استراتژی برندینگ
برندسازی یا برندینگ از جمله اقدامات مهم و اولیه یک کسب و کار در راستای معرفی خود به بازار و مصرف کنندگان است و در واقع نوعی روش بازاریابی محسوب میشود که محصولات و خدمات شما را از سایر نامهای تجاری متمایز میسازد. یک شرکت برای برندسازی موفق باید به طور همزمان از چندین استراتژی برندینگ بهره بگیرد تا بتواند نام تجاری خود را در ذهن و قلب مصرف کنندگان ثبت نماید. کسب و کارها بدون داشتن استراتژی برندسازی نمیتوانند در محیط بازار با رقبای خود رقابت کنند و در نتیجه مغلوب آنان شده و با شکست مواجه میشوند. بنابراین توجه به تاکتیکها و استراتژیهای تعریف شده در فرآیند برندسازی به شما کمک میکند تا بتوانید از همان ابتدا به کسب و کار و نام تجاری خود هویت و اعتبار ببخشید و آن را از سایر برندهای مشابه موجود در بازار متمایز سازید.
استراتژی برندینگ چیست؟
استراتژی برندینگ یک برنامه بلند مدت برای دستیابی به مجموعه اهداف بلند مدت است که در نهایت منجر به معرفی و انتخاب برند شما از سوی مصرف کنندگان خواهد شد. استراتژیهای برندسازی اگر به درستی اجرا شوند،ارزش ویژهای به کسب و کار شما میبخشند و آن را به یک نام تجاری ماندگار تبدیل خواهند کرد. یعنی برند شما در نظر مصرف کنندگان، ارزش و معنایی فراتر از یک نام خواهد داشت و به نوعی با ذهن و قلب آنان عجین میشود. به طور کلی برندینگ به معنای ایجاد یک نام تجاری و یا هویت برای کسب و کارتان است و استراتژی برندینگ نیز به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که در جهت معرفی این نام تجاری به مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار انجام میشوند.
هدف ما از پیاده سازی استراتژی برندینگ در کسب و کار چیست؟
مهم ترین هدف به کارگیری استراتژی برندینگ در کسب و کار این است که خود را به مصرف کنندگان معرفی کنید، به آنها بگویید چه هدفی دارید و چه چیزی شما را از سایر نامهای تجاری موجود در بازار متمایز میسازد. استراتژی برندسازی یک راهبرد بلند مدت است که موفقیت آن به سرعت حاصل نمیشود و برای مشاهده تاثیرات مثبت آن باید رفتار مصرف کنندگان را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید. در واقع اندازه گیری میزان موفقیت و تاثیرگذاری استراتژیهای برندسازی اصلا کار سادهای نیست. برای اندازه گیری نسبی میزان موفقیت خود در این فرآیند باید از همان ابتدا فاکتورهایی را برای تعیین میزان کارآمد بودن استراتژیهای خود تعیین نمایید. هر کسب و کار میزان موفقیت خود را بر اساس آیتمهای متفاوتی اندازه گیری میکند اما تمامی آنها عناصر مشترکی را در استراتژیهای خود بکار میگیرند.
عناصر مهم استراتژی برندسازی
روشهای بسیاری برای تعیین استراتژی برندسازی وجود دارد که انتخاب و به کارگیری آنها در وهله اول به اهداف شما بستگی دارد. برای تدوین استراتژی اولیه برندینگ برخی عناصر اصلی و مشترکی وجود دارند که با در نظر گرفتن آنها میتوانید استراتژی مناسبی را برای برندسازی خود تعریف کرده و براساس آن پیش بروید.
عناصر استراتژی برندسازی شامل موارد زیر است:
هدف برند: اصلیترین عنصر در تدوین استراتژی برندینگ یک کسب و کار تعیین هدف آن است. شما به عنوان مدیر یک بیزینس باید بدانید که چرا اقدام به راه اندازی این یک کسب و کار کردهاید و قصد دارید به چه هدفی دست پیدا کنید. زمانی که برند شما دارای هدفی مشخص باشد قطعا توجه مشتریان بیشتری را جلب میکنید، میزان فروشتان افزایش پیدا میکند،بازگشت سرمایه (ROI) بهتری خواهید داشت و بسیار سریعتر رشد میکنید. بنابراین پیدا کردن هدف یکی از اصلیترین عناصر در توسعه استراتژی موفق برندینگ محسوب میشود.
ارزش برند:تعیین ارزش ویژه برند یکی دیگر از عناصر مهم در تدوین استراتژی برندسازی محسوب میشود که بر نحوه ادراک مشتری و جایگاه برند شما در بازار تاثیر مستقیم دارد. ارزش یک برند در واقع هویت و کارایی دقیق نام تجاری شما را به مشتریان، تامین کنندگان و رقبا معرفی میکند و جایگاه اصلیتان را در بازارهای رقابتی مشخص میکند. برای تعیین ارزش برند خود نیز در همان ابتدا می بایست برخی بایدها و نبایدها را برای کسب و کار خود تعریف کرده و همواره به آنها پایبند باشید. به عنوان مثال پایبندی به عدم استفاده از متریال بی کیفیت موجب حفظ ارزش شما در دید مشتریان و رقبا میشود و جایگاهتان را در محیط بازار حفظ خواهد کرد.
شناسایی مخاطبان هدف: شناخت مخاطبان هدف نیز در امر تدوین استراتژی برندینگ کمک بسیاری به شما میکند زیرا با شناسایی مخاطبان خود میتوانید مشکلات و نیازهای اصلی آنها را درک کرده و در صدد رفع و تامین آنها برآیید. شناخت مخاطبان هدف، کلید اصلی پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار و پیشی گرفتن از رقبا است. بنابراین در هنگام تعیین استراتژی برندسازی خود سعی کنید نیازها و خواستههای مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و تمام توجه خود را به برآورده ساختن نیاز آنان معطوف نمایید.
تحلیل بازار: تحلیل بازار از دیگر عناصر مهم و اصلی در تدوین استراتژیهای برندینگ یک کسب و کار محسوب میشود که نقش حائز اهمیتی را در موفقیت شما ایفا میکند. برای تحلیل صحیح بازار باید سعی کنید شکافها و کمبودهای آن را شناسایی کرده و سپس دریابید که ارائه چه چیزی میتواند شما را در بازارهای رقابتی از دیگران متمایز سازد. آنالیز بازار به شما کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت رقبای خود را شناسایی کنید. بدین ترتیب میتوانید با نشانه گرفتن نقاط ضعف رقبا و پر کردن شکافهای بازار، نام تجاری خود را برجسته سازید و محصولات و خدمات خود را متناسب با نیاز بازار رقابتی و تقاضای مصرف کنندگان ارائه دهید.
شخصیت برند: برند خود را به عنوان یک انسان در نظر بگیرید و برای آن شخصیتی مستقل و قدرتمند تعریف کنید تا از این طریق بتوانید با مشتریان خود ارتباط موثر برقرار نمایید. تعریف شخصیت برند یک اصل بسیار مهم در زمان تدوین استراتژی برندینگ یک کسب و کار است که اکثر استارت آپها این اصل را نادیده میگیرند. در حالی که انواع برند معروف دنیا، نام تجاری خود را مانند یک انسان تصور میکنند و برای آن شخصیت قائل هستند. نسبت دادن ویژگیهای انسانی به یک برند موجب موفقیت آن در بازارهای رقابتی میشود و مخاطبان نیز میتوانند ارتباط عاطفی واقعی با آن برقرار کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
- برندینگ و آشنایی با انواع آن
- چگونه یک برند موفق بسازیم؟
- اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کارها
- مراحل برندسازی چیست؟
- برندسازی شخصی چیست؟
- چگونه استراتژی برند را طراحی کنیم؟
- چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟
- مدیریت برند چیست؟
- اهمیت برند در بازاریابی
برچسب ها: کسب و کار ، برندسازی ، برندینگ دیجیتال ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، برند ، مدیریت برند ، برندینگ ، استراتژی برندینگ