آنچه درباره برنامه بازاریابی باید بدانید
یک برنامه بازاریابی مبتنی بر استراتژی کلی بازاریابی یک شرکت است. برنامه بازاریابی جز مهمی از برنامه کلی کسب و کار شماست و هر کسب و کاری باید مرتب برنامه بازاریابی خود را به روز رسانی کند. برنامه بازاریابی به فعالیتهای بازاریابی سالانه شما جهت میدهد.برنامه بازاریابی، استراتژی مورد استفاده یک شرکت را برای بازاریابی محصولات خود به مشتریان را شرح میدهد. در این طرح بازار هدف ، گزاره ارزشی از نام تجاری یا محصول ، فعالیتهای تبلیغاتی و معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی برنامههای بازاریابی استفاده میشود ، مشخص میشود. برنامه بازاریابی باید براساس یافتههای معیار ، اساس تداوم را تنظیم کند که نشان میدهد کدام تلاشها تأثیر دارند و کدامها ندارند.
برنامه بازاریابی چیست؟
یک برنامه بازاریابی یک سند عملیاتی است که یک استراتژی تبلیغاتی را تشریح میکند که یک سازمان برای رسیدن به هدف و دستیابی به بازار هدف خود پیاده سازی میکند. یک برنامه بازاریابی جزئیات کارآییهای تبلیغاتی و روابط عمومی را که باید طی یک دوره انجام شود، از جمله چگونگی اندازه گیری شرکت در تأثیر این برنامه ارائه میدهد.
یک طرح بازاریابی چه مولفه هایی ارائه می دهد؟
کارکردها و مؤلفههای یک طرح بازاریابی شامل موارد زیر است:
تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت گذاری و ورود به بازار جدید
پیام متناسب با اهداف خاص جمعیتی و مناطق جغرافیایی
انتخاب بسترهای نرم افزاری برای ارتقاء محصول و خدمات – مجلات دیجیتالی ، رادیویی ، اینترنتی ، مجلات تجاری و ترکیبی از این سیستم عاملها برای هر کمپین
معیارهایی که نتایج تلاشهای بازاریابی و جدول زمانی گزارش آنها را میسنجد
درک برنامه های بازاریابی: اصطلاحات برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی اغلب به صورت متقابل مورد استفاده قرار میگیرند زیرا یک برنامه بازاریابی مبتنی بر یک چارچوب استراتژیک فراگیر تهیه شده است. در بعضی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود، به ویژه برای شرکتهای کوچکتر که فقط ممکن است یک یا دو کمپین اصلی را در یک سال انجام دهند. این طرح فعالیتهای بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه تشریح میکند، در حالی که استراتژی بازاریابی گزاره ارزش کلی را ترسیم میکند.
ایجاد یک برنامه بازاریابی: یک برنامه بازاریابی ارزش پیشنهادی (Value Proposition) یک کسب و کار را در نظر میگیرد. ارزش پیشنهادی بیان کلی ارزشی است که به مشتری ارائه داده میشود و عبارتی است که در صفحه نخست و در مرکز وب سایت شرکت یا هر نوع برند تجاری قابل مشاهده است. ارزش پیشنهادی باید بیان کند که چگونه یک محصول یا برند خاص مشکل مشتری را حل میکند ، مزایای محصول یا برند تجاری را بیان میکند و تصریح میکند که چرا مشتری باید از این شرکت، نه شرکت دیگری، خریداری کند. برنامه بازاریابی مبتنی بر ارائه این ارزش پیشنهادی به مشتری است. برنامه بازاریابی بازار هدف را برای یک محصول یا برند مشخص میکند. تحقیقات بازار اغلب مبنایی برای تصمیم گیری در مورد بازار هدف و کانالهای بازاریابی است. برنامه بازاریابی شامل منطقی برای این تصمیمات است. این طرح باید روی ایجاد، زمان بندی و قرار دادن کمپینهای خاص متمرکز باشد و معیارهایی را شامل شود که نتایج تلاشهای بازاریابی را اندازه گیری کند.
اجرای یک برنامه بازریابی: برنامه بازاریابی در هر نقطه و براساس نتایج حاصل از معیارها قابل تنظیم است. اگر تبلیغات دیجیتال بهتر از حد انتظار عمل کند،بودجه یک کمپین میتواند برای تأمین بودجه یک عملیات با عملکرد بالاتر اصلاح شود یا شرکت میتواند بودجه جدیدی را برای آن اختصاص دهد.چالش بازاریابی این است که اطمینان حاصل کنند که هر بستر زمان کافی برای نمایش نتایج دارد.
آنچه در یک برنامه بازاریابی وجود دارد؟
خلاصه اجرایی: خلاصه اجرائی، مروری با سطح بالا از برنامه بازاریابی است. در این بخش خلاصهای مختصر از برنامه برای افرادی که ممکن است کل متن را نخوانند، ارائه میشود.
شرح کسب و کار: در این بخش توضیح داده شده است که کسب و کار چیست ، از جمله مکان ، نام صاحبان کسب و کار ، وضعیت فعلی کسب و کار (موقعیت در بازار) ، ماموریت شرکت و مقادیر اصلی و عوامل خارجی که در حال حاضر تأثیر میگذارند یا ممکن است در نهایت بر روی کسب و کار تأثیر بگذارد، ارائه میشوند.
تجزیه و تحلیل وضعیت: تجزیه و تحلیل وضعیت، زمینه تلاشهای بازاریابی شما را نشان میدهد، در این بخش شما نگاهی گذرا به عوامل داخلی و خارجی خواهید داشت که بر استراتژی بازاریابی شما تأثیر میگذارند. بسیاری از شرکتها تجزیه و تحلیل SWOT را انجام میدهند ، که ترکیبی از تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی است تا نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات شما را خلاصه کند.
اهداف کسب و کار: یک برنامه بازاریابی موثر به پشتیبانی از استراتژی و اهداف کلی کسب و کار کمک میکند. برای دستیابی به این نوع همراستایی، بازاریابان باید روشن باشند که این اهداف کسب و کار چیست و چه جنبههایی از آنها میتواند تأثیر بگذارد.
برنامه توزیع و تحویل: توزیع و تحویل چگونگی فروش شرکت و ارائه محصولات شما به مشتریان را تشریح میکند. روشهای فروش و تحویل شامل خرده فروشی، عمده فروشی، مستقیم به خانهها یا کسب و کارها و یا بصورت آنلاین است.
اهداف بازاریابی: این اهداف به اهداف کلی کسب و کار مرتبط میشوند ، اما آنها فقط روی بخشهایی از کسب و کار که بازاریابی میتواند بر آن تأثیر بگذارد متمرکز میشوند. اگر یک هدف کلی یک شرکت، افزایش درآمد حاصل از تکرار کسب و کار با درصد مشخصی در سال آینده باشد، ممکن است هدف بازاریابی مرتبط این باشد که هر ماه تعداد مشخصی از مشتریها در برنامه پاداش ماهانه ثبت نام کنند.
بازار هدف: مفهوم بازارهای هدف یکی از اساسیترین و در عین حال مهم ترین جنبه بازاریابی است. قطعا غیر واقعی است که فکر کنید میتوانید همه را جذب کسب و کار خود کنید. بنابراین باید مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- بازاریابی محتوا چیست؟
- تفاوت بازاریابی و تبلیغات
- بازاریابی انبوه چیست؟
- مدیریت بازاریابی چیست؟
- اهمیت برند در بازاریابی
- بازاریابی مستقیم چیست؟
- بازاریابی چندسطحی چیست؟
- بازاریابی برند چیست؟
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی وب ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی ، بازایابی شبکه ای ، بازاریابی درونگرا ، بازاریابی مستقیم ، بازاریابی چندسطحی ، بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی برند ، بازاریابی محصول ، بازاریابی انبوه ، برنامه بازاریابی ، طرح بازاریابی