مراحل راه اندازی یک استارت آپ
استارت آپ به یک شرکت یا کسب و کار گفته می شود که معمولاً به تازگی ودر نتیجه کارآفرینی ایجاده شده است،این شرکت ها رشد سریعی دارند و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.این شرکت ها معمولاً مبتنی برا ایده های ریسک پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدف آنها نیز در حد فرض است.شرکت های استارت آپ می توانند در هر حوزه ای ایجاد شوند،ولی اغلب به شرکت هایی گفته می شود که رشد سریعی دارند ودر زمینه فناوری فعالیت می کنند.
مراحل راه اندازی یک استارت آپ
برای اینکه ما یک استارت آپ راه اندازی کنیم در ابتدا به سه چیز اساسی نیاز داریم. ابتدا باید یک ایده خاص داشته باشیم این ایده باید یک محصول یا خدمت باشد که مشتریان واقعاً به آن نیازمند هستند و از آن استفاده خواهند کرد.بعد از ایده باید یک تیم با انگیزه تشکیل دهیم و در آخر با درآمد و سرمایه گذاریهای که داریم بتوانیم کسب و کار خود را به موفقیت برسانیم. بیشتر استارتاپها که با شکست رو به رو میشوند. برای شروع استارت اپ نیازبه ایده بسیار خاص و بی نظیر نیستید بلکه باید یک خدمت یا سرویسی را با استفاده از تکنولوژی به کاربران ارائه دهید که بتواند نیازهای آن ها را برطرف کند.
بررسی کنید که بازار چه چیزی لازم دارد: شما باید بررسی کنید که چه چیزی مورد نیاز بازار است و شما چطور میتوانید با ایده خود آن را نیاز را برطرف میکنید.
ایده خودرا یادداشت کنید: ایده ها و فکرهای که به ذهن شما می رسد معمولاً بعد از مدت زمانی کوتاه فراموش میشوند برای جلوگیری از این کار شما باید ایدهها و فکرهای که به ذهن شما میرسد را یاداشت کنید تا از بین نروند. اگر در مورد ایده خود به جزئیات و نظرات سازندهای هم رسیدید آن ها را هم به ایدههای خود اضافه کنید.
نمونه اولیه ای از محصول یا خدمت خود بسازید: متاسفانه اکثر ایدههای که شکل میگیرند هیچ وقت وارد دنیای واقعی نمیشوند.حتی ایدههایی هم که یاداشت کردهاید اگر روی آن کار نکنید پس از مدتی فراموش میشوند و ارزشی نخواهند داشت. برای به واقعیت پیوستن ایده باید یک نمونه اولیه از آن را طراحی و بسازید. بسیاری از کسانی که می خواهند یک استارت اپ راه اندازی کنند در همین مرحله از کار دست میکشند.
نمونه ساخته شده را به 100 نفر نشان بدهید: حالا که نمونه اولیه را ساختید باید آن را به دیگران نشان دهید تا نظر آن ها را در مورد محصول خود جویا شوید. برای اینکار محصول خود را به ۱۰۰ نفر نشان دهید. این افراد باید از کسانی باشند که از شما هیچ شناخت و اطلاعاتی ندارند تا نظر خود را به صورت واقعی بیان کنند.
مشکل نمونه اولیه را برطرف کنید: قاعدتاً هر چیزی که ابتدا ساخته می شود کامل نیست و به مرور زمان تکمیل می شود. اگر نمونه اولیه مشکل خاصی دارد آن را برطرف کنید و یا از اول بسازید تا مشکل و کم و کاستیهای آن به حداقل مقدار خود برسد.
پیداکردن هم بنیان گذار یا شریک کاری: پس از آنکه نمونه اولیه شما نتایج قابل قبولی را از خود نشان داد شما باید دنبال کسی باشید که همراه با شما به موفق رسیدن کسب و کار تلاش کند و حاضر باشد برای اینکار زمان خود را صرف کند.
شرکت خودرا ثبت کنید: بعد از اینکه هم بنیان گذار یا شریک پیدا کردید شما باید کسب و کار خود را قانونمند و رسمی تر کنید بنابراین شما باید نسبت به ثبت شرکت برای استارتاپ خود اقدام کنید.
برای تأمین مخارج سرمایه گذار پیدا کنید: اگر برای راه اندازی یا رشد استارتاپ بودجه مالی کافی ندارید شما باید به دنبال یک سرمایه گذار باشید که حاضر باشد روی ایده شما سرمایه گذاری کند و مسائل مالی شرکت شما را برطرف کند. در ابتدای کار جذب سرمایه گذار بسیار سخت است بنابراین شما باید با حداقل سرمایه و منابع مالی شخصی خود استارت آپ را جلو ببرید و اولین نسخه محصول و خدمت را تولید کنید.
نسخه اولیه محصول خودرا ارائه کنید: اگر نسخه اولیه محصول شما به طور کامل آماده نبود هم اشکال ندارد شما به مرور زمان میتوانید روی مسائلی مثل واسط کاربری، سرعت و موارد دیگر کار کنید.
عملکرد کاربران را بررسی کنید: کاربرانی و مشتریانی که از خدمت یا محصول شما استفاده کردند را بررسی کنید و ببنید آیا آنها از محصول و خدمات شما راضی هستند. اگر جواب نه است دلیل را جویا شوید.
دوباره معایب محصول خودرابرطرف کنید: اگر محصول شما معایبی داشتند دوباره آن ها را برطرف کنید هر چقدر لازم بود معایب را برطرف کنید تا محصول شما کامل تر شود. اگر مشاهده کردید که تعدادی افراد کمی از محصول و خدمت شما استفاده می کنند ناامید نشوید چون به طور حتم محصول شما برای آن ها ارزشمند است.
محصول را به افراد بیشتری نشان دهید: برای اینکه از نقاط ضعف محصول بیشتر با خبر شوید باید محصول خود را به ۱۰۰۰ نفر نشان دهید حتی اگر شده خودتان از آن ها بخواهید که از محصول و خدمت شما استفاده کنند و نظر خودشان را در مورد آن به شما بگویند.
رشد داشته باشید: مربیها و افراد موفق در زمینه استارت اپ پیشنهاد میکنند که در کار خود حتما رشد داشته باشید تا با مرور زمان به موفقیت نزدیک شوید.
کار را به نتیجه برسانید: اگر کاربران از محصول و خدمت شما استفاده می کنند به این معنا است که شما موفق بوده اید برای ادامه کسب درآمد و کسب سود شما باید تصمیم بگیرید که آیا برای ادامه کار استارتاپ خود را ادامه می دهید یا آن را به فروش میرسانید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- ۶ دلیل شکست استارتاپ ها
- مراحل تأمین مالی در استارتآپها
- استارتاپ و اصطلاحات آن
- اصول تیم سازی استارتاپ ها
- اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
- استارت آپ چیست؟
- معرفی انواع استارتآپ
- استارت آپ و مراحل راه اندازی آن
- مقایسه کسب وکار معمولی با استارت آپ ها
- مهم ترین ویژگی های استارت آپ موفق
- دلایل اشتباهات استارت آپی
برچسب ها: استارت آپ ، استارتاپ ، تیم سازی استارتاپ ، راه اندازی استارتاپ ، کسب و کار نوپا ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، استارتاپ رشت ، کسب و کار گیلان ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استارت آپ موفق