه این نوع متن ها برای همه مردم آسان نیست. اگر قصد دارید از طرح توجیهی خود به عنوان راهنمای کسب و کار استفاده کنید، پس آن را به زبانی ساده بنویسید. به این ترتیب قطعاً حتی خود شما نیز از مطالعه آن لذت می برید.
نیازی نیست که تخصصی باشد: یک طرح توجیهی سنتی معمولاً توسط یک متخصص کسب و کار نوشته می شود. اما از آنجا که اکثر کارآفرینان، در رشته مربوطه متخصص نیستند، احساس می کنند که نمی توانند یک طرح توجیهی جامع و عالی برای جذب سرمایه گذار تهیه کنند. هر چند برای شروع نیازی نیست که نگران این موضوع باشید، در عوض تمرکز خود را روی نوشتن یک برنامه یک صفحه ای از کسب و کارتان معطوف کنید.
اهمیت نوشتن طرح توجیهی
طرح توجیهی پایه و مبنای تجارت شما به شمار می رود. یادگیری نحوه نوشتن این برنامه به روش عملی، کارآمد و قانع کننده یکی از مهم ترین مواردی است که می توانید در هنگام راه اندازی کسب و کار خود انجام دهید. این برنامه به پیشبرد فعالیت ها و برنامه های شرکت کمک می کند و با ایجاد قوانین، دستورالعمل ها و پروتکل های مختلف، چارچوب فعالیت ها،عوامل محیطی داخلی و خارجی، مالکان، مدیریت، وظایف و مسئولیت های کارمند و غیره را مشخص می کند و از آنجا که مملو از داده های به دست آمده از تحقیقات و ملاحظات دقیق است، بسیاری از عناصر اصلی کسب و کار یک شرکت را در اختیار خواننده قرار می دهد. درواقع این برنامه با توجه به مجموع اطلاعاتی که در خود جای داده است، جایگاه شرکت تان و برنامه هایتان برای ایجاد موقعیتی مطلوب برای آینده شرکت را نشان می دهد.اهمیت طرح توجیهی بسیار زیاد است و نمی توان آن را نادیده گرفت. با کمک این برنامه نه تنها می توانید یک کسب و کار را مدیریت کنید، بلکه به عنوان نقشه راهی است که شما و نیروی کارتان می توانید با کمک آن، چشم انداز توسعه و آینده حضور در بازار کار را محقق کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- تفاوت طرح توجیهی و طرح تجاری
- بیزینس پلن استارتاپ
- طرح توجیهی چیست؟
- امکان سنجی طرح ها
- نحوه نگارش طرح توجیهی
- تفاوت طرح توجیهی و طرح تجاری
- چگونه طرح توجیهی بنویسیم؟
- کاربردهای طرح توجیهی
برچسب ها: کارآفرینی ، مشاوره ، طرح تکاپو ، استارت آپ ، اشتغال ، طرح توجیهی ، طرح تجاری ، کسب و کار ، طرح کسب و کار ، کسب درآمد ، امکان سنجی طرح ها ، بیزینس پلن ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استارت آپ موفق ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی