چگونه یک برند متفاوت و موفقی بسازیم؟
امروزه هر کسب و کاری به یک برند موفق و ماندگار نیازی دارد.برند تنها یک اسم تجاری نمی باشد بلکه نشان دهنده ویژگی های آن کسب و کار است. برند سرمایه پنهان کسب و کارها است. سرمایهای که حاصل سالها تلاش بیوقفه است. برندینگ سبک و شیوه کسب و کار شما است. فرهنگی ست که شکل میگیرد و حسی است که در ذهن مخاطب ساخته میشود. برندهای رقیب ممکن است از ایدهها یا محصولات شما تقلید کنند اما نمیتوانند همان تصویری را در ذهن مخاطبها بسازند که شما با برندتان خلق کردهاید.
چگونه یک برند متفاوت و موفقی بسازیم؟
مخاطب های واقعی هدف را شناسایی کنید: برند شما مثل یک شخصیت انسانی است که نمیتواند همه افراد با سلیقهها و فرهنگها و خواستههای متفاوت را راضی کند. بنابراین باید دایره ارتباطی برندتان را از همان ابتدا مشخص کنید. کسانی که در این دایره قرار میگیرند مخاطبان برند شما هستند و هر چه شناخت بیشتری درباره این دایره آشنا داشته باشید بهتر میتوانید حس و حال برندتان را به حس و حال مخاطبهایتان نزدیک کنید و پیام برند را متناسب با سن و سال و ارزشهای مخاطبان هدف، طراحی کنید.
اهداف اصلی برندتان را مشخص کنید: در این مرحله باید شناخت کافی از حوزهای که میخواهید برندتان در آن مطرح شود به دست بیاورید. تعیین یک هدف روشن و مشخص به شما کمک میکند که آگاهانهتر در جهت طراحی پیام و شخصیت برندتان قدم بردارید.
یک نام مناسب برای برندتان انتخاب کنید: اسم برند اولین قدم در ساخت شخصیت برند است که باید متناسب با هویت کسب و کار شما باشد. در این مرحله باید پتانسیل و انرژی کلمات را جدی بگیرید. بعضی کلمات سخت و خشن و برخی کلمات لطیف و ملایم هستند. نام برند باید یادآور حس و حال کسب و کار شما باشد. بهتر است که از اسمهای مخفف گذاریشده استفاده نکنید مگر این که کلمه مخفف گذاریشده معنی مستقلی داشته باشد. همچنین به دلیل ثبت برندهای بسیار، قوانین مختلفی درباره ثبت اسم برند وجود دارد. نام برند باید یادآور حس و حال کسب و کار شما باشد. بهتر است که از اسمهای مخفف گذاریشده استفاده نکنید مگر این که کلمه مخفف گذاریشده معنی مستقلی داشته باشد. همچنین به دلیل ثبت برندهای بسیار، قوانین مختلفی درباره ثبت اسم برند وجود دارد.
نشان تصویری برندتان را متناسب با شخصیت برند،طراحی کنید: لوگو یا نشان تجاری، صورت و ظاهر برند شماست. لوگو باید منتقل کننده تصویری باشد که میخواهید در ذهن مخاطب نقش ببندد. بنابراین سرمایهگذاری روی طراحی نشان تجاری برند را جدی بگیرید. این آرم و نشانهای است که قرار است روی حافظه تصویری مخاطبهایتان اثر بگذارد و یادآور حس خوشایندی از برندتان باشد. لوگو ترکیبی از رنگها و تصویرها نیست بلکه پیام و مفهوم تصویری برند شماست که میتواند تداعیکننده حس خوب برند در ذهن مخاطبها باشد.
لحن منحصر به فرد برندتان را پیدا کنید: لحن مناسب برندتان را پیدا کنید. اگر برند شما یک انسان بود در چه فاصلهای از مخاطب و مشتریها قرار میگرفت. یدا کردن صدا و لحن برند به شما کمک میکند تا سایر ویژگیهای برند را هماهنگ با همین لحن انتخاب کنید.
یک شعار مناسب و خلاقانه برای معرفی پیام برندتان طراحی کنید: شعار برند باید هماهنگ با تجربه مشتری از کسب و کار شما باشد تا باعث ایجاد حس مثبت در ذهن مخاطب بشود. بهتر است شعارها کوتاه و ساده باشند و به راحتی در ذهن ثبت شوند. شعارهای پیچیده هرچند که دقیق و باجزییات نوشته شوند خیلی زود فراموش میشوند. همچنین بهتر است تاکید شعار روی ویژگیهای باارزش و منحصر به فرد کسب و کار شما باشد.
رفتارهای برند رقیب را بررسی کنید: شما همیشه باید رقیبتان را زیر نظر داشته باشید. به این دلیل که دقیقا همان کار را انجام ندهید و خلاقانهتر عمل کنید. مسیری را که آنها در جهت برندسازی طی کردهاند دنبال کنید و بررسی کنید که برندهای رقیب بین مخاطبها با چه ویژگیای شناخته شدهاند و یا کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه میکنند چه طور است؟ این آنالیزها به شما کمک میکند تا مسیر برندتان را منحصر به فرد و جذاب طراحی کنید.
مزیت های رقابتی برندتان را فریاد بزنید: یکی از نکات مهمی که در آنالیز شرکتهای رقیب به دست میآورید پیدا کردن مزیتهای رقابتی است. شما باید بدانید که در چه چیزی از رقبایتان بهتر عمل میکنید. اگر بدانید که در چه چیز قوی هستید دیگر میتوانید خودتان را با مزیت رقابتیتان معرفی کنید وبا متمایز کردن خودتان از صف رقبا، مخاطبها را وادار کنید تا جذب برند شما شوند.
رفتار و شخصیت برندتان را تثبیت کنید: برای برندتان یک شخصیت باثبات و پایدار تعریف کنید. برندی که مدام در حال تغییر است مثل یک شخصیت متزلل هر لحظه یک رفتاری از خود نشان میدهد. این بیثباتی مخاطبها را دچار سردرگمی میکند و باعث میشود اعتمادشان را نسبت به برند شما از دست بدهند. پس با ثبات و پایدار قدم بردارید و شخصیت برندتان را همه جا حفظ کنید.
ردپای برند در تمام نقاط کسب و کارتان دیده شود: همهی کسب و کار شما باید رنگ و بوی برندتان را به خود بگیرد. از طراحی وبسایت تا دیوارهای شرکت و حتی خودکار یا لیوانی که استفاده میکنید باید لوگوی برند را داشته باشند. اگر لحن برند شما در شبکههای اجتماعی دوستانه است این لحن باید در ملاقاتهای حضوری با مشتریها هم حفظ شود. شما باید همراه و هماهنگ با برندتان حرکت کنید به طوری که برندتان روح کسب و کارتان باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- برندینگ و آشنایی با انواع آن
- مراحل برندسازی چیست؟
- برندسازی شخصی چیست؟
- چگونه استراتژی برند را طراحی کنیم؟
- مدیریت برند چیست؟
- اهمیت برند در بازاریابی
- استراتژی برندینگ
- تفاوت برندسازی و مارکتینگ
- چگونه برند موفق بسازیم؟
- استراتژی برندینگ چیست؟
- بازاریابی برند چیست؟
برچسب ها: برندسازی ، برندینگ دیجیتال ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، برند ، برندینگ ، برندسازی شخصی ، برند موفق ، برند خلاق ، بازاریابی برند