مزایای بازاریابی مستقیم
بازاريابى مستقيم، براى تأثير بر مصرفکنندگان از وسايل مختلف ارتباطجمعى استفاده مىشود. در اين نوع بازاريابي، معمولاً از مصرفکنندگان انتظار واکنش مستقيم مىرود. تبليغات انبوه، تعداد نامشخصى از مردم را پوشش مىدهد. مردمى که اکثريت آنها معمولاً يا اصلاً طالب کالا نيستند و يا بعداً طالب آن خواهند بود. وسايل ناقل آگهىهاى تبليغاتى مستقيم، براى دريافت سفارش مستقيم از مصرفکنندگان هدف، مورد استفاده قرار مىگيرند. اگرچه در بازاريابى مستقيم بدواً و عمدتاً از پست و کاتالوگ سفارش پستى استفاده مىشد اما در سالهاى اخير اين شيوه اشکال مختلف ديگرى نيز به خود گرفته است. اشکال جديد بازاريابى مستقيم شامل بازاريابى از راه دور، بازاريابى مستقيم از طريق راديو و تلويزيون و بازاريابى الکترونيکى است.
مزایای بازاریابی مستقیم
بازاريابى مستقيم اين امکان را براى فروشندگان فراهم مىسازد که بهنحوى مؤثرتر و کارآمدتر به اين بازارهاى کوچک توجه کرده و به آنها کالاهايى را عرضه کنند که با نيازهاى آنان هماهنگى بيشتر و بهترى داشته باشد.
بازاريابى مستقيم همچنين هزينههاى زياد دستيابى به بعضى از بازارها را از طريق پرسنل فروش، کاهش مىدهد. بدين ترتيب که ابتدا از وسايل ارتباطى کمهزينه و ارزانقيمت نظير بازاريابى از راه دور و پست مستقيم براى تماس و شناسايى بهترين مشتريان بالقوه استفاده مىشود، آنگاه قبل از اينکه با آنها تماسهايى گرفته شود که هزينههاى زيادى را در بر دارد از بين آنان انتخاب بهعمل مىآيد.
بازاريابى مستقيم، براى مصرفکنندگان نيز مزاياى چندى در بر دارد. از نظر افرادى که از طريق پست مستقيم يا تلفن کالايى را مىخرند اين روش بسيار راحت است. صرفنظر از راحتى و صرفهجويى در وقت مصرفکنندگان، با اين روش خريد، اضطراب ناشى از خريد رودررو نيز وجود نخواهد داشت. علاوه بر اين، بازاريابى مستقيم، خريداران را با سبک زندگى جديدى روبرو ساخته است و براى آنها امکان انتخاب از ميان کالاهاى بيشترى را فراهم آورده است.
معایب بازاریابی مستقیم
بازاريابى مستقيم، چهار شکل عمده دارد. اين چهار شکل عبارتند از: بازاريابى مستقيم با پست و با کاتالوگ، بازاريابى از راه دور، بازاريابى با تلويزيون و خريد الکترونيکي.
بازاریابی مستقیم با پست: بازاريابى مستقيم با پست در واقع همان ارسال نامه، آگهى تبليغاتي، نمونه کالا، يک بخشنامه يا يکى ديگر از ابزارهاى مورد استفاده پرسنل فروش است که براساس نام و نشانى مشتريان بالقوه براى آنان ارسال مىشود. اسامى مشتريان، از ليست بزرگترى از مشتريان استخراج مىشود، يا از فهرست پستى منازلى که در آن نام افرادى ذکر شده است با شرايط خاص،صاحبان منازل متحرک، دامپزشکان،صاحبان حيوانات دستآموز يا هر شرایط ديگری.
بازاریابی با کاتالوگ: بازاريابى با کاتالوگ، فروش کالا است با استفاده از کاتالوگهايى که به نشانى بعضى از مشتريان ارسال مىشود، يا کاتالوگهايى که در فروشگاهها در معرض ديد آنان گذاشته مىشود.
بازاریابی از راه دور: بازاريابى از راه دور همان استفاده از تلفن است براى فروش مستقيم کالا به مصرفکنندگان. اين نوع بازاريابى ابزار اساسى بازاريابى مستقيم بهحساب مىآيد.
بازاریابی تلویزیونی: بازاريابى تلويزيونى به دو شکل عمده صورت مىگيرد. شکل اول آن استفاده از آگهىهاى تبليغاتى واکنش مستقيم است. در اين روش، بازاريابان اقدام به پخش آگهىهايى مىکنند که اغلب بين ۶۰ تا ۱۲۰ ثانيه طول مىکشد. در اين آگهىها کالايى بهنحوى متقاعدکننده توصيف مىشود و در پايان يک شمارهتلفن مجانى براى سفارش آن کالا در اختيار مشتريان قرار مىگيرد. مدت زمان اين آگهىها در آخر شب ممکن است فقط براى يک کالا تا ۳۰ دقيقه به درازا کشد. آگهىهاى تبليغاتى واکنش مستقيم، براى انواع مجلات، کتب، ابزارآلات کوچک، ديسکت و نوار، اشياى کلکسيونى و بسيارى از کالاهاى ديگر مورد استفاده قرار مىگيرد.کانالهاى خريد خانگى شکل ديگرى از بازاريابى مستقيم با تلويزيون است. کانال خريد خانگي، برنامههاى تلويزيونى يا کانالهاى ويژه و کاملى هستند که به فروش کالا و خدمات اختصاص يافتهاند.
خرید الکترونیکی: شکل اصلى خريد الکترونيکي، ويدئوتکس است. ويدئوتکس خود يک سيستم دوطرفه است که با کابل يا خطوط تلفني، مصرفکننده را با بانکهاى اطلاعاتى کامپيوتر فروشنده مرتبط مىسازد. خدمات ويدئوتکس، شامل يک کاتالوگ کامپيوترى درباره کالاهايى است که توسط توليدکنندگان، خردهفروشان، بانکها، مؤسسات مسافرتى و سايرين عرضه مىشود. در اين سيستم مصرفکنندگان از يک دستگاه تلويزيون معمولى همراه با يک صفحه کليد مخصوص که با يک کابل دو طرفه به سيستم متصل شده است استفاده مىکنند. يا اينکه آنها براى اين منظور از يک تلفن و يک کامپيوتر خانگى استفاده مىکنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- بازاریابی محتوا چیست؟
- بازاریابی انبوه چیست؟
- بازاریابی چریکی چیست؟
- بازاریابی شبکه ای چیست؟
- بازاریابی درونگرا چیست؟
- بازاریابی مستقیم چیست؟
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی وب ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی ، بازایابی شبکه ای ، بازاریابی درونگرا ، بازاریابی مستقیم